Review Microsoft Flight Simulator: ongeziene hoogtes

Ongekend realisme
Technologisch meesterwerk
Gaat rijpen als een uitstekende wijn
Laadtijden
Meer vlieglessen zouden welkom zijn
Aanbevolen prijs: €69,99
Het is ondertussen al van 2006 geleden dat Flight Simulator X verscheen. Ondanks zijn ouderdom, is de titel altijd de absolute marktleider gebleven op de flight simulator nichemarkt (alhoewel alternatieven zoals X-Plane waardige concurrenten bleken te zijn). Ondertussen staat de technologie al een pak verder, dus met de nieuwe Flight Simulator bundelt Microsoft al hun technologieën om de beste Flight Simulator ooit te maken. Zijn ze in hun opzet geslaagd?

Microsoft Flight Simulator heeft zich in het verleden meermaals bewezen als dé tool bij uitstek voor (aspirerende piloten). Dankzij het realisme en de overdadige aandacht voor detail, kunnen hobbyisten en professionals hun liefde voor luchtvaart te allen tijde botvieren.

Vliegen in de cloud

Ironisch genoeg zit de kracht van Flight Simulator hem in de wolken. In de cloud om precies te zijn. Microsoft’s cloud zelfs: Azure. Wanneer je de game installeert zal je 90GB moeten installeren, maar het spreekt voor zich dat de hele wereld niet verpakt zit in 90GB. Daarom is Flight Simulator in feite een hybride cloudgame. Tijdens het spelen zal je beelden in hoge resolutie streamen, zodat de speelwereld er fotorealistisch uitziet. Die beelden worden bekomen via sattelietbeelden van Bing Maps. Via een vernuftig algoritme worden die beelden omgezet naar 3D-beelden. Verwacht echter geen magie, dus zeker wanneer je lokale plaatsen bezoekt, kan je weleens bedrogen uitkomen als je verwacht om een perfecte replica van je eigen huis te vinden. Uiteraard werden belangrijke monumenten wel manueel gemodelleerd, zodat ze er erg indrukwekkend uitzien.

Heb je een beperkte bandbreedte, dan kan je instellen dat de game een cache bijhoudt. Zo moeten beelden niet steeds opnieuw worden gedownload. Ook kan je een limiet instellen, zodat de game je op de hoogte houdt wanneer je al (te) veel bandbreedte hebt verbruikt. Aangezien die cache makkelijk honderden gigabytes groot kan worden, is het een goed idee om genoeg plaats te voorzien op je harde schijf. En niet alleen sattelietbeelden worden gestreamd, maar ook real-time informatie over het weer en luchtverkeer. Tijdens het vliegen krijg je dus alle real-time gegevens over vliegverkeer dat zich bevindt binnen 200 kilometer. De vliegtuigen die in de echte wereld rondvliegen, zie je dus ook in de virtuele wereld rondvliegen. De weersomstandigheden worden ook aangepast aan de werkelijke weersomstandigheden uit de echte wereld. Dat zorgt voor heel wat oogverblindende “oehhhhh-momenten” wanneer je de zonsondergang ziet wanneer je over de oceaan vliegt.

flight simulator map

En niet alleen de graphics, maar ook het sound design verdient alle respect. Je vliegtuig horen rommelen wanneer je wat te onstuimig vliegt, het geluid van de regen op het toestel, de wind wanneer je een uitdagende landing maakt en meer. Maar het moet gezegd worden, de laadtijden zijn technologisch gezien wat minder indrukwekkend. Het duurt namelijk enorm lang (zelfs op mijn splinternieuwe high-end gaming pc) om de game op te starten en de speelwereld in te laden. Dat is niet dramatisch wanneer je een vlucht gaat maken van twee uur lang, maar wanneer je de ‘missies’ (waarover later meer) wil spelen, dan is het vrij vervelend om steeds zo lang te moeten wachten. Op fora valt ook te lezen dat sommige mensen tegen technische problemen aanstoten, dat zal dus ook iets zijn dat moet worden aangepakt door het team.

Voor de beginners?

