Tweedehands e-bike kopen: hier moet je op letten

Tweedehands e-bike kopen
Hoewel het aanschaffen van een nieuwe e-bike vaak voorhanden ligt, is het voor de portemonnee aantrekkelijk om ook tweedehands exemplaren niet te vergeten. Waar je best op let bij tweedehands e-bike? Wij leggen het je uit.

Een ding is zeker: elektrische fietsen zijn niet goedkoop. Instapmodellen beginnen rond de 1.500 euro, terwijl een luxer exemplaar met extra range, een slim display en een middenmotor met meer vermogen vaak al oploopt tot 3.000-4.000 euro. Uitgaande modeljaren kun je vaak wel met een fikse korting op de kop tikken, maar dan nog betaal je vaak meer dan 2.000 euro.

Wel de luxe in handen hebben, zonder een al te hoog prijskaartje? Dan is een tweedehands e-bike eigenlijk nog de enige optie. Zo’n gebruikt exemplaar kan wel wat haken en ogen geven. Koop dan ook niet zomaar de eerste beste elektrische fiets die je tegenkomt – als een onderdeel van het elektrische systeem aan vervanging toe is, lopen de kosten immers in de honderden euro’s.

Uitgelicht artikel Trek Allant+ 6 header Trek Allant+ 6 review: ideale e-mountainbike voor stadsverkeer

Laat de accu controleren

Batterijen geven mogelijk nog de meeste kopzorgen bij een tweedehands e-bikes. Blijkt de capaciteit na aanschaf niet wat je ervan verwacht had, dan kost een nieuw exemplaar vaak minimaal 400 euro. Sommige e-bikes laten je de accu niet eens zelf vervangen; bovenop de kosten van de nieuwe batterij, komt dan ook nog eens de servicekost. Wij raden daarom aan de batterij bij een lokale fietsenmaker te laten testen vooraleer je de fiets aanschaft. Met een Batterytester is het mogelijk om een beeld te krijgen van de reële capaciteit. Valt dit ver onder de oorspronkelijke waarde uit? Overleg dan met de verkoper of zij bereid zijn (een deel van) de kosten van een nieuwe accu te betalen, of ga bij jezelf ten rade of je die kosten kan dragen. Is het antwoord in beide gevallen nee? Laat de e-bike dan staan.

Beschikbaarheid nieuwe batterij

Kun je een akkoord met de koper bereiken? Vertrek dan ook niet meteen en controleer eerst of het type accu nog wel nieuw wordt aangeboden. Zeker van oudere modellen e-bikes en minder bekende merken zijn er vaak minder nieuwe exemplaren te koop. Bosch en Shimano zijn merken die hun accu’s vaak wel langer stockeren. Ook dat is geen garantie, overigens.

Batterijen voor e-bikes kosten meestal ergens tussen de 400 tot 900 euro, afhankelijk van het model (fiets) en capaciteit (Wh).

‘Zet je oren open’

Goed, batterij getest, tijd voor een volgende stap: de proefrit. Neem hiervoor echt de tijd en bespreek op voorhand met de verkoper dat je graag een kwartier zou willen rondfietsen om alle ins en outs van de e-bike te leren kennen. Tijdens die proefrit komt enerzijds het ‘rijgenot’ aan bod. Bepaal dus of de fiets fijn rijdt: is er voldoende vermogen aanwezig, wat vind je van de vering en ben je content met de zithouding? Anderzijds zijn ook de rijgeluiden van belang. Draag bij het testen van de elektrische fiets dus geen oortjes of hoofdtelefoon en luister naar de fiets.

Klinkt dit te spiritueel? Wat we bedoelen zeggen is dat je best luistert naar geluiden van de fiets. Loopt er bijvoorbeeld iets aan? Hoe klinkt het als er geschakeld wordt? Loop alle versnellingen langs om te bepalen of er geen bijzondere geluiden zijn. Vergeet ook niet om steeds bij elke versnelling te testen of dit vloeiend aanvoelt. Vergeet ook niet te luisteren naar het geluid van de e-bike-motor. Bij e-bikes maken zulke motoren vaak een hoge toon. Komt er ratelend geluid uit de motor? Breek dan de testrit af, geef het probleem aan bij de verkoper en begin de zoektocht opnieuw.

