Tesla-concurrent Faraday Future stevent af op grandioze flop
Faraday Future is een autobouwer ondersteund door Chinese investeerders. De fabrikant heeft als missie Tesla het vuur aan de schenen te leggen en wil dat doen met een eigen aantrekkelijke elektrische superwagen. Begin dit jaar toonde FF nog een conceptwagen die op de batmobiel lijkt en sindsdien is de fabrikant de echte versie van zijn auto volop aan het teasen. Eerder deze week kregen we nog een eerste blik op het interieur van de Tesla-uitdager.
Op het eerste zicht verdient Faraday Future het nodige enthousiasme. De autobouwer startte in april van 2016 aan de bouw van een eigen autofabriek ten noorden van Las Vegas in de staat Nevada, amper 500 kilometer van waar de Gigafactory van Tesla staat. In combinatie met steun van verschillende rijke Chinese geldschieters, waaronder miljardair Jia Yueting, lijkt niets de ambitie van Faraday Future in de weg te staan. Op CES, de grote elektronicabeurs die volgende week in Las Vegas plaatsvindt, moeten de Chinezen eindelijk het prototype van hun productiewagen aan de massa voorstellen.
Maat voor niets
Het lijkt er helaas steeds meer op dat dat prototype een maat voor niets zal zijn. De evolutie van het personeelsbestand in het management van Faraday Future vertoont veel gelijkenissen met de gedragingen van ratten op een zinkend schip. Gisteren verliet de officieuze CEO van Faraday Future het bedrijf en hij volgde daarmee in de voetsporen van zowel de Chief Brand and Commercial Officer als de Vice President for Product Marketing and Growth. De drie senior-leden van het management vertrokken niet voor niets: het wordt steeds duidelijker dat Faraday Future in vieze financiële papieren zit.
Eind november kwam aan het licht dat Faraday Future in geldnood zat. Problemen met LeEco, één van de grootste Chinese geldschieters van de aspirant-autobouwer, lagen aan de oorzaak. Resultaat: de bouw van de grote fabriek in Nevada ligt stil. De geldproblemen zorgen bovendien voor betalingsproblemen bij de toeleveranciers van Faraday Future. Zo legde het bedrijf pas nog een dispuut bij met Futuris. Futuris is de ontwikkelaar van de zetels voor de wagen zoals je die hieronder geteased ziet. Die zetels zullen vermoedelijk ook in het prototype op CES zitten en ze illustreren mooi hoe dat prototype weinig meer dan een reclamestunt zal zijn.
Inspired by @NASA engineers. Sculpted by world-class designers. Defy gravity at #CES2017. #FirstForward pic.twitter.com/qDQ4CWBCfr
— Faraday Future (@FaradayFuture) December 27, 2016
Als onderdeel van de schikking van het dispuut moet Faraday Future immers op zoek naar een nieuwe leverancier voor de zetels. De dingen zullen er niet alleen anders uitzien, het vinden van een nieuwe kandidaat kan bovendien tot twee jaar duren. The Verge sprak eerder met werknemers van Faraday Future en moest vaststellen dat dergelijke juridische problemen als gevolg van de benauwde financiële positie van het bedrijf schering in inslag zijn.
Faraday Future en Fisker Karma
De fabriek die niet verder gebouwd wordt, een prototype van de finale versie van de wagen dat niet representatief zal zijn en een vluchtend management: allemaal zijn het tekenen aan de wand voor de toekomst van het bedrijf dat een alternatief voor Tesla wilde zijn. Voorlopig zal Faraday Future het zelf niet toegeven maar de kans dat er in de nabije toekomst (of ooit) een wagen van het nieuwe merk van de band rolt, is wel erg klein. Niet in het minst omdat de band er nog bijlange niet staat.
Faraday Future is niet de eerste die Tesla’s kroon wil afpakken met een elektrische bolide en dat zuur betaalt. Denk maar aan de Fisker Karma, een ander project dat er geweldig uitzag tot op het moment dat het bedrijf van legendarische autodesigner Henrik Fisker finaal overkop ging. Dat gezegd zijnde eindigen we graag op een positieve noot. Ook Tesla stond aan de rand van het faillissement voor de wagen eindelijk van de grond kwam. Zolang Faraday Future de handdoek niet in de ring gooit, heeft de Chinese uitdager nog potentieel.