Reviews

Aska speedpedelec review: safety first, waar je ook rijdt

Aska speedpedelec header
© TechPulse
Voordelen
Intuïtieve, eenvoudige bediening
Dikke banden geven veel grip
Uitgebreide, geavanceerde vering
Nadelen
Verdeelde meningen over het industriële ontwerp
Aanbevolen prijs: €7.999
Waar te koop?
Totaalscore 9
De Aska speedpedelec is ontworpen met het oog op veiligheid en rijcomfort. Dit zijn onze bevindingen.

Speedpedelecs winnen aan populariteit de laatste jaren en steeds meer mensen ruilen hun auto in voor deze razendsnelle fietsen die tot 45 km/u kunnen rijden. Wij kregen de kans om een paar weken rond te rijden met de Aska speedpedelec, een relatief nieuwe en volledig Belgische speler op de markt. Wat op het eerste gezicht opvalt, zijn het industriële, hoekige ontwerp en de toch wel hoge adviesprijs van 9.599 euro. Laat je hierdoor echter niet afschrikken want Aska heeft hun speedpedelec ontworpen met een langetermijnvisie waar veiligheid en comfort voorop staan.

Industrieel ontwerp met een duidelijk doel

De meningen over het ontwerp van de Aska speedpedelec zijn erg verdeeld. Sommigen zijn enthousiast over het hoekige, industriële ontwerp dat zich onderscheidt van de rest, terwijl anderen liever een strakker, afgerond ontwerp hebben. Aan het ontwerp valt helaas niets te doen, aangezien Aska momenteel slechts één model aanbiedt. Wel zijn er drie verschillende kleuren: rood, groen en grijs. Op het moment van schrijven is er ook een limited edition zwarte versie beschikbaar.

Aska speedpedelec
© TechPulse

De keuze voor dit ontwerp was echter bewust en is gericht op zowel duurzaamheid, veiligheid als rijcomfort. Zo is er een riemaandrijving en kunnen de platen van het frame eenvoudig verwijderd worden zodat reparaties snel en efficiënt uitgevoerd kunnen worden. Verder is de vering enorm uitgebreid. Vooraan zit een Formula Endure vork (36mm) en achteraan een Öhlins TTX1 schokdemper, terwijl de dikke 29-inch banden zorgen voor uitstekende grip op eender welk wegdek. De dubbele koplampen vooraan zorgen vervolgens voor uitstekende zichtbaarheid en gaan automatisch aan wanneer je de Aska speedpedelec aanzet.

Als man van 1,75m val ik gewoonlijk nét binnen de lengtes van herenfietsen, maar Aska doet het gelukkig beter dan dat. Hoewel er maar één type frame is, zijn er twee verschillende zadels beschikbaar: eentje voor mensen tussen 1,65m en 1,85m, en eentje voor mensen tussen 1,75m en 1,95m. Zelf had ik het grotere zadel en dat was voor mij in feite iets te hoog. Vraag daarom bij je fietsenwinkel zeker om beide versies uit te proberen zodat je met de comfortabelste optie naar huis gaat.

Uitgelicht artikel gazelle no 1 Gazelle No 1 review: hoogwaardige speedpedelec voor pendelaars

Vlotte, responsieve bediening

De bediening van de Aska speedpedelec is eenvoudig en responsief. Aan de linkerkant van het stuur zit de aan/uitknop met daaronder een plus- en minknop die de sterkte van de motor bepaalt. Aan de rechterkant zit een draaiknop voor de versnellingen. Ons testmodel had zes versnellingen en voor een plat land als België is dat voldoende. Daarnaast is er nog een model met negen versnellingen beschikbaar. In het midden van het stuur zit nog een eenvoudige fietscomputer die eigenlijk niet veel meer doet dan je snelheid, afgelegd aantal kilometers en de huidige versnelling weergeven.

Zowel het schakelen tussen de zes versnellingen als de verschillende sterktes van de motor gaat erg vlot en de Aska speedpedelec reageert enorm snel. Elke tik op de knop werd meteen geregistreerd en het display paste zich ook meteen aan zodat je geen seconde twijfelt over de versnelling. De motor zelf heeft vijf versnellingen, plus twee niveaus om regeneratief te remmen. Ik had het handig gevonden om met een lange druk op de minknop meteen naar het regeneratief remmen te wisselen, maar dat is niet mogelijk. Als je van niveau vijf naar het hoogste regeneratieve niveau wil, moet je een paar keer snel na elkaar op de knop drukken. Ook dat werd altijd meteen geregistreerd, dus dit is echt een kleinigheid die we over het hoofd zien.