Versleten naaf of tandwielen

Met ratelende versnellingen zouden wij eveneens aanraden elders op zoek te gaan. In het geval van naafversnellingen komt dit vaak neer op de vervanging van het gehele achterwiel, incluis de naaf – vaak een dure aangelegenheid. Betreft het een derailleurversnelling? Neem dan zeker eens een kijkje bij de tandwielen. Waarschijnlijk zijn ze versleten en aan vervanging toe.

Afhankelijk van het type tandwielsysteem betaal je daar al snel meer dan 100 tot 200 euro voor. Zien ze er niet versleten (stomp) uit? Dan kan ook de derailleur zelf versleten of simpelweg vies zijn. Zo’n derailleur is wel wat goedkoper en kost vaak tegen de 60 euro (onderdeel). Tel daar nog wel het uurtarief van de fietsenmaker bij op.

Test alle mogelijkheden

E-bikes zijn meer dan reguliere fietsen met een motor gekoppeld aan de pedalen. Voordat je de koop sluit duik je, tijdens de proefrit, best ook in alle features van de elektrische fiets. Probeer bijvoorbeeld alle ondersteuningsstanden. Niet alleen op een vlakke ondergrond: juist ook bergop, om te bepalen of de motor het vermogen levert dat je verwacht. Zit er een ‘wandelmodus’ op de e-bike? Probeer die dan ook zeker eens uit.

Verder mag ook het display niet vergeten worden. Kun je hem verbinden met een telefoon? Probeer dan ook eens die verbinding te maken en functies te testen die bij het smart-gedeelte horen. Fietsen met een Bosch Kiox-display kunnen bijvoorbeeld routeinformatie weergeven; handig, maar dan moet het uiteraard wel werken. Hoewel het extra’s zijn, is het vrij kostbaar als zo’n onderdeel kapot blijkt te zijn en je die achteraf moet laten repareren.

Koop je een VanMoof? Vergeet dan zeker niet het schopslot op de elektrische fiets een ‘go’ te geven. De fysieke schakelaar kan na verloop van tijd beschadigd raken en daardoor niet of gewoon heel slecht werken. Dat geldt sowieso voor alle fysieke knoppen op een e-bike: test ze allemaal. Niet één keer, maar zeker wel een keer of drie. Reageren de knoppen elke keer als ze worden ingedrukt? Dan zit je goed.

Bosch Kiox 300
Test niet alleen de rijeigenschappen: ook extra mogelijkheden als het (slimme) display moeten goed functioneren.

Wat is een redelijke prijs voor een tweedehands e-bike?

Laten we beginnen met de vraag: hoe oud mag een tweedehands e-bike zijn? Dat aspect valt ook meteen samen met de prijs die voor een tweedehands exemplaar betaald moet worden. E-bikes ouder dan vijf jaar zijn uiteraard goedkoper dan exemplaren die slechts twee jaar jong zijn. Dat komt wel met de omissie van bepaalde mogelijkheden. Zo lag het motorvermogen en de maximale autonomie toen fors lager, zag je vrijwel nooit een wandelmodus op de fietsen en was het vaak niet mogelijk de fiets aan een telefoon te koppelen. Bovendien is de kans simpelweg groter dat de batterij van zo’n oude e-bike verregaand is gedegradeerd én neemt met een stijgende leeftijd ook de kans af dat nieuwe batterijen nog te koop zijn. Is het dan wel aan te raden zo’n oude e-bike te kopen? Eigenlijk niet.

Niet ouder dan drie jaar?

In ons optiek is drie jaar wel de maximale gewenste leeftijd, tenzij je de beperkingen op de koop toeneemt. Oudere exemplaren zijn immers wel een pak goedkoper – na vijf jaar dalen de fietsen snel in marktwaarde. Na die leeftijd daalt de prijs al snel naar 800 tot 900 euro. Let wel, die prijzen zijn onderhevig aan inflatie. Ook de prijzen van oudere tweedehands e-bikes stijgen mee met de inflatie. Een nieuwer tweedehands exemplaar, met een nieuwprijs van boven de 2.500 euro, kost je vaak minimaal 1.300 tot 1.600 euro.

