Sonos Era 300 review: ‘onverslaanbaar’ ruimtelijk geluid

Speciale saus werkt alleen via Sonos-app
Dongle nodig voor ethernet-connectie
Aanbevolen prijs: €499

Sonos ERA 300 Black

Last Amazon price update was: 28 april 2024 12:43 12:43
Sonos’ Era 300 is dé speaker voor liefhebbers van ruimtelijke audio. Luister je niet naar Dolby Atmos-tracks? Dan kan je de Era 300 beter overslaan.

Eerder dit jaar wist Sonos hoge ogen te gooien met de Era 100, de opvolger van de One. Die speaker klinkt beduidend voller en laat zich, wat ons betreft, ook makkelijker bedienen. De Sonos Era 300 werd tegelijkertijd met de Era 100 voorgesteld en biedt dezelfde bedieningsgemakken. Wat de wifi-luidspreker verder te bieden heeft?

In het kort: vier tweeters die in Dolby Atmos-opstelling zijn gepositioneerd, evenals twee woofers die de lage tonen realiseren. Voordat we aan de test beginnen kunnen we alvast verklappen dat de Era 300 heel wat vermogen in huis heeft – mede mogelijk gemaakt door zijn zes klasse-D-versterkers. Toch kunnen we de speaker niet voor alle situaties aanraden.

Ruimtelijk slaat de klok

Sonos schreeuwt van de daken dat de Era 300 ‘ruimtelijk geluid’ biedt. Zie het als een surroundsound-opstelling, maar dan in één luidspreker. Daarvoor bevat hij dus vier tweeters. Twee tweeters ‘stuwen’ hun geluidsgolven opzij, met nog één tweeter die recht naar voren is gemikt, en één die (schuin) naar boven staat gemikt. Op die manier moet het geluid via het plafond bij je oren terechtkomen.

Het is een complexe opstelling, die volgens Sonos voldoet aan ‘strenge eisen van Dolby’ om het Atmos-label te mogen voeren. Onder de streep is het toch vooral een opstelling die alleen werkt als je Dolby Atmos-tracks afspeelt of films kijkt met een Atmos-geluidstrack. Luister je bijvoorbeeld muziek via Spotify, dan werken enkel de twee buitenste tweeters (de woofers werken wel allebei). Laten we met de luisterervaring beginnen die de Era 300’s bieden als je van Dolby Atmos geniet, bijvoorbeeld via Apple Music. Het is een ervaring die meteen indrukwekkend aandoet.

Sonos Era 300 zijkant
© Sonos

Niettemin omdat je geluiden waarneemt die eerder wegvielen, maar het is ook vooral de plaatsing van instrumenten en stemmen die plots kippenvel opwekt. In tracks als Late Night Talking van Harry Styles en Lavender Haze van Taylor Swift merk je niet alleen dat de stemmen veel meer afgezonderd zijn van de lage noten, de instrumenten krijgen ook veel meer een ‘eigen richting’ en ruimte. De speakers doen werkelijk hun naam eer aan – ze hebben een nieuw en vooral ook relatief betaalbaar tijdperk van ruimtelijk geluid geopend.

Prima voor stereogeluid

Toch is die Atmos-beleving behoorlijk beperkt. Enkel tracks die op Dolby Atmos zijn afgestemd maken gebruik van het volledige speakerarsenaal van de Era 300. Helaas is het aanbod van nummers die werken met Atmos relatief beperkt: op Spotify vind je ze bijvoorbeeld al niet. Apple Music biedt wel verschillende afspeellijsten met ‘ruimtelijk geluid’ (lees: ontwikkeld voor Atmos), maar ook dat aanbod is té beperkt om altijd van die ruimtelijke ervaring te kunnen genieten.

In onze testen bleven we daarom ook vaak steken op stereogeluid. In die modus gebruik je enkel de buitenste tweeters. Ook over die ‘stereo geluidsproductie’ zijn we overigens positief gestemd. Wel merken we hier weeral op dat de bas – net als op de Era 100 – soms de weergave van instrumenten en stemmen kan overschaduwen. Hierdoor ontbreekt net dat beetje dynamiek in nummers.

Dit kan je oplossen door de bas-slider (in de app) een tandje lager te zetten. Wat wij nog wel graag zouden zien is een optie om alsnog alle speakers van de Era 300 te gebruiken, ook in stereo-modus. Voor ons gevoel gaat er nu best wat potentieel verloren. Zeker de tweeter direct naar voren zou de speaker mogelijk net wat ruimtelijker kunnen doen aanvoelen.

