Assassin’s Creed Valhalla review: Veel meer dan een mythisch verhaal

Veelzijdig verhaal
Veel aanpasbare instellingen
AI is soms buggy
Draait niet op alle platformen even vlot
RPG-elementen kunnen beter/duidelijker
Assassin’s Creed: Valhalla is de nieuwste actie-RPG in Ubisoft’s grootste franchise. Maak je klaar voor koude Noorse fjorden en een verdeeld Engeland open voor invasie.

In het verhaal van Valhalla, dat plaatsvindt in het jaar 873, neem je de hoofdrol op je als de Viking Eivor. Eivor verloor als kind alles tijdens een raid van de vijandige clan onder leiding van de Viking Kjotve. In de daarop volgende jaren groeit Eivor op, bouwend aan een thuis in de Raven Clan maar ook op zoek naar wraak. Het verhaal van Assassin’s Creed Valhalla is echter veel uitgebreider dan dat en voor je het weet ben je banden aan het smeden met de leiders van de vier grote Engelse koninkrijken. Een saga die je tijd waard is, zo blijkt.

Welke Eivor kies jij in je zoektocht naar Valhalla?

Assassin’s Creed: Valhalla is echter geen game waarin je snel even het verhaal kan doorlopen. We hebben het wel geprobeerd, met het oog op het publiceren van de review op de release date, maar een week vliegt voorbij. Er valt gewoonweg zoveel te doen in Valhalla. Te beginnen met het nemen van een beslissing over wie Eivor voor jou is. Zoals we ook al in Odyssey zagen kan je immers zelf het geslacht kiezen van je personage. Wat je ook beslist, (stem)acteurs Magnus Bruun (The Last Kingdom) en Cecilie Stenspil zorgen ervoor dat je geen minuut spijt zal hebben van die keuze. Beide weten in de meer dan 11.000 lijnen dialoog immers sterke Vikings tot leven te brengen en het uitgebreid gebruik van motion capture draagt daar verder aan toe.

Assassin’s Creed: Valhalla
De raaf Synin zorgt voor een bovenaanzicht waar gewenst.

Over verschillende manieren om Eivor te personaliseren zal je niet te klagen hebben (tenzij je echt geen fan bent van tattoos) en die aanpasbaarheid komt ook terug in de instellingen van de game. Valhalla is misschien niet zo uitgebreid als Last of Us: Part II op dat vlak, maar wie volledige controle wil hebben over zijn speelervaring zal niet teleurgesteld zijn. Zo kan je naast de klassieke grafische instellingen bijvoorbeeld je wandelsnelheid instellen, de gevoeligheid van je camera én apart de gevoeligheid van je boog, de joysticks op je controller wisselen en is er zelfs ondersteuning voor eye-tracking. Verder kan je ook de HUD volledige naar wens aanpassen en zelf kiezen hoe bloederig je de gevechten wil. Verstopt in het menu zit ook de ‘Guaranteed Assassination’ optie die stealth aanvallen steeds dodelijk maakt, ongeacht je tegenstander. Ubisoft raadt de optie niet aan en wij ook niet, maar wil je een zeer realistische stealth-ervaring, dan heb je die keuze.

Grafisch spektakel eist zijn tol

Eens je begint te spelen zal je meteen overdonderd worden door de grafische pracht van Assassin’s Creed: Valhalla. De game ziet er op alle vlakken waanzinnig goed uit. Noorwegen zorgt zo voor adembenemende sneeuwlandschappen, bijgestaan door prachtige zonsopgangen en andere lichteffecten die je dwingen om even stil te staan en rond te kijken als je weer eens ergens een hoge berg hebt beklommen. Engeland zorgt voor contrast met zijn regenachtige velden, mist en moerassen, maar ook met de indrukwekkende forten die vaak verder reiken dan het oog kan zien.

Je zou voor minder een next-gen console kopen.

Het gevolg hiervan is dan weer dat Valhalla een grafisch veeleisende game is geworden. Op onze midrange gaming pc moesten we anti-aliasing en post-processing uitschakelen en onze Radeon 5500XT lichtjes overklokken om aan de 60 fps te komen op medium/high. Soortgelijke verhalen kregen we te horen van andere reviewers, en we zagen ook rapporten verschijnen van consoles met grafische problemen, waaronder haperingen. Ubisoft heeft duidelijk het onderste uit de kan gehaald en in ruil daarvoor krijgen zij die in het bezit zijn van een next-gen console of high-end gaming PC een waanzinnig prachtige game. Voor de rest is het even wachten op dat beetje extra optimalisatie.

Wat eerst een grafische bug leek, bleek een mini-game te zijn.

Bouw aan een nieuw leven in Engeland

Zet je voet aan wal in Engeland, dan kan de pret pas echt beginnen. Hoewel, de liederen en verhalen die aan boord van je eigen Vikingsloep verteld en gezongen worden zorgen daarvoor al voor een hoop plezier. Nieuw in Valhalla is het uitbouwen van je eigen settlement. Je begint met enkele hutten en de blacksmith die je in je longship hebt meegebracht, maar naarmate je reputatie in de regio groeit, trek je nieuwe mensen aan.