Pinion versnellingen
© TechPulse

Het enige dat niet heel vlot ging, was de batterij eruit nemen en (vooral) er terug in steken. De Aska speedpedelec heeft een uitneembare batterij die zich in de schuine staaf van het frame bevindt, net achter het voorwiel. De batterij eruit nemen gaat relatief makkelijk. Duw de twee klemmen naar elkaar toe om hem los te klikken en hij valt meteen in je hand. Om de batterij er weer in te doen, moet je dus eerst het voorwiel schuin genoeg draaien om hem er juist in te schuiven. Daarna moet je de batterij erin duwen en de twee klemmen terug naar buiten trekken. Naar mijn mening had ik te veel kracht nodig om de klemmen weer vast te zetten en de positie van de batterij maakte dit niet veel makkelijker.

Comfortabele rijervaring, waar je ook gaat

De rijervaring van de Aska speedpedelec kunnen we in twee woorden omschrijven: comfortabel en veilig. Sommige speedpedelecs geven je het gevoel dat de fiets met jou rijdt, maar hoe snel je ook gaat en waar je ook rijdt, jij hebt het gevoel dat jij rijdt met de Aska en niet andersom.

De vering op zichzelf verdient een prijs, wat ons betreft. We zijn niet offroad gegaan, maar hebben wel de slechtst verzorgde wegen en fietspaden in Antwerpen opgezocht. Of het nu gehavende fietspaden in de haven waren of wegen met hobbelige kasseien, de Aska speedpedelec vangt alles uitstekend op. Zelfs op een kasseiweg konden we met een gerust hart 40 km/u rijden zonder van het zadel te stuiteren of de controle te verliezen. Hetzelfde geldt voor losliggende stenen of weggezakte putdeksels in fietspaden.

In vergelijking met concurrenten trekt de Aska speedpedelec iets trager op, wat eveneens de veiligheid en jouw controle over de fiets bevordert. Zelfs op maximale sterkte schiet je niet uit de startblokken, want de fiets trekt altijd gelijkmatig op tot het niveau dat je hebt ingesteld. Dat zorgt er wel voor dat je best een paar versnellingen lager schakelt als je moet stoppen. Vertrekken in de zesde versnelling is namelijk geen aanrader met dit systeem.

Voorzijde Aska speedpedelec
© TechPulse

Verder voelt de Aska speedpedelec uitstekend aan hoeveel kracht hij je moet geven tijdens het fietsen. Op niveaus 1 en 2 haal je makkelijk 25 à 30 km/u, terwijl niveau 3 en 4 je makkelijk naar 35 à 40km/u laten gaan. Niveau 5 is tot slot voor die momenten dat je 45 km/u wil halen zonder daar zelf hard voor te werken. De fiets lijkt altijd te weten hoe snel jij wil gaan. Wanneer we kracht bijzetten op de pedalen, kregen we meteen het gevoel dat de motor dit wist en zich aanpaste. Het wisselen tussen de versnellingen gaat eveneens erg vlot en wanneer je het niveau verhoogt omdat je een brug op fietst, geeft de motor je meteen die extra kracht.

Tot slot hangt het bereik af van de instellingen van de motor. Als je van begin tot eind met op het hoogste niveau (5) zou rijden, dan kan je slechts 25 à 30 kilometer afleggen. Doe je hetzelfde op niveau 3 dan haal je makkelijk 60 kilometer en laat ons eerlijk zijn: als je van plan bent om alleen maar op niveau 5 te rijden, dan kan je beter een bromfiets kopen. De Aska speedpedelec blijft natuurlijk een fiets, dus je moet natuurlijk wel af en toe zelf trappen.

Uitgelicht artikel Specter 1 Dit is de eerste speed pedelec van Belgische startup Specter

Conclusie

De Aska speedpedelec is misschien niet de mooiste of goedkoopste, maar wel de veiligste en een van de meest comfortabele fietsen die je kan vinden. Het feit dat het een Belgisch bedrijf is dat de hele productie binnen Europa houdt, geeft ook de nodige geruststelling op vlak van nazorg. De rijervaring en bediening zijn een waar genot over de gehele lijn, waarover we geen slecht woord kunnen neerschrijven. Als je budget groot genoeg is, zijn er maar weinig redenen om de Aska speedpedelec niet in huis te halen.

e-bikeontspanningReviewsspeedpedelec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen