Achtergrond

3 gratis projectmanagement-apps die je moet proberen

Basecamp is een van de beste projectmanagement-apps, maar je betaalt ook voor de kwaliteit. Hier zijn drie gratis alternatieven die de moeite waard zijn.

 
Als jij aan het hoofd staat van een of meerdere projecten, weet je hoe belangrijk het is om op elk moment het overzicht te bewaren. En zelfs als je niet de leiding hebt, blijft een goede communicatie tussen jou en je teamgenoten cruciaal. Dat kan via mail gebeuren, maar vaak eindigen zulke pogingen in een kluwen van correspondenties, ongelezen mails en half afgewerkte documenten.
 
Een applicatie is dan een betere oplossing. Basecamp bijvoorbeeld, is een van de bekendste tools voor projectbeheer. Sinds de uitrol in 2004 werd de app gebruikt door meer dan 15 miljoen gebruikers voor zo’n 2 miljoen verschillende projecten. Basecamp is vooral geliefd door een simplistische interface, maar mist daardoor enkele extra’s zoals het toebedelen van een bepaalde taak aan meerdere mensen, of het behouden van een tijdslijn voor het hele project.
 
Hieronder vind je daarom drie alternatieven die even goed, zo niet beter, presteren in vergelijking met Basecamp. Allen hebben ze naast betalende opties ook een gratis formule, perfect voor kleine teams of gewoon voor persoonlijk gebruik.
 
 

Freedcamp

Volgens sommigen is Freedcamp de enige die echt kan concurreren met Basecamp. Allebei dragen ze gebruiksgemak hoog in het vaandel, in combinatie met een stel handige functies. Grootste voordeel van Freedcamp: het is gratis. De applicatie stelt geen maximum voor gebruikers of projecten, en het enkele compromis dat wordt gesteld is dat je slechts 20 MB opslagruimte krijgt. Meer opslagruimte is geen overbodige luxe, maar 20 MB is wel voldoende voor kleinschalige projecten met voornamelijk tekstdocumenten. Voor enkele dollars per maand kan je overigens ook meer opslagruimte krijgen, beginnende bij 2,59 dollar voor 1 GB.
 
De interface doet sterk denken aan die van Basecamp. Op het beginscherm krijg je de groepen te zien waartoe je behoort. Per groep kan je verschillende projecten aanmaken. In een project is er ruimte voor taken, discussies, relevante bestanden en een kalender waarop alle deadlines worden verzameld. De app is bovendien foolproof: iedereen kan met Freedcamp werken. Leuk is dat je kan kiezen tussen de vormgeving van het takenoverzicht. Klassieke to-dolijstjes, of ‘post-its’ opgedeeld in kolommen: jij beslist.
 

Worksection

Als je overstapt van Basecamp, zal je blij zijn om te weten dat je bij Worksection je projecten meteen kan importeren. Dat kan overigens ook van applicaties zoals Asana of MS Project.
 
Worksection is minder simplistisch dan Freedcamp, en dus minder intuïtief, maar je krijgt wel de mogelijkheid om taken tot in de puntjes te beheren. Bij het opstarten van een nieuw project kan je meteen een manager en een executive aanduiden, en bij nieuwe taken kan je een tijdsduur en een budget ingeven. Begin je aan een taak, dan kan je een timer laten lopen, om bij te houden hoeveel tijd je aan het project besteed. Communiceren kan via opmerkingen onder de taken. In tegenstelling tot Freedcamp heb je dus geen apart tabblad voor discussies, maar wel afzonderlijke schermen voor gedeelde bestanden en een kalender met de deadlines.
 
Nadeel is dat je slechts ruimte hebt voor twee actieve projecten en 50 MB opslagruimte (maar wel een oneindig aantal gebruikers!). Wil je meer, dan zal je moeten overstappen naar een betalend abonnement vanaf 9 dollar per maand.
 

Asana

Asana springt eruit door een gelikte interface. De app heeft iets weg van het chatprogramma Slack, met teams en projecten aan de linkerkant en het middenvak voor je projecten, taken en gesprekken. Standaard zijn er functies om deadlines in te stellen, bestanden weer te geven en opmerkingen toe te voegen aan lopende taken. Bijzonder is het ‘Progress’-tabblad bij elk project. Hier kan je de status van een project updaten, om bijvoorbeeld teamgenoten op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen of te waarschuwen voor vertragingen.
 
Een ander voordeel is Asana’s zogenaamde ‘e-mail-brug’. E-mails kunnen rechtstreeks naar Asana worden gemaild, waarna ze automatisch in taken veranderen. Je kan kiezen of ze in je persoonlijke lijst terechtkomen, of in die van een andere teamgenoot, of je kan ervoor zorgen dat bepaalde e-mails automatisch in taken worden omgezet zodra je in je inbox arriveren. Efficiënt, want zo verspil je geen tijd met copy-paste.
 
Asana is gratis voor teams met maximum 15 gebruikers, hoewel er geen limiet is voor het aantal projecten dat je kan aanmaken.
 
Lees verder:
//www.smartbiz.be/achtergrond/168782/3-onmisbare-project-management-apps-voor-kmos/
//www.smartbiz.be/achtergrond/168825/deze-3-project-management-apps-zijn-geliefd-bij-multinationals/

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business