Wil je van hun diensten gebruik maken, dan zal je de nodige investeringen moeten maken in hun werkplaats. Zo kan je bijvoorbeeld het Assassin Bureau oprichten, dat een aparte verhaallijn rond de Order of Ancient vrijspeelt waarin je op zoek gaat naar informatie en targets om te elimineren. De vissershut leert je dan weer vissen, wat extra silver en mooie beloningen kan opbrengen terwijl de stallen je mount van training voorzien, zodat ze bijvoorbeeld kunnen zwemmen. Het toevoegen van zo’n thuisbasis maakt dat je altijd een punt hebt om naar terug te keren als je even niet meer weet wat doen. Het wordt zelfs aangeraden, want tijdens je missies verdien je gaandeweg de grondstoffen die nodig zijn om je settlement uit te bouwen en nieuwe zaken vrij te spelen.

Assassin’s Creed: Valhalla
Je kan de liederen desgewenst ook uitschakelen.

Dat doe je ook tijdens raids, waarbij je met een boot vol Vikings ergens aanmeert om alles plat te branden terwijl je de aanwezige vijanden uitschakelt en alles van waarde bij elkaar raapt. Het lijkt een variatie te zijn op de scheepsgevechten uit Odyssey en toegegeven, soms is het gewoon leuker om in team te werken. Je kan echter ook eerst het vijandige gebied verkennen en alvast wat vijanden de keel oversnijden alvorens op je hoorn te blazen en je Vikings het startschot te geven voor hun aanval. Precies wat je verwacht van een game met dit thema.

Gevechtssysteem en skill tree

Deze grootschalige aanvallen zorgen bovendien ook voor variatie in de vele gevechten waar je deel aan zal nemen. Heb je immers zin om met pijl en boog op een dak te klimmen dan kan dat terwijl je Vikings voor afleiding zorgen. Je kan echter ook kiezen om met twee bijlen in te hakken op alles dat beweegt, terwijl je op je eentje al eens sneller naar een bijl en schild zal grijpen. Mogelijkheden genoeg dus. Je kan zelfs aan de slag met twee schilden als je daar de gelegenheid voor ziet. Die zal er ongetwijfeld zijn, want we merkten geregeld bugs op in de AI van onze tegenstanders. Drie boogmannen die op een rijtje niets anders deden dan wachten op hun headshot of een eindbaas die het halverwege het gevecht plots beu was zijn maar enkele voorbeelden. Daarbuiten voelen de gevechten wel enorm belonend aan en zijn ze simpelweg leuk, zeker als je overstapt van button bashen naar het plannen van je aanvallen.

Verder bouw je je eigen speelstijl uit via de skill tree. Deze is uit te bouwen in drie richtingen die overeenkomen met stealth, melee en ranged combat. Zo zetten we persoonlijk meer in op het gebruik van onze boog, waardoor de schade al snel omhoog ging. Bovendien unlock je al snel nieuwe dingen, zoals het afschieten van twee pijlen tegelijk. Onze persoonlijke favoriet is Battle Bolt, die zuidoostelijk in de tree zit en je toelaat om een wapen op te rapen en het naar de dichtstbijzijnde vijand te gooien. Het is een animatie die echt nooit gaat vervelen.

Samen sta je nu eenmaal sterker.

Valhalla behoudt het mysterie wel door de skill tree in mist te verbergen, waardoor je niet actief naar bepaalde zaken kan toewerken. Ook de abilities, waarvan je er vier aan je boog en vier aan je wapen kan toewijzen, zijn niet zelf te kiezen. Je unlockt deze namelijk door ze te vinden in de wereld en in ons geval hadden we al heel wat speeltijd achter de kiezen voor we het eerste exemplaar voor onze boog vonden. Hier mag dus zeker nog aan gewerkt worden.

Nog wat werkpunten

Ook andere RPG-elementen staan nog niet helemaal op punt. Het upgraden van je uitrusting kan bijvoorbeeld aan de hand van leer en mineralen. Deze kan je vinden in de wereld, maar zijn ook te koop voor 1 silver per stuk, waardoor je al snel niet meer de moeite doet om een ommetje te maken voor 3 stukjes iron ore. Een ander kritiekpunt is dan weer dat je bij het kopen van een wapen of uitrusting geen flauw idee hebt over de stats ervan. De manier van denken van Ubisoft is hier waarschijnlijk dat, omdat alles te upgraden valt, het op een bepaald punt wel beter zal zijn dan wat je hebt, maar half je centen aan iets uitgeven dat je niet meteen kan gebruiken en je dan ook nog eens materialen kost is toch teleurstellend.

Assassin’s Creed Valhalla: Eindoordeel

Nu goed, geen enkele game is perfect. Kijk je echter naast de occasionele bug en andere kleine werkpunten, dan zal je ongetwijfeld enorm veel plezier beleven aan Assassin’s Creed: Valhalla. Het hele verhaal hebben we niet rond gekregen voor de publicatie van deze review, maar de delen die we al gezien hebben zijn veelbelovend. Zo wordt de hoofdverhaallijn op verschillende manieren gevoed met politieke, mythische en persoonlijke insteken en zorgen de verschillende side-quests voor nog meer variatie. Verder ben je met de vele mysteries, puzzels, verborgen schatten en unieke easter eggs uren zoet in een wereld die nooit gaat vervelen. Zeker niet wanneer je dat doet op de rug van een dire wolf waar zelfs Jon Snow jaloers op zou zijn. We kunnen dan ook niet anders dan Assassin’s Creed: Valhalla ten sterkste aan te raden.

Klaar voor Valhalla? Koop de game bij Bol.com aan de scherpste prijs.