In dat segment vind je echter ook nieuwe e-bikes; maak dus eerst een proefrit op een aantal van zulke goedkope nieuwe e-bikes, die met garantie en zonder ouderdomsdefecten komen, vooraleer een tweedehands e-bike te zoeken. We raden ook aan om ex-demo exemplaren te testen. Die e-bikes zijn vaak zo goed als nieuw, komen met garantie, zo goed als nieuwe batterijen én niet onbelangrijk: met enkele honderden euro’s korting.

Tenways e-bike
Tenways bewijst dat nieuwe e-bikes ook betaalbaar kunnen zijn: de getoonde CGO800S kost 1.899 euro.

Waar koop ik een tweedehands e-bike?

Nu steeds meer elektrische fietsen worden gekocht neemt ook de markt van tweedehands exemplaren een vogelvlucht. Dit wordt ook gestuwd door de toegenomen inruil van oudere exemplaren bij een nieuwe fiets. Toch vind je zeker niet alleen tweedehands e-bikes bij fietsenmakers en -winkels. Ook op de particuliere markt stijgt het aanbod rap.

Aankoop bij fietswinkels

Er is dus wat te kiezen: niet alleen op het vlak van fietsen, maar ook waar je deze aanschaft. Het grootste voordeel van aanschaf bij een fietsenwinkel is dat zij vaak garantie bieden op tweedehands e-bikes. Mocht jouw fiets na aanschaf onverhoopt stuk gaan, dan vervangen zij de onderdelen zonder extra kosten.

Overleg wel eerst met de fietsenwinkel of zij garantie bieden én wat daar precies onder valt. Wat als de range van de accu bijvoorbeeld tegenvalt? Of als hij plots niet meer werkt? Vervangen ze hem dan kosteloos? Een ander voordeel is dat zij de fiets bij ontvangst vaak al controleren en de belangrijkste versleten onderdelen vervangen. Tot slot hoef je je geen zorgen te maken over een gestolen exemplaar: het bedrijf moet bij de inruil namelijk de afkomst van de fiets controleren.

Aankoop bij particulieren

Aankopen bij particulieren zijn op elk vlak het tegenovergestelde: jij bent aan zet om de staat en afkomst te controleren. Garantie heb je bovendien tot aan de deur. Dat komt wel aan een lagere prijs. Fietsenmakers en -winkels willen immers wel winst maken op de verkoop en rekenen gemaakte kosten door in de aankoopprijs.

Bosch motor elektrische fiets
Het voornaamste nadeel van tweedehands e-bikes? Nieuwe elektrische onderdelen zijn vrijwel onbetaalbaar. Voor een nieuwe motor ben je vaak 600 euro kwijt, exclusief arbeidskosten.

Check, check, dubbelcheck

Een elektrische fiets moet je niet willen aanschaffen als een brood. Test daarom elk onderdeel van de e-bike. Vergeet basale onderdelen als remmen (van levensbelang), versnellingen en het profiel van de banden niet te controleren. Er is geen man overboord als dat nadien gerepareerd moet worden en vergeet niet dat je van doen hebt met een gebruikte fiets. Niet alle basale onderdelen hoeven dus in tiptop conditie te zijn.

Voor het elektrische systeem is dat wel een ander verhaal. Zulke onderdelen zijn om te beginnen ontiegelijk duur. Zoals gezegd: een nieuwe batterij kost tussen de 400 en 900 euro. Een middenmotor als de Bosch Performance Line CX kost eveneens rond de 600 euro. Tel daar nog wel de kosten van de fietsenmaker bij op. Het is afgeraden om namelijk zelf aan de elektrische componenten te sleutelen. Zelfs als alles ‘in orde’ is bevonden, is het aan te raden de e-bike bij een gerenommeerd bedrijf te kopen. Zo verzeker je jezelf ervan dat je geen kat in de zak koopt.

Uitgelicht artikel VanMoof e-bike Vijf tips om je e-bike zomerklaar te maken

Heb je de ideale tweedehands fiets gevonden? Dan hoeven we nog één ding te zeggen: veel fietsplezier!

e-bikeelektrische fietsontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren