TechPoll: ben jij intussen abonnement-moe?
Vroeger waren abonnementen iets voor als je uit huis ging óf naar de sportschool (dus ook uit huis). Tegenwoordig is het woord abonnement gewoon niet weg te denken uit ons vocabulaire. Je hebt ze voor werkelijk alles. Een abonnement voor je gsm: dat noem ik voor het gemak normaal, en dito als het aankomt op vaste telecommunicatie. Dat tijdperk zijn we echter lang voorbij. Alles komt met een abonnement.
Neem bijvoorbeeld een slimme deurbel. Handig: zeker als je een abonnement afsluit bij Amazon of Google. Je kan dan immers alle beelden terugkijken, maar waarom moet je daar maandelijks voor dokken? Waar ik mij ook vraagtekens bij stel is Nest Aware voor je rookalarm. Waarom… echt waarom heb je een abonnement nodig voor je rookmelders? Zou Google de extra functies niet gewoon standaard moeten bundelen bij het product?
Want, zo werkt het tegenwoordig: je koopt eigenlijk een product dat voor de ‘helft’ werkt. Wil je van alle extra’s genieten, dan mag je bijlappen. BMW vond dat ook een geweldig idee. Of je even voor de zetelverwarming wil betalen die al in je wagen zit. Met andere woorden: de hardware om de functie te bieden is al aanwezig. Voelen je billetjes iets te koud aan? Trek dan gerust de portemonnee, aldus BMW.
Abonnementen van Meta
Ze zijn er intussen overigens op teruggekomen. Een einde aan de wereld die alsmaar meer draait om abonnementen, gaat dat besluit niet inluiden. Steeds meer bedrijven zien zich immers genoodzaakt – een deel van – hun product achter een paywall te zetten. Ook Meta. Dat bedrijf zou werken aan een versie van Facebook en Instagram zonder advertenties. Dat wordt dan 10 euro per maand. Wil je de maandelijkse afdracht niet aftikken? Goed, dan betaal je door veel meer data te overhandigen.
Elon Musk ziet zich zelfs een toekomst voor zich waarbij je moet betalen om zelfs gebruik te mogen maken van sociale media. Hoewel ik begrip heb voor diensten die jou écht iets bieden, heb ik minder begrip voor zulke capriolen bij megacorporaties waarvan jij het product bent. Immers: als we van de platformen vertrekken, blijft er niets over (behalve bots).
En, dan is er nog Microsoft, die zich ook in de abonnementen-chaos lijkt te storten. Windows 12 zou voor het eerst namelijk geen gratis upgrade zijn. In plaats daarvan zou een abonnement je toegang verschaffen tot het nieuwe OS. Kortom: je mag je portemonnee nog eens trekken.
Tijdperk van abonnementen
Waarom bedrijven steeds vaker hun uitweg zoeken bij abonnementen is een complex verhaal. In dat verhaal staat wel steeds centraal dat er meer geld verdiend moet worden. Bedrijven weten dit geld in steeds mindere mate uit fysieke producten en eenmalige diensten te halen. Dus proberen ze het gat te vullen met abonnementen. Die abonnementen zorgen immers voor een continue stroom aan inkomsten.
Bedrijven beloven klanten ook minder aan te rekenen voor producten door een lidmaatschap aan te bieden. Of, zoals het bij Meta gaat: ze halen hun inkomsten voortaan niet van advertenties maar van jouw bankrekening. Die meerwaarde moet consumenten een goed gevoel geven. Mij maakt het toch vooral abonnement-moe.
TechPoll: abonnement-moe of niet?
Hoe sta jij tegenover abonnementen? Kan je ze nog waarderen, of ben je er eigenlijk wel klaar mee? Laat het weten in onze TechPoll.
Ben jij abonnement-moe?
- Het mag wel wat minder (81%, 159 Votes)
- Meer mogen het er niet worden (14%, 28 Votes)
- Ik heb niets tegen abonnementen (5%, 10 Votes)
Aantal stemmen: 197