Instagram logo met blauwe achtergrond

Instagram wil NFT's waardevoller maken en (onbekende) artiesten de ruimte geven om te groeien door NFT's inzetbaar te maken op zijn platform. Zulke non-fungible tokens verhandelen kan nog niet.

Advertentie

Eigenaren van NFT’s (non-fungible token) kunnen deze binnenkort ook op hun Instagram-tijdlijn en in berichten laten zien. In mei rolde het sociale medium een test uit waarin een kleine groep met de NFT-functies aan de slag kon gaan. Ditmaal breidt Instagram deze uitrol uit en kunnen gebruikers in meer dan 100 landen NFT’s aan het platform koppelen. Vooralsnog zou het enkel gaan om een reeks landen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Amerika.

NFT-marktplaats op Instagram

Na de huidige update kunnen gebruikers hun crypto-portemonnees van Coinbase, Dapper, Rainbow, MetaMask en TrustWallet aan het platform koppelen. Met de koppeling kunnen gebruikers de eigendom van NFT’s in hun portemonnees verfiëren op de tijdlijn, in berichten aan volgers en als AR-stickers in verhalen. Verzamelaars en makers van NFT’s worden automatisch in berichten met de kunstwerken getagd als anderen ze gebruiken, en krijgen zo de nodige waardering voor hun werk.

Het is vooralsnog niet mogelijk om ook NFT’s te verhandelen via het platform. Wel zou Meta werken aan een NFT-marktplaats op Instagram. Mogelijk speelt de komst van een cryptocurrency van Meta, die jaren geleden al eens werd aangekondigd, maar nooit de eindstreep haalde, een rol bij de handel die mogelijk op Instagram gedreven gaat worden. Ondertussen zegt Meta dat het zich bewust is van de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door de weergave van NFT’s op Instagram. Hiervoor zegt het ‘groene stroom’ in te kopen, om de uitstoot te vereffenen.

NFT’s in een dieptepunt

Meta’s instap in NFT’s komt op een opvallend en vooral zwart moment voor de digitale assets. In juli werd bekend dat de verkoop van NFT’s een dieptepunt heeft bereikt nadat de markt voor crypto in de voorgaande maanden instortte. Volgens CoinTelegraph ligt het aantal NFT-verkopen zelfs op het niveau van voor de NFT-hype die in juli 2021 begon. Of deze hype opnieuw zal aantrekken zodra de cryptobeurzen herstellen, is lastig te zeggen. Het is wel alvast duidelijk dat NFT’s niet erg veel waard zijn; de doorverkoop van ‘s werelds eerste Tweet, liep uit op een fiasco.


Gerelateerde artikelen

Belgen halen hun neus op voor NFT’s: slechts 3% kocht er al

Uit een lezersonderzoek blijkt dat de NFT-gekte ons land niet heeft bereikt. Slechts 3% van de Belgen investeerde al in NFT’s.