Review Philips Hue: filmsfeer in de woonkamer

Kleurbereik
Widgets
Prijs
Netwerk noodzakelijk
Aanbevolen prijs: €199.99
Verlichting werpt zijn ketenen af met Philips Hue. De connected ledlampen brengen sfeer en kleur naar je huis. Maar is de dure verlichting nog iets waard wanneer de nieuwigheid eraf is?

Drie Japanners volgen François Englert op als ontvanger van de Nobelprijs voor de Fysica. Isamu Akasaki, Hiroshi Amano en Shuji Nakamura schonken de wereld het blauwe ledlicht. Rood en groen ledlicht bestond al jaren, maar de praktische toepassingen daarvan bleven beperkt tot onder andere stand-bylampjes in elektronica. Met de introductie van blauwe leds aan het begin van de jaren ‘90 werd plots ook wit licht mogelijk.

Intussen zijn we twintig jaar verder, en is ledverlichting aan een opmars bezig. Leds zijn de verlichting van de toekomst, en daar gelooft ook Philips in. Het bedrijf zet zwaar in op ledverlichting, op kantoren, langs de straatkant maar ook in je huis. De toenemende populariteit van led gaat gepaard met  de opkomst van het internet der dingen, en dat biedt mogelijkheden.

Hue-lampen

Voor Philips manifesteren die mogelijkheden zich als Hue. Hue-lampen zijn ledlampen die zowat alle mogelijke kleuren aannemen, en bestuurd worden via het web. Het wow-effect van dergelijke verlichting is groot, daarom wierp ik gedurende enkele weken een kritische blik op het Hue-starterspakket. De kleurrijke lampen zijn leuk om bezoekers te imponeren, maar is Philips Hue nog iets waard zodra de nieuwigheid er af is? De lampen kosten afzonderlijk zo’n 60 euro per stuk, zodat ze meer moeten zijn dan een gimmick.

Het korte antwoord is tot mijn eigen verrassing: ja. Ook na een maand blijft Philips Hue de moeite, maar laten we beginnen bij het begin.

Startpakket

Het starterspakket van Hue bestaat uit drie ledlampen en een bridge. De bridge is het hart van je Hue-infrastructuur. Het ronde apparaatje verzorgt de communicatie tussen je lampen en het netwerk. Daartoe moet je de Hue via een ethernetkabel aansluiten op je router.

De lampen verbinden moeiteloos draadloos met de bridge. Daarvoor hoef je geen aparte kabels in een stopcontact te steken, de dingen zien eruit als gewone lampen en passen in de fitting waar je ook je gloei- en spaarlampen probleemloos kon indraaien.

Controleren met een app

De Hue-lampen controleren doe je via een app. Officieel worden iOS en Android ondersteund, officieus ook Windows Phone. Om toegang te krijgen tot de lampen zal je een fysieke knop op je bridge moeten indrukken, een beetje vergelijkbaar met de WPS-functionaliteit van een router. In eerste instantie moet je met je smartphone op hetzelfde netwerk zitten als de Bridge, maar zodra alles is ingesteld kun je een online account maken. Daarmee krijg je toegang tot je verlichting van overal ter wereld, zolang je een internetverbinding ter beschikking hebt.

De app zelf is het zenuwcentrum van je Hue-verlichting. In de app heb je zes tabs: Scenes, Lights, Alarms & Timers, Geofencing, More Apps en Settings. Scenes is de belangrijkste tab. Daar activeer je vooraf ingestelde lichtscènes. Bij het downloaden krijg je een heleboel vooraf ingestelde scènes waaruit je kan kiezen, maar die kan je natuurlijk naar believen aanpassen.

Je kunt er ook zelf maken. Erg leuk is de mogelijkheid om een foto in te laden. Je plaatst vervolgens je lampen op een willekeurige plaats in de foto, waarna ze de overeenkomstige kleur aannemen.

Recepten

Hue is ook voorzien van zogenaamde lichtrecepten zoals energize, relax en reading. Met die recepten zenden de lampen een bepaalde temperatuur van wit licht uit. Volgens onderzoek van Philips zelf kan het juiste licht wonderen verrichten voor je gemoed. Relax is een erg warm licht dat veel weg heeft van een oude gloeilamp, terwijl concentrate dichter aanleunt bij fel daglicht. Reading is eveneens een iets warmer licht dat een stuk feller is dan relax, maar niet zo fel dat het je ogen vermoeit. Of energize je echt een energieboost geeft tegenover klassiek wit licht laat ik in het midden, maar ik betrapte me erop gretig van de reading- en relax-presets gebruik te maken.

Zowel scènes als recepten kan je als widgets op het hoofdscherm van je Androidtoestel plaatsen voor snelle toegang.

Via lights krijg je een gedetailleerdere controle over je lampen. Je kunt er individuele lampen over een kleurenspectrum verschuiven en de helderheid aanpassen. Heb je veel Hue-lampen, dan kun je ze bundelen in groepen voor eenvoudige aanpassingen.

Zonsopgang

Alarms en Timers zorgen ervoor dat Hue een positieve impact heeft op je ochtendhumeur. Ik laadde een foto van een zonsopgang op vakantie in via Scenes en liet die scène iedere ochtend automatisch activeren. Zo word ik al enkele weken wakker met een zonsopgang die langzaam infadet, en zeker op donkere dagen doet dat wonderen.

Met alarmen kan je scènes op bepaalde momenten in de dag laten aan en uit springen, en kan je eventueel alle lampen uitschakelen. Timers doen hetzelfde, maar dan na een vooraf ingestelde tijdsduur in plaats van op een bepaald tijdstip.

