V.S. legt handelsbeperkingen op aan Chinese chipmaker SMIC

Amerikaanse leveranciers die nog willen samenwerken met SMIC zullen een exportlicentie moeten aanvragen bij het Ministerie van Handel.

De Verenigde Staten hebben opnieuw een Chinees bedrijf beperkingen opgelegd om handel te drijven met Amerikaanse bedrijven. Dit keer gaat het om chipmaker SMIC, Semiconductor Manufacturing International Corporation. Bedrijven die nu willen samenwerken met SMIC zullen volgens het Amerikaanse Ministerie van Handel een exportlicentie moeten aanvragen. Maar dat blijkt in de praktijk niet zo simpel te zijn.

Spionage

De maatregel komt er om een gelijkaardige reden als die op Huawei in mei van vorig jaar: spionage. Er zou vermoed worden dat SMIC ook banden heeft met het Chinese leger. Beide bedrijven ontkenden deze beschuldigingen maar werden dus toch op een zwarte lijst gezet. De Verenigde Staten zou het risico onacceptabel vinden.

In een reactie aan persbureau Reuters liet SMIC weten dat het niet officieel op de hoogte werd gesteld van de sancties door de Amerikaanse overheid. Bovendien benadrukte ze dat er geen sprake was van banden met het Chinese leger en dat hun chips enkel worden geproduceerd voor civiel en commercieel eindgebruik.

Licentie

Amerikaanse leveranciers van een bedrijf op de zwarte lijst zullen dus een licentie moeten aanvragen om handel te kunnen drijven. Daarmee is hun beleid overigens niet volledig consistent. Eerder dit jaar verklaarde het Amerikaanse handelsdepartement nog dat licenties om handel te kunnen drijven met een bedrijf voor producten voor militair gebruik, niet nodig waren.

Ban op TikTok en WeChat

Ook de app TikTok van het Chinese Bytedance zou verboden worden na beschuldigingen van spionage. Die ban werd pas nog uitgesteld tot na de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Nicholas Klein, advocaat gespecialiseerd in internationale handel, vertelde Reuters dat deze sancties aanzienlijk meer gevolgen zullen hebben op de globale economie dan de ban op TikTok en WeChat. We zouden in de toekomst een aanzienlijk rimpeleffect zien via globale toeleveringsketens. Deze Amerikaanse maatregelen zullen dus volgens Klein hoogstwaarschijnlijk eerder een reactie uitlokken van de Chinese overheid dan de maatregelen rond de sociale media.

businesschinahandelsbanvs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren