Tips

Zo maak je je e-bike winterklaar

E-bike winterklaar
© Unsplash / Axel Brunst
Hoe je een e-bike het beste winterklaar maakt? We hebben vier tips voor je op een rij gezet om je e-bike veilig te stallen óf op de weg te houden in de wintermaanden.

Het KMI rapporteerde deze week voor het eerst temperaturen onder het vriespunt. Wat ons betreft net iets te koud om lekker op stap te gaan met een e-bike. Vooraleer je de e-bike definitief wegzet in de wintermaanden, geef je hem best wat extra liefde. Zo ben je er zeker van dat de e-bike ook na de ijskoude wintermaanden direct voor je klaarstaat. Goed onderhoud zorgt er nu eenmaal voor dat de e-bike langer meegaat.

Blijf je in de wintermaanden wél doorrijden met je elektrische fiets: ook dan voorzie je je best op de ijskoude temperaturen. Nu, je hoeft je e-bike geen dekentje te geven tijdens het fietsen, maar er zijn wel enkele andere voorzorgsmaatregelen die je kan treffen. Voor alle maatregelen geldt dat ze geen fietsenmaker hoeft te zijn om ze uit te voeren. Met twee linkerhanden lukt het dus ook gewoon. En: ze gaan nooit ten koste van je garantie.

1. Houd je accu opgeladen

Accucellen slijten sneller als je ze volledig draineert. Bij stilstand wordt aangeraden de accu tot rond de 80 procent op te laden. Controleer daarna eens per maand of dat percentage gelijkblijft. Zodra er tientallen procenten af zijn, laad je hem best opnieuw op tot ongeveer 80 procent. Dit doe je tot je de e-bike weer uit de stalling haalt.

Indien het mogelijk is, raden we het ook aan om de accu uit de e-bike te nemen. Sla hem vervolgens binnenshuis op, op een droge en warme plek. Hiermee voorkom je dat temperatuurschommelingen van de buitenlucht de accu aantasten. Ook de extreem hoge luchtvochtigheid van de buitenlucht in de winter is niet meteen ideaal voor de accu.

Op stap met de e-bike

Wie met zijn e-bike op stap blijft gaan, komt er eveneens niet onder uit de accu iets meer liefde dan normaal te geven. We raden het sterk af het accupercentage onder de 15 procent te doen dalen. Als dat wel gebeurt, is het zaak de accu zo snel mogelijk bij te laden. Zo voorkom je diepontlading – een chemisch proces dat met koud weer sneller in gang wordt gezet en accu’s flink kan beschadigen.

Zet je de fiets ‘s avonds in de stalling: pak de accu dan ook gelijk mee naar binnen. Zodoende zorg je er meteen voor dat de accu ‘s nachts niet in de ijskoude buitenlucht ligt. Opladen in een iets hogere temperatuur is bovendien ook simpelweg beter voor de chemische materie, zeker als je aan de slag gaat met een snellader die je vaak bij je e-bike geleverd krijgt.

2. Maak je fiets schoon

Wanneer je je fiets iets langer wegzet, is het belangrijk dat hij goed wordt gereinigd. Zo voorkom je dat vuil op het frame of ketting onderdelen aantast. Fietste je de laatste dagen al eens door pekel, dan kan dit bijvoorbeeld zorgen voor (versnelde) roestvorming. Pak hiervoor een vochtige doek en veeg het vuil van je frame. Als het vuil steviger vastzit, kan je een nat sponsje pakken om het los te weken. Doe dit ook zeker als je nog regelmatig op stap gaat met je e-bike. Zelfs al zie je geen pekel liggen: het kan er wel degelijk zijn. De zoutkorrels lossen immers op in water en zijn na verloop van tijd dus niet zichtbaar voor het blote oog.

Dat moet echt niet dagelijks, maar het is zeker wel aan te raden om één keer per week de vervuilde onderdelen te reinigen. Vergeet ook niet het spatbord – juist daarin kan het zout snel ophopen en zich door het metaal heen vreten. Is je spatbord niet van metaal gemaakt, dan hoef je je daarover alvast geen zorgen te maken.

3. Onderhoud je ketting

Waar je sowieso continu rekening mee moet houden is de ketting of tandriem. Allebei vereisen ze de nodige aandacht als je in de winter op stap gaat. Hoewel de tandriem in principe onderhoudsarm is, maakt dat hem nog niet onderhoudsvrij. Hieronder beschrijven we voor beide type aandrijvingen de onderhoudsstappen.

Onderhoud metalen ketting

Metalen kettingen zijn meestal gemaakt van roestvrij staal. Bij herhaalde aanrakingen met zout kan zo’n ketting alsnog beginnen roesten. Vandaar dat het cruciaal is om je ketting regelmatig schoon te maken en enige vervuiling weg te nemen. Hiervoor kan je gebruikmaken van een ontvetter die voor metalen oppervlakten geschikt is.

Neem de ketting vervolgens af met een droge doek en laat hem ongeveer een half uur drogen. Op die manier verdwijnt ook het laatste beetje water van de ketting. Aansluitend breng je smeermiddel aan op de ketting, zogeheten kettingolie. Zulke oliën zijn net iets dikker en blijven beter plakken op de ketting. Dikkere olie zorgt er bovendien voor dat vocht zich niet kan hechten aan het metaal.

Cortina E-Lett riemaandrijving
© Cortina

Onderhoud tandriem

Voor het onderhoud van je tandriem heb je enkel een grove handbezem nodig. Veeg daarmee al het vuil van je ketting en tandwielen. Als je het vuil niet wegveegt met de bezem kan je nog een sopje op de tandriem smijten. In principe is dat overbodig: een tandriem bevat geen olie en dat hoef je er dan ook niet af te halen. Vuil zal de riem bovendien niet snel beschadigen.

4. Controleer je banden

Te vaak wordt vergeten dat banden een cruciale rol spelen bij veilige ritten met je e-bike. Ze vormen het enige raakvlak van je fiets met het wegdek. In de zomer hoef je je meestal geen zorgen te maken met versleten banden. Het wegdek is dan droog en van ijzel is sowieso geen spraken. ‘s Winters is er daarentegen wél sprake van ijzel en een glad, nat wegdek. In de winter is het dan ook cruciaal dat je fiets voorzien is van banden die kunnen omgaan met gladdere wegen.

Hiervoor moeten je banden over voldoende profiel beschikken. Hoeveel dat is, hangt steeds af van de band die op jouw e-bike zit. Je moet ze in elk geval vervangen als de groeven bijna zijn vervaagd of de lijntjes die de minimale hoeveelheid profiel aanduiden, beginnen te slijten. Als je de band laat vervangen zouden wij meteen opteren voor een band die geschikt is voor vier seizoenen. Hierdoor kan je in alle jaargetijden veilig rondcruisen.

Uitgelicht artikel E-bike banden Cortina E-Silento Fietsbanden voor e-bikes: hier moet je op letten

Laat het vervangen van de band wel over aan een specialist. Sommige fabrikanten geven dat zelfs op als vereiste voor het behouden van je garantie. Ook als we dat terzijde leggen, raden we het af om zelf aan je e-bike te knutselen. Op een e-bike vind je een behoorlijk aantal kostbare en vooral ook kwetsbare delen, waaronder het remsysteem en de schakelkabels. Schade aan zulke onderdelen en zeker het elektrische systeem, kan flink in de papieren lopen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business