Jammer genoeg hebben de Hue-lampen een minimale helderheid. Je kunt ze dus niet helemaal vanaf nul laten infaden tot maximale sterkte, ze springen aan op ongeveer een derde van de maximale lichtsterkte. Zeker wanneer je zonsop- en -ondergangen wil simuleren is dat een beetje jammer.

Automatisering

Scenes en alarmen kun je alleen instellen wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Dus als je een routine wil maken zodat het lijkt alsof je thuis bent terwijl je eigenlijk aan de Cote d’Azure ligt, moet je dat doen voor je vertrek.

Met Geofencing laat je de verlichting aangaan wanneer je thuiskomt, en uitgaan wanneer je vertrekt. De functie is naar mijn ervaring eerder onbetrouwbaar. De verlichting springt wel degelijk aan wanneer je thuiskomt, maar niet altijd onmiddellijk zodat deze een beetje overbodig is. Of dat aan de app ligt of aan mijn toestel (Xperia Z2), kan ik niet met zekerheid zeggen.

Store

More Apps bundelt Hue-apps van derden in een eenvoudige winkel, zodat je de app- of playstore niet meer hoeft te doorzoeken. Philips maakte de API voor Hue beschikbaar voor ontwikkelaars, die daar dankbaar gebruik van hebben gemaakt. De leukste apps vind je voorlopig op iOS. Denk hierbij aan flikkerende lichten wanneer het nationale team scoort tijdens een voetbalmatch of een Disco-app die rekening houdt met de muziek. Spijtig genoeg kosten de meeste van die apps geld, vaak meer dan twee euro. Dat is geen onoverkomelijk bedrag, maar wanneer je 60 euro per lamp spendeert ben je misschien eerder terughoudend bij verdere aankopen.

Via settings krijg je tot slot toegang tot enkele leuke instellingen, zoals schudden met je telefoon om een willekeurige scène te creëren. Hier kan je ook de instellingen voor de Geofencing aanpassen.

Filmset

Wat is Hue nu waard in de praktijk? Heel veel, vind ik zelf. Voor onze huizen zijn we één kleur licht gewend. In de woonkamer bezit je misschien een dimmer om de intensiteit aan te passen, maar meer ook niet. Toch is lichtkleur van enorm belang. Denk maar aan films. De juiste verlichting schept de juiste sfeer, een regisseur zal zich nooit beperken tot een centrale lamp in de woonkamer om een scène te verlichten.

Bij animatiefilms is een juiste verlichting het halve werk. Waarom zou licht als schepper van sfeer beperkt zijn tot fictie, en moet verlichting louter functioneel blijven in de woonkamer? In de praktijk zal je Hue niet gebruiken om ieder half uur de kleur van je lampen wat aan te passen. Na verloop van tijd heb je enkele leuke scènes gevonden die je woonkamer, slaapkamer of waar je de verlichting ook installeert, de juiste sfeer meegeven. De eerste week is Hue nieuw en ziet de kamer in kwestie er waarschijnlijk uit als een LSD-trip. Een kwestie van alles eens te proberen, maar nadien komt Hue pas echt tot z’n recht.

Dagdagelijks gebruik

Ik schets een voorbeeld: je staat op met het infaden van een prachtige zonsopgang. Vervolgens activeer je de Energize-scene om wakker te worden. De lampen schakelen zich automatisch uit wanneer je naar je werk vertrekt. Bij het terugkomen is het al donker, maar in jouw woonkamer schijnt er daglicht, zo weggenomen van een leuke foto genomen in augustus. ’s Avonds wil je een duikbootfilm zien, dus kies je voor een donkere blauwe verlichting (of zelfs ambilight in heel de kamer, als je een compatibele Philips-tv hebt).

Na de film lees je nog een hoofdstuk in een boek met de Reading-scene geactiveerd en tot slot kies je de relaxmodus om even tot rust te komen. ‘s Nachts schiet je wakker en besef je dat je nog iets vergeten bent. Je hebt geleerd van de duikbootfilm en laat de lampen in je huis donkerrood schijnen: genoeg om iets te zien, maar erg mild voor je slaperige ogen. Wanneer de volgende dag de schoonmoeder op bezoek komt knallen de beats door de radio en heeft de hele woonkamer een feestelijk kleurtje.

Verslavend

Zodra je gewend bent aan verlichting die is afgestemd op de situatie is het erg moeilijk om terug te gaan. Ikzelf ben tegen alle verwachtingen in verkocht aan de lampen. Eerlijkheidshalve had ik geanticipeerd om hier neer te pennen dat het nieuwe er na anderhalve week af is en dat je beter een spaarlamp koopt voor een fractie van de prijs, maar het tegendeel is waar. Het prijskaartje van 60 euro blijft natuurlijk erg hoog en vanzelfsprekend volstaat één lamp niet. Daar staat dan weer tegenover dat zo’n ledlamp veertig jaar kan meegaan.

De connectiviteit heeft natuurlijk ook een nadeel. Tijdens mijn test is de router gesneuveld. Een dag zonder internet is vervelend, een dag zonder verlichting nog veel meer. Bovendien begon één lamp na enkele weken een beetje koppig te doen. Tot op vandaag springt hij bij sommige scènes ongevraagd naar een standaard wit licht, wat vervelend is.

Toch kan ik Hue alleen maar aanraden. De verlichting biedt een grote meerwaarde, tegen een hoge prijs. Wil je er volledig voor gaan, dan biedt het Hue-assortiment natuurlijk veel meer dan alleen een startpakket met drie lampen. Indien je wil kan je al je lampen en spots in je huis vervangen door Hue-varianten, al spreek je dan over een aanzienlijke investering.