Nieuws

Nieuwe EU-wetgeving: 12 maanden extra garantie na repareren toestel

Europa rijbewijs digitaal
© iStock / rarrarorro
De EU wil dat gebruikers toestellen sneller laten repareren, in plaats van ze te vervangen. Nieuwe wetgeving moet daarvoor zorgen.

In november stemde het Europees Parlement over zogenaamde ‘right to repair’-wetten. Die wetten bepalen de rechten die Europese consumenten hebben als een van hun toestellen stukgaat. Het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben nu een overeenkomst bereikt over extra regels.

De regels moeten vooral dienen als motivatie om toestellen toch te laten maken. Is je smartphone kapot en laat je hem binnen de garantietermijn maken? Dan wordt de garantieperiode met minstens 12 maanden verlengd. EU-lidstaten kunnen zelf kiezen om de termijn nog langer uit te rekken, maar overal  geldt een minimum van 12 maanden. Dat moet gebruikers motiveren om hun toestellen te laten repareren, ook als het einde van de garantietermijn nadert.

Duur en prijs

In Europa krijg je momenteel twee jaar garantie op toestellen die je koopt. Gaat het toestel binnen de twee jaar stuk? Dan moet de fabrikant het kunnen herstellen of vervangen. Voorheen bleef de garantietermijn dan hetzelfde en werd deze niet verlengd. Daardoor kiezen heel wat gebruikers ervoor om, vooral tegen het einde van de garantieperiode, hun toestellen toch niet te laten maken. De verlengde garantieperiode moet gebruikers gemoedsrust én een extra reden om toestellen toch te repareren geven.

Daar stoppen de bijkomende bepalingen echter niet. Fabrikanten moeten bijvoorbeeld informatie verstrekken over vervangonderdelen. Die onderdelen moeten ook aangekocht kunnen worden door reparateurs, en dat aan een faire prijs. Daarnaast wordt het toegestaan om tweedehands of 3D-geprinte onderdelen te gebruiken.

Verplichtingen voor reparateurs

Verder komen uit de nieuwe wetten een aantal regels voor reparateurs voort. Zij moeten reparaties binnen een redelijke termijn en voor een redelijke prijs kunnen uitvoeren. Daarnaast moeten de reparateurs ook een informatiefiche aan klanten kunnen tonen. Daarop moet duidelijk worden hoeveel het zal kosten om je toestel te laten maken, zonder dat je voor verrassingen komt te staan. De EU maakt het verder makkelijker om reparateurs te vinden: er komt een onlineplatform waar je gecertifieerde zaken makkelijk kan terugvinden.

Hoewel het makkelijk wordt om toestellen te laten repareren, wordt dat niet verplicht. Gaat een toestel stuk in de garantieperiode? Dan staat het je vrij om het volledig te laten vervangen. Indien je daarvoor kiest, zal je wel niet kunnen profiteren van de verlengde garantieperiode. Op die manier probeert de EU zijn inwoners richting reparaties te sturen en de klimaatimpact van allerlei toestellen, of dat nu smartphones, koelkasten of wasmachines zijn, te verminderen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business