Nieuws

EU loopt blauwtje op metaverse-feest met 6 bezoekers

metaverse van de EU
De Europese Unie ontwikkelde een platform in de metaverse en hield er een groot feest. Daarvoor kwamen 6 mensen opdagen.

De Europese Unie wil dat jongeren zich meer interesseren voor politiek. Daarvoor werd 387.000 euro in een digitaal platform geïnvesteerd waar geen kat te bespeuren viel. Slechts 6 mensen daagden uiteindelijk op voor het feest in de metaverse.

Global Gateway

De Europese Unie probeerde vooral steun te oogsten voor het ‘Global Gateway’-initiatief dat vorig jaar van start ging. Een digitaal feestje in een eigen virtuele ruimte zou daarvoor moeten zorgen. Het bezoekersaantal van dit digitale evenement sloeg evenwel tegen: slechts zes mensen zouden uiteindelijk zijn komen opdagen.

Dat is een kostelijke grap. De ontwikkeling van het platform waar het evenement door ging kostte de EU zo’n 387.000 euro. Het platform zelf was al enkele weken toegankelijk. Een feestje zonder bezoekers maakt echter pijnlijk duidelijk hoeveel animo dat veroorzaakt: heel erg weinig.

Voor Global Gateway, het EU-initiatief achter de mislukte bijeenkomst, is het niet de eerste keer dat het in opspraak komt. Eerder werd het initiatief bekritiseerd omdat het niet transparant genoeg zou zijn over de eigen uitgaven. Het eigenlijke doel van Global Gateway is om nieuwe infrastructuur te ontwikkelen voor ontwikkelingslanden. Op die manier zou de wereldwijde economie opnieuw gelanceerd kunnen worden na de COVID-19-pandemie. Daarnaast moeten met die infrastructuur ook “schone, veilige banden met betrekking tot energie en transport” gevormd worden. Zo zou de wereldeconomie gered kunnen worden, klimaatverwarming tegengegaan worden en het welzijn van de mensen omhooggestuwd worden. Ook daarover krijgt de organisatie kritiek te slikken. De manier waarop ze dit bereiken, wordt volgens critici niet voldoende uiteengezet.

Evenement in de metaverse

Dus, dachten ze bij Global Gateway, ontwikkelen we een platform van 387.000 euro waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samen kunnen praten over het initiatief. Met het evenement dat daar plaats vond, probeerde de organisatie vooral 18- tot 35-jarigen te strikken die normaal gezien niet erg met politiek bezig zijn. Dat is alleen schromelijk mislukt. Een journalist die het evenement bijwoonde postte op Twitter naar aanleiding van het lage bezoekersaantal.

Een blik op de reclamecampagne die voor het digitale evenement gevoerd werd, volstaat om te begrijpen waarom. In een video van dertig seconden stelt de EU het platform voor. Echt high-tech ziet het er allemaal niet uit: avatars zien eruit als wandelende paperclips. Als we eerlijk zijn, zien ze er ook niet echt uit als goede gesprekspartners. Verder zou het platform erg glitchy zijn. Een van de zes bezoekers doet ook blijken dat het erg moeilijk was om te communiceren met andere deelnemers in VR. Wel was het mogelijk om je sociale media-account aan je avatar te koppelen. Daardoor kunnen mensen je makkelijk terug vinden om het gesprek elders verder te zetten.

Na afloop

Na afloop van het digitale evenement kreeg het platform toch een aantal bezoekers te verwerken. Op een bepaald moment waren er zelfs wachtlijsten om de ruimte te kunnen betreden. Ook wij gingen er na afloop van het feest een kijkje nemen. Of het platform in de toekomst succes zal blijven hebben, daarvoor is het afwachten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business