“Elektrische deelsteps niet rendabel”
Sinds het najaar van 2018 kan je je in Antwerpen en Brussel verplaatsen met de elektrische deelsteps van Bird en Lime. Het systeem daarachter is ondertussen bekend; met je smartphone vind je een step en ontgrendel je die, wat je 1 euro kost.
Voor elke minuut die je op de step aan het rijden bent, betaal je 0,15 euro. Je hoeft je trouwens ook geen zorgen te maken over waar je de step parkeert; je kan hem namelijk achterlaten waar je maar wil.
Wanneer het openbaar vervoer het weer eens laat afweten – en dat gebeurt met de regelmaat van de klok – kan je je dus handig door de stad verplaatsen met een deelstep van Bird of Lime.
Het voorbije jaar zetten deelstepbedrijven Bird en Lime hun veroveringstocht over de hele wereld in, en ze kwamen zeker niet van een kale reis terug. Zo is Bird de snelst groeiende start-up ooit en werd die in enkele maanden tijd op 1 miljard dollar gewaardeerd.
Tony Ho, vicepresident van Segway-Ninebot, een van de grootste fabrikanten van elektrische steps, spreekt in de Financial Times echter zijn sterke twijfels uit over het verdienmodel van de elektrische deelsteps van Bird en Lime.
Ho beweert dat zijn bedrijf Segway-Ninebot ‘misschien wel het enige bedrijf is dat winst maakt in deze stepoorlog.’ Ho ziet de toekomst niet zo rooskleurig in voor Bird en Lime.
Voor hem is het alleen maar een kwestie van tijd “voor die bedrijven in de problemen raken”. Volgens Tony Ho moeten bedrijven als Bird en Lime daarom op zoek naar een overnemer, om zo een groter netwerk te beslaan.
Volgens de Financial Times zijn zowel Bird als Lime al in gesprek met Uber. Ho beweert trouwens ook de enige leverancier te zijn die winst maakt in de hele stepoorlog. Of Ho goedbedoeld advies geeft, of hij gewoon een tikkeltje jaloers is op het succes van Bird en Lime, laten we in het midden.