Zo vloeiend als bloed: DLSS 3 in Diablo 4

Diablo 4
© Blizzard Entertainment
Meer dan 11 jaar na de release van Diablo 3 bracht Activision Blizzard een opvolger uit. Diablo 4 werd meteen het meest succesvolle spel dat de uitgever ooit lanceerde.

In de 11 jaar tussen Diablo 4 en zijn voorganger is er heel wat veranderd in de gamingwereld. Games zien er vandaag beter uit dan ooit tevoren en om alles soepel te doen draaien verzonnen GPU-fabrikanten allerlei technische snufjes. In de nieuwe Diablo-game komen die snufjes bijzonder goed tot hun recht.

Na meer dan 6 jaar in ontwikkeling te zijn, verbaast het niet dat Diablo 4 die nieuwigheden netjes op de kaart zet. De sprong die gemaakt werd tussen de twee laatste Diablo-games is op visueel vlak dan ook gigantisch. Een deel van die sprong valt te verklaren met algemene ontwikkelingen: betere schermtechnologiën en hogere resoluties, sterkere processors, sneller geheugen… Toch vertelt dat niet het hele verhaal: technologieën van GPU-fabrikanten, zoals DLSS van NVIDIA en FSR van AMD, helpen de computers het onderste uit de kan te halen om de beste game-ervaring te bieden. Wij speelden Diablo 4 op de Razer Blade 16, die uitgerust is met een NVIDIA GeForce RTX 4090 voor laptops, en konden dus volop aan de slag met de technologie van NVIDIA.

Uitgelicht artikel Razer Blade 16 Razer Blade 16 review: geen compromissen

Wat is DLSS?

DLSS of ‘Deep Learning Super Sampling’ is de naam die NVIDIA aan zijn familie van GPU-technologieën geeft. In den beginne hoorde er onder de DLSS-noemer slechts één technologie thuis. Inmiddels biedt de term onderdak aan een aantal technologieën die met elkaar interageren om games zo vloeiend mogelijk weer te geven. Diablo 4 heeft al sinds release een uitstekende implementatie van DLSS 3, waardoor de game een goed beeld biedt van wat de technologie juist doet. De enige technologie die uit Diablo 4 ontbreekt is ‘Ray Tracing’. Aangezien de top-down-view waarin je het spel speelt zich niet echt tot indrukwekkende reflecties leent, missen we het snufje niet echt.

Uitgelicht artikel GeForce RTX DLSS DLSS: hoe AI gratis frames genereert

Nog zo iets dat ontbreekt uit Diablo 4: een benchmarkmodus, waarmee je dezelfde test opnieuw en opnieuw kan draaien om accurate cijfers te bekomen. Voor de tests in dit artikel liepen we rond in Kyovashad, de eerste grote stad die je in het spel tegenkomt, en de omgeving errond. De stad is vrij goed gevuld en is vrij belastend voor onze laptop – ideaal voor tests als deze, dus.

Wat doet welke instelling?

Onder de noemer ‘DLSS’ horen een aantal technologieën, die min of meer met elkaar te maken hebben. Zo is er het ‘Deep Learning Super Sampling’ waar het allemaal mee begon: de computer rendert de game in een lagere resolutie dan je eigenlijk op het scherm wil hebben. DLSS is in staat om die beelden nagenoeg zonder vertraging te gaan ‘upscalen’. Een game renderen in 1080p of 1440p om die daarna op te schalen naar 4K blijkt veel minder intensief te zijn dan meteen alles in de hoogste kwaliteit te willen doen. Door de instelling aan te zetten is het dan ook mogelijk om meer frames per seconde te krijgen. De instellingen van Diablo 4 bieden voor DLSS verschillende opties. Wij gingen steeds voor ‘Balanced’ om de kerk tussen visuele fideliteit en hoge fps-resultaten in het midden te houden. Met de ‘Performance’-optie voor DLSS is het mogelijk om hogere fps-resultaten te halen, maar dit kan ten koste gaan van de kwaliteit. Het is, met andere woorden, een afweging die je zelf zal moeten maken.

Dat opschalen van het videogamebeeld hoort eigenlijk nog onder DLSS 2. Met DLSS 3 introduceerde NVIDIA zogenaamde ‘Frame Generation’ (FG). Een AI-systeem dat in de GPU-drivers verwerkt zit gaat dan opeenvolgende frames analyseren. Het systeem leert continu bij en is daardoor in staat om als het ware extra frames te genereren. Daarvoor gebruikt de grafische kaart een Optical Flow Accelerator, waardoor je enkel van de technologie gebruik kan maken als je een 40-series GPU hebt.

