Nieuws

“Melding politiecontroles via Waze of Coyote moet verboden worden”

Waze
© Google
Verkeersinstituut Vias wil de melding van politiecontroles via populaire apps als Waze of Coyote laten verbieden. "Het is een risico voor de verkeersveiligheid", klinkt het.

Wie apps gebruikt om snelheids- of alcoholcontroles te omzeilen, gedraagt zich doorgaans gevaarlijker op de weg, stelt Vias. Bovendien zouden de apps een vals veiligheidsgevoel creëren, omdat gebruikers van dergelijke apps toch nog vaker flitsboetes in de bus krijgen dan wie zonder rijdt. Dat zegt het verkeersinstituut aan de openbare omroep VRT

Eén op de drie Belgen zou achter het stuur gebruikmaken van minstens één app of systeem dat aangeeft waar er snelheids- of alcoholcontroles plaatsvinden. Waze heeft die functie bovenop zijn route-aanwijzingen en de apps van Flitsmeister en Coyote spitsen zich toe op snelheidscontroles. 

Vals veiligheidsgevoel

Volgens Vias creëren ze een vals gevoel van veiligheid. Cijfers van het verkeersinstituut suggereren dat wie apps gebruikt voor politiecontroles zo’n 50 procent meer boetes krijgt per 10.000 km. Dat komt volgens Vias omdat die bestuurders denken dat ze geen risico lopen als de app geen meldingen geeft. Maar omdat gebruikers bij Waze en Coyote zelf moeten aangeven waar er controles zijn, loopt het voor roekeloze chauffeurs toch al eens mis.

Vias heeft nog een ander probleem met dergelijke apps: ze kunnen afleiden van het verkeer. Ze zorgen ervoor dat chauffeurs hun ogen enkele seconden afwenden van de rijweg en dat zorgt voor een vergroot risico op ongelukken, zegt het verkeersinstituut. Bovendien toont een app als Waze ook alcoholcontroles, waardoor bestuurders alsnog om kunnen rijden om niet te moeten blazen. Omdat ze dan een langere route kiezen, is de kans op een ongeval nog groter, luidt het.

Verbod op melding politiecontroles

Al deze argumenten maken dat Vias vragende partij is voor een verbod op het melden van politiecontroles. “Op die manier maken we duidelijk dat risicovol gedrag op de weg echt niet kan”. In Duitsland en Zwitserland bestaat er al een dergelijk verbod. Of dat er ook bij ons komt, valt te betwijfelen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters geeft in een eerste reactie mee dat ze in de eerste plaats voorstander is van sensibilisering. “Het is niet door het verbieden van dergelijke systemen dat je de problematiek van de hardleerse snelheidsovertreders helemaal zal oplossen”, zegt ze aan de openbare omroep.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business