De Lijn zet project met autonome bussen in koelkast
In 2018 en 2019 schreven we hoe de komst van autonome bussen onze steden voorgoed kan veranderen. Een investering van De Lijn moest dat mogelijkmaken. Onze Vlaamse vervoersmaatschappij kwam namelijk eind 2019 met een proefproject waarbij autonome busjes werden ingezet op Brussels Airport, Antwerpen, Leuven, Mechelen en Genk. Dat schrijft De Tijd.
Achteraf bleek dat maar één stad een dossier indiende om mee in het verhaal te stappen. Dat proefproject wordt nu stopgezet en de lijn bergt zijn plannen op.
Autonome bussen
Maar waarom dan? Innovatie en investeren in de toekomst is toch niet slecht? Volgens zakenkrant De Tijd zou het project te veel hindernissen hebben. Zowel technologisch als financieel. Verder liet De Lijn verstaan dat het project ook gewoon te duur zou zijn.
Alleen al in Leuven spreekt men van een investering van 30 miljoen euro om de busjes actief te doen rondrijden. Een schril contrast met het kostenplaatje van 4 miljoen euro per jaar dat de Vlaamse vervoersmaatschappij voor zichzelf had opgesteld.
Bovendien zouden er ook teveel technologische hindernissen zijn. Het is natuurlijk geen sinecure om autonome busjes te laten rondrijden in een stad waarbij alle auto’s wel nog handmatig bestuurd worden.
Brussels Airport
De Lijn zou het project wel nog willen verderzetten op de luchthaven van Zaventem. In samenwerking met de Nederlandse bouwer 2getthere kunnen de autonome busjes voorlopig nog rondrijden. Maar ook daar blijkt de vervoersmaatschappij geen zekerheid te hebben. Het plan om dus vanaf 2021 zelfrijdende bussen in Antwerpen te laten rijden valt dus in het water. Het proefproject kreeg eerder in 2019 al heel wat kritiek – van onder ander pendelaars – die van mening zijn dat de vervoersmaatschappij beter investeert in huidige projecten.