HP na de splitsing: de zakelijke rots en de gigantische start-up

Sinds de splitsing van HP eind vorig jaar kregen de twee splinternieuwe bedrijven de kans om zich uitgebreid voor te stellen aan de pers en de wereld. Wat is HP Inc nu precies, en wat met HPE?

HP is niet meer. In 2014 kondigde de technologiereus een splitsing aan en sinds eind vorig jaar spreken we van Hewlett Packard Enterprise (HPE) en HP Inc, twee bedrijven die natuurlijk nog wel samenwerken maar op papier totaal zelfstandig functioneren. Waarom splitste HP nu in twee stukken en wat is het effect daarvan in de praktijk?

HPE Discover

In december vorig jaar stelde HPE zich in Londen met veel bombarie voor tijdens het jaarlijkse Discover-event. Discover 2015, deze keer helemaal door HPE georganiseerd, was een event van superlatieven. Alles was groot, groter, grootst en een mens kon niet anders dan onder de indruk zijn. Achter de show vonden we een bedrijf dat zich helemaal kon focussen op enterprise-oplossingen voor bedrijven. Losgemaakt van HP Inc zagen we een zakelijke gigant die de ruggengraatinfrastructuur van bedrijven wil leveren. Denk daarbij aan totaaloplossingen voor alles wat enigszins met een datacenter te maken heeft. HPE levert servers, clouddiensten, services, serverhardware, softwareondersteuning en veel meer.

Schouders

“Ervaring” is het sleutelwoord voor HPE, dat zich wil positioneren als een stevig paar schouders waar bedrijven van alle formaten op kunnen steunen. Als afzonderlijk bedrijf benadrukt HPE dat het zich meer dan ooit kan focussen op die bedrijven, zonder dat daarbij de jarenlange ervaring van het eengemaakte HP verloren gaat. Ondanks dat imago wil HPE ook mee zijn met zijn tijd: het wil bedrijven klaarstomen voor de noden van morgen, focust op transformatie, maar zet ook zelf in op totaal nieuwe concepten zoals The Machine: de superserver voor de toekomst. Wat HPE absoluut niet doet, is dingen verkopen waar een gewone consument zich iets bij kan voorstellen.

HPE groeide voort uit de tak van HP die zich specialiseert in IT-infrastructuur, servers en cloudtoepassingen.

Start-up HP Inc

Daarvoor kloppen we aan bij HP Inc. HP inc, in de praktijk kortweg HP, erft het ronde blauwe logo van weleer en is daar trots op. Het bedrijf wil terugkeren naar zijn roots en noemt zichzelf een organisatie van ingenieurs. Waar HPE niet kon wachten met het verkondigen van zijn nieuwe verhaal, duurde het iets langer voordat we het ware gelaat van HP Inc te zien kregen. We praatten met Dirk Slachmuylder, de managing director van de Belgische en Luxemburgse tak van het nieuwe bedrijf en luisterden eveneens naar de grote EMEA bozo’s tijdens het Printing Reinvented-event in Lissabon. Mogen we het DNA van dit nieuwe HP samenvatten in één zin, dan doen we dat zo: HP Inc ziet zichzelf als een agiele en vernieuwende start-up met de slagkracht van een Fortune 100-bedrijf.

[related_article id=”177319″]

Innovatief investeren

Dat laatste spreekt voor zich: HP Inc zit niet om een halve dollar verlegen en kan zich de nodige investeringen permitteren. De splitsing van het toch wel loggere HPE geeft HP Inc volgens Slachmuylder de mogelijkheid om te investeren in nieuwe en vooral vernieuwende projecten. Die projecten moeten niet morgen of volgend jaar voor nieuwe producten in de winkel zorgen maar pas binnen enkele jaren wanneer de ontwikkeling gereed is, maar ook de markt er klaar voor is. Voorbeelden zijn hier de HP Sprout, de Elite x3, 3D-printing en het Zvr-scherm.

Zonder rekening te moeten houden met de HPE-tak is het volgens Slachmuylder veel eenvoudiger om op dergelijke projecten te focussen. De start-up/Fortune 100-spreidstand vertaalt zich bovendien in meer dan alleen woorden. Het fysieke bedrijf zelf is opengebroken en ademt verjonging uit. We zien er een Xbox, een biljarttafel, interessante decoraties, een muur gemaakt uit planten en een open werkomgeving. Aan de overkant van het kantoorgebouw te Diegem, waar de twee bedrijven nog steeds naast elkaar gehuisvest zijn, ziet de omgeving van HPE er beslist zakelijker uit.

Niet alleen consumenten

HP Inc richt zich, in tegenstelling tot de heersende perceptie, niet uitsluitend op consumentenproducten. HP is niet gesplitst volgens doelgroep maar volgens productline-up. HP Inc maakt wel toestellen waarbij je je als consument veel meer iets kan voorstellen. Denk concreet aan laptops, desktops en printers. In dat portfolio heeft HP inc een belangrijk consumentenaanbod, HPE heeft ter vergelijking geen producten die in de je lokale Mediamarkt liggen.

HP Inc maakt onder andere laptops, desktops en printers: producten waarvan er ook een aanbod voor de consument bestaat.

Het zijn echter niet jij en ik die de hoofddoelgroep vormen van het bedrijf, maar de B2B-sector. Slachmuylder voegt daar meteen wel aan toe dat dat niet impliceert dat de B2C-markt onbelangrijk is voor HP Inc. Zo verkoopt HP heel wat consumentenlaptops, maar is het de laptopverkoop aan KMO’s en grote firma’s die het bedrijf het meeste opleveren. Hetzelfde geldt voor printers: ook jij kan een HP-printer kopen maar de echte focus ligt op de B2B-markt.[related_article id=”178021″]

Jong maar slim

Die B2B-focus komt helemaal naar voren op het printing-event in Lissabon. Daar maken we een op en top HP inc-event mee. Minder groots dan wat HPE doet, maar zeker niet minder ambitieus. De sfeer is echter persoonlijker en vriendelijker en de mensen zijn eenvoudiger aan te spreken. De productaankondigingen vereisen geen diepgaande kennis van de IT-infrastructuur van grote bedrijven: het gaat om printers. HP Inc wil zo graag overkomen als een start-up, maar dan een slimme met ervaring en geld. Naar onze mening lukt dat voorlopig voortreffelijk.

Twee succesvolle lanceringen

Samengevat zien we hoe de splitsing intussen tot twee succesvolle lanceringen van nieuwe bedrijven heeft geleid. HPE kan zich zonder HP Inc meer toeleggen op abstractere en meer technische IT-producten zoals servers en cloudtoepassingen, terwijl HP Inc zich zonder het op en top zakelijke karakter van HPE kan gedragen als een verfrissend en vernieuwend bedrijf, dat weet wat het doet in zijn kernbusiness maar ook de toekomst vol ambitie tegemoet kijkt. Wat we niet zien is een HP voor consumenten en een HP voor bedrijven: dat kunnen ze bij HP Inc niet genoeg benadrukken en wij willen bij deze ons steentje bijdragen om dat misverstand uit de wereld te helpen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business