VanMoof e-bike

VanMoof meldt dat het een kapitaalinjectie van aandeelhouders heeft ontvangen om zorgen over zijn voortbestaan weg te nemen. Hoeveel geld de e-bikefabrikant ontving is ongeweten.


VanMoof zou zonder de nieuwe kapitaalinjectie na twee maanden in problemen komen, zo meldt het Financieele Dagblad. Een woordvoerder van de Nederlandse e-bikefabrikant bevestigde aan de krant dat een kapitaalinjectie heeft plaatsgevonden, maar specifieke bedragen houdt het op dit moment voor zich. Wel blijkt uit het voorlopige jaarverslag over 2021 dat het bedrijf ‘gesprekken’ voerde met investeerders en leveranciers over injecties tussen de 10 en 40 miljoen euro. Het bedrijf voerde, schrijft de krant, succesvolle gesprekken met Balderton Capital en Hillhouse Investment.

Beide partijen waren in 2021 al betrokken bij een kapitaalinjectie van 128 miljoen dollar in VanMoof. Hoeveel geld de investeringsmaatschappijen ditmaal in VanMoof heeft gestoken, is niet bekend. Dat geldt ook voor de vraag of VanMoof daarmee weer van het slot kan. Volgens het directieverslag, dat bij het jaarverslag van 2021 werd gevoegd, bestaan er twijfels over “het vermogen van het bedrijf om zijn activiteiten na het eerste kwartaal van 2023 voort te zetten.”

Naast de kapitaalinjectie van investeerders beschrijft VanMoof in het verslag twee andere tactieken om zijn voortbestaan te redden. Ten eerste moet het bedrijf ‘heel goed letten op zijn uitgaven’, wat ervoor moet zorgen dat het langer met bestaand en nieuw vermogen kan doen. Onbekend is welke uitgaven het bedrijf wil heroverwegen. Ten tweede heeft VanMoof leveranciers gevraagd of zij hun factuurdata willen opschuiven zodat het bedrijf de rekeningen kan voldoen zodra de investeringen rond zijn.


VanMoof blijft verlieslatend

VanMoof gebruikte investeringen de voorbije jaren om snel te kunnen groeien. Zo opende VanMoof in korte tijd winkels in New York en Tokio en lanceerde het daar ook zijn bijbehorende diensten voor het opsporen van dieven. Groei die leidde tot fors meer omzet, maar die ook gepaard gingen met de nodige kosten. Kosten die de voorbije jaren herhaaldelijk leidden tot forse verliezen. Voor zowel 2021 als 2022 schrijft het bedrijf een verlies van 78 miljoen euro in de boeken.

Groei blijkt echter niet de enige reden dat VanMoof snel door zijn geld heen brandt. Volgens het FD besteed de e-bikefabrikant ook flinke duiten aan reparaties voor mankementen aan zijn elektrische fietsen. Dit leverde in 2021 een kostenpost van 8 miljoen euro op. Over bedragen in 2022 heeft het bedrijf zich niet uitgelaten. Dat de kosten zo hoog liggen komt door het gebruik van onderdelen die specifiek zijn aan VanMoof’s. Ze zijn daardoor veel schaarser, en liggen bovenal niet in de reguliere fietswinkels.