Ik kan me voorstellen dat je video’s ziet van Flight Simulator en denkt “dat wil ik ook proberen!” maar je vraagt je af of deze game wel toegankelijk is voor beginners. Flight Simulator helpt je in ieder geval bij het maken van een goede start, want er zijn 8 trainingslessen voorzien waar je leert vliegen met een Cessna 152. Zo leer je bijvoorbeeld het vliegtuig besturen, opstijgen, landen, vliegen in een traffic pattern en navigatie. Helaas is dat enkel VFR, dus je leert niet omgaan met instrumenten zoals een GPS. De voorziene trainingslessen zijn dus enorm beperkt, wat ervoor zorgt dat je achteraf vooral op andere bronnen zal moeten terugvallen. Gelukkig heeft de enthousiaste community ondertussen al tal van zelfgemaakte lessen klaargezet voor jou.

microsoft flight simulator

Ondanks de beperkte trainingen, heeft de ontwikkelaar wel tal van opties ingebouwd om de game toegankelijk te maken voor beginners. Je kan namelijk volledig zelf kiezen in welke mate de game je moet begeleiden. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen dat de game je helpt bij het besturen van je vliegtuig, dat “navigatie” enkel bestaat uit het vliegen naar een duidelijke marker en dat het vliegtuig uit zichzelf landt. Zo maak je er echter meer een arcade game van dan een simulator. Dit betekent echter wel dat je in het begin alles op ‘easy’ kan zetten en zo steeds meer aspecten van het vliegen eigenhandig gaat oppikken in plaats van het toe te vertrouwen aan de game. Voor je het weet vlieg je helemaal op jezelf, zonder hulp van de game. Enorm handig is dat de game je tips kan geven tijdens het vliegen (bijvoorbeeld wat je moet doen bij het opstijgen), zonder dat de game tussenkomt. Zo kan je op basis van de tips jezelf leren vliegen. Iets zoals radiocommunicatie en automixture zal je in het begin misschien toevertrouwen aan de game, maar na een paar avondjes studeren ben je in staat om je nieuwe kennis in de praktijk om te zetten.

Absolute vrijheid

Vliegen is vrijheid en de game houdt je dan ook niet bij de hand als het aankomt op wat je ‘hoort te doen’ in deze game. Beginners moeten dus beseffen dat dit geen game is zoals ‘Bus Simulator’ of ‘Train Simulator’ waar je concrete missies krijgt. De game reikt je simpelweg de toestellen, physics en speelwereld aan om jouw droomvluchten te maken, maar het is volledig aan jou hoe je jouw tijd precies invult. Er zijn wel “landing challenges” voorzien waarbij je succesvol moet landen op beruchte landingsbanen of in erbarmelijke weersomstandigheden, maar daar blijft het bij.

microsoft flight simulator

Uiteindelijk is Flight Simulator meer een hobby dan een game. En ik zou zelfs het woord “levensstijl” in de mond durven nemen. Overdag denk je tijdens je saaie kantoorjob aan welke vlucht je gaat maken, en ‘s avonds kruip je achter je computer om die vlucht te beleven. Uiteraard zoek je overdag al de plattegronden van de luchthavens op, zodat je helemaal op jezelf naar de landingsbaan en parking kan taxiën. Even verbinden met VATSIM, en je kan je kennis van radiocommunicatie bovenhalen om met échte mensen te praten die fungeren als luchtverkeersleiders. Achteraf deel je jouw ervaringen met de community en leer je van andere leden. Aah, het leven kan mooi zijn.

Met Flight Simulator heeft Microsoft zijn status als standaard op het gebied van flight simulators terecht met ettelijke jaren verlengd. Net zoals Flight Simulator X, zal ook deze Flight Simulator een game zijn die de tand des tijds moeiteloos zal doorstaan. Meer zelfs, Flight Simulator zal rijpen als een goede wijn. Niet alleen gaan externe ontwikkelaars gedetailleerde modellen van vliegtuigen en luchthavens maken, maar ook de originele ontwikkelaar gaat steeds sleutelen aan een betere versie van de simulator. Op zich hoef je dus nog niet meteen de nieuwe Flight Simulator te halen, maar aangezien je TechPulse leest gaan we ervan uit dat je zo benieuwd bent naar dit technologische mirakel, dat je meteen met de game aan de slag gaat. Twijfel je nog? Neem dan een maandje Xbox Game Pass voor pc en je kan de standaardversie van de game meteen in al zijn glorie testen. Vlieg veilig!