Nog een onderdeel van DLSS 3.0 is ‘NVIDIA Reflex’, een systeem dat de latency in je game moet verbeteren. Met andere woorden: Reflex verkleint de tijd tussen de druk op de knop en een gebeurtenis op het scherm. Ooit het gevoel gehad dat je reflexen niet snel genoeg zijn? Met Reflex ingeschakeld ben je steeds een paar miliseconden sneller dan wanneer de functie uit staat. De functie hangt nauw samen met FG, waardoor de twee niet afzonderlijk te gebruiken zijn. Schakel je FG in? Dan wordt Reflex ook automatisch ingeschakeld.

Resultaten

Allemaal goed en wel, maar halen die nieuwigheden ook daadwerkelijk iets uit? Volgens onze testresultaten wel, al vertellen fps-resultaten hier niet het volledige verhaal. Veel hangt af van hoe ons beeldscherm en de game geconfigureerd stonden. Met de Razer Blade 16 hebben we namelijk keuze uit twee modussen voor het beeldscherm: FHD-kwaliteit aan een verversingssnelheid van 240 Hz of UHD-kwaliteit met een verversingssnelheid van 120 Hz. Opmerkelijk genoeg gedraagt DLSS 3 zich anders voor deze twee resoluties

Gebruiken we de Razer Blade in zijn FHD-modus, dan zien we duidelijk dat het aantal frames per seconde hoger oploopt naarmate we meer DLSS-functies inschakelen. Spelen we de game in 1080p, met medium settings en DLSS 3 ingeschakeld, dan halen we een gemiddeld resultaat van 299,7 frames per seconde. Vergelijk dat met de gemiddeld 185 frames per seconde voor dezelfde instellingen, maar dan zonder DLSS. Voor ultra settings in 1080p geldt hetzelfde: hoe meer DLSS, hoe meer frames per seconde.

© TechPulse / Arthur De Graef

Indrukwekkender is echter dat ook de tweede balk, die de 1% laagste resultaten toont, dichterbij kruipt naarmate we meer DLSS-settings inschakelen. Hoe groter de afstand tussen beide balken, hoe meer kans er is dat de game zal stotteren. Met andere woorden: hoe kleiner de afstand, hoe beter.

© TechPulse / Arthur De Graef

Datzelfde zien we terug in onze UHD-testresultaten, al is er daar iets opmerkelijks aan de hand met onze gemiddeldes. Anders dan bij de medium settings, halen we met DLSS en FG ingeschakeld lagere resultaten dan wanneer alleen DLSS is ingeschakeld. Je zou haast denken dat het beter is om FG uitgeschakeld te laten. Niets is minder waar: hoewel het gemiddelde iets lager ligt, liggen de dalen ook veel minder diep. Dat merk je tijdens het gamen: ook al speel je de game in 4K, het spel blijft vloeiend lopen. Zo vloeiend als het bloed van al die demonen in Diablo 4, zou je haast zeggen.

Conclusie

Heb je de mogelijkheid om DLSS 3 te gebruiken? Dan zou het zeer zonde zijn om dat niet te doen. De functies die NVIDIA biedt verbeteren de game-ervaring wel degelijk. In combinatie met de RTX 4090 in onze Razer Blade 16 zorgen ze er bijvoorbeeld voor dat Diablo 4 op een aangename manier in 4K gespeeld kan worden. Het feit dat je met één klik op een knop een game plots vloeiend kan laten draaien kunnen we eigenlijk alleen maar toejuichen. Dat daar een dure 40-series GPU voor nodig is, is iets minder. Gamen in 4K of aan 300 fps is echter nooit goedkoop geweest en zal dat vermoedelijk ook niet snel worden. Wie een minder sterke 40-series-kaart in huis haalt zal waarschijnlijk niet snel in 4K gamen, maar ook voor mindere resoluties helpt DLSS 3 de game-ervaring te verbeteren doordat het aantal frame dips flink vermindert. De functie uit laten staan zou dan ook gewoon zonde zijn: je laat gewoon extra frames, die een spel vloeiend en/of stabiel kunnen maken, op tafel liggen.

DLSSgaminggpuhardwarelaptopnvidiapc

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600