Nieuws

Nederlandse gemeente gaat e-bikes op afstand afremmen

E-bikes China tips
© Unsplash/Himiway Bikes
Gemeente Amsterdam gaat testen uitvoeren met een systeem om e-bikes op afstand te remmen. Dit systeem moet het aantal ongelukken met e-bikes beperken.

Voorlopig blijft het voorlopig bij tests, meldt de Nederlandse krant NRC. Wel gaat het verder dan testen in een lab: de gemeente heeft reeds een digitale infrastructuur ontwikkeld om de functie mogelijk te maken. Hiervoor werkte Amsterdam samen met stichting Townmaking Institute, die zich richt op de ontwikkeling van infrastructuur voor mobiliteit en veiligheid.

Ongevallen met e-bikes

Die infrastructuur maakt het mogelijk om e-bikes op afstand af te remmen. Dit gebeurt op plekken waar e-bikes mogelijk een gevaar vormen, of waar al eens ongelukken plaatsvonden. Hierdoor moet het aantal ongevallen met elektrische fietsen dalen.

In de Nederlandse gemeente vindt meer dan de helft van de ongevallen plaats met een fiets. Verder meldt de gemeente dat ten minste één op de tien verkeersslachtoffers op een e-bike zat. Het leidt ertoe dat kinderen zelfs niet meer op de fiets willen stappen. Ouderen zouden eveneens opschrikken als er een vlotte e-bike langskomt.

Dat er zoveel slachtoffers vallen met e-bikes heeft deels te maken met de snelheid. Wethouder voor Verkeer Melanie van der Horst meldt dat meer dan de helft van alle e-bikes harder gaat dan de in de EU toegestane 25 km/u. Die snelheid is voor velen onverwacht, waardoor ongevallen ontstaan. Ook speelt het gewicht van de e-bikes een rol: ze zijn vaak een stuk zwaarder dan een reguliere fiets. Wie in botsing komt met zo’n zwaar voertuig, kan een ernstig letsel oplopen.

E-bikes automatisch afremmen

Door de e-bikes waar nodig af te remmen, kunnen ongelukken worden voorkomen, is het idee. Met het ontwikkelde systeem worden ze automatisch afgeremd als ze zich binnen een zone bevinden en boven de ingestelde snelheid rijden. Van der Horst nam al eens de proef op de som in een testrit: bij het uitvoeren van die rit werd de e-bike inderdaad automatisch geremd. In eerste instantie wordt de trapondersteuning uitgeschakeld om dit te bereiken. Als dat niet genoeg blijkt, kan de e-bike ook zelf de snelheid verlagen.

Bestuurders worden ook op de hoogte gebracht van de maatregel. Van der Horst zag op het scherm van de e-bike een plaatje met spelende kinderen verschijnen.

Fietsen met gps-tracking

Vereiste is wel dat de elektrische fiets is uitgerust met een ontvangstkastje. Dat is nodig om de e-bike via gps te volgen en op basis daarvan snelheidsbeperkingen op te leggen.

Of de techniek de eindstreep haalt, zal mettertijd moeten blijken. Gemeente Amsterdam is alvast hoopvol. Ze starten volgend jaar met testen onder Amsterdammers. Deze kunnen zich aanmelden voor het project en krijgen dan toegang tot een app die meldingen toont over snelheidsbeperkingen. Ook zegt de Nederlandse gemeente met fabrikanten te willen overleggen over de techniek.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business