Sonos Era 300
© Sonos

Tikken of vegen

Net als de Era 100 biedt de Era 300 aanraakbediening. In de praktijk gaat het eigenlijk om dezelfde elementen op een breder oppervlak. Daarmee laat de speaker zich zeer gemakkelijk bedienen. De volumeslider staat in het middelpunt van die bediening, en kan zowel met veeg- als tikacties worden bediend. Het aanraakpaneel biedt ook de mogelijkheid om nummers terug- of vooruit te spoelen en het afspelen te stoppen. Bovenaan is ten slotte nog een knop aanwezig om de spraakbediening te activeren. De spraakassistent werkt helaas wel alleen in het Engels.

Wil je de functie niet gebruiken? Via een schakelaar achterop kan de microfoon worden uitgeschakeld. De bediening van de Era 300 bevalt ons alvast beter dan de aanraakknoppen van de Sonos Five. Knoppen op die speaker kregen steeds meerdere functies mee. Daardoor moest je bijvoorbeeld veegacties uitvoeren om tussen nummers te wisselen. Op de Era is dat tijdperk gelukkig voorbij.

Nu ook met bluetooth

Sonos luidt eveneens een nieuw tijdperk in met de komst van bluetooth-ondersteuning. Dit hebben we ook al uitgebreid uitgelegd bij onze review van de Era 100, en komt op het volgende neer: je kan nu ook via bluetooth muziek streamen naar de Era 300. Niets meer, niets minder. Uiteraard blijft ondersteuning voor wifi behouden. Helaas verwijderde Sonos wel de ingebouwde ethernetaansluiting van de Era-reeks. Wil je de speaker aansluiten via ethernet? Daarvoor verkoopt de speakerfabrikant nu een aparte dongle die via usb-c wordt aangesloten.

Aansluitingen Era 300
© Sonos

Atmos, of toch niet

Wil je genieten van ruimtelijk geluid? Begin dan maar alvast te wennen aan de Sonos-app. Muziek die je rechtstreeks vanuit Apple Music – of andere streamingsdiensten met Atmos-tracks – naar de Era 300 streamt, speelt te allen tijde af in stereo-formaat. Enkel als je de nummers opzoekt en afspeelt vanuit de Sonos-app worden alle speakers geactiveerd. Dit bleek in de praktijk toch wel een flinke tegenvaller.

Het zoeken van nummers en afspeellijsten gaat simpelweg niet zo gemakkelijk als in de apps van streamingsdiensten. Ook ontbreken soms simpelweg afspeellijsten die je recent hebt afgespeeld, en ontbreken suggesties op het startscherm die de streamingsdienst zelf wél zou biedt. Dit werkt overigens standaard ook zo met Apple Music, Tidal en YouTube Music vanaf Android.

Sonos-ecosysteem

Over het Sonos-ecosysteem als geheel – zowel op Android als iOS – kunnen we kort zijn: dat werkt over het algemeen vlotjes en gemakkelijk.

Era 300 app iOS
© Sonos

Het instellen van de Era 300 doe je eigenlijk zonder er echt over na te denken. Sonos biedt nu ook standaard roomcorrection (correctie van het geluid o.b.v. je ruimte) op iOS én Android. Trueplay op iOS is nog wel iets uitgebreider dan op Android, omdat het gebruikmaakt van de microfoons op een iPhone. Tegelijk zijn de verschillen relatief beperkt en in beide gevallen is het geluid na de correctie ‘beter’ dan voor de aanpassing.

Uitgelicht artikel Shokz OpenFit header Shokz OpenFit review: beste open-ear hoofdtelefoon?

Eindoordeel

Sonos’ Era 300 doet wat ons betreft niet veel onder voor de Five, een speaker die fors duurder is dan de Era 300. Met de Era 300 krijg je niet alleen een krachtige ruimtelijke speaker. Je krijgt immers bovenal een krachtige achterspeaker, die perfect kan dienstdoen in hometheater-opstellingen. We zouden hem wel vooral in die opstelling willen aanraden – hoe goed de ruimtelijke geluidsbeleving ook is bij muziek, breekt die beleving als nummers niet met Atmos werken. En: dat zijn er nogal wat. Zet je de speaker echter neer bij je televisie en kan je hem daar óók gebruiken voor muziek?

Dan raakt de Era 300 wat ons betreft de gevoelige snaar. Die snaar is met 499 euro wel prijzig, zeker gezien je je daarmee ook verbindt aan het Sonos-ecosysteem. Was je dit toch al van plan of staat er al een Beam (Gen 2) of Arc in je living? Stel jezelf dan open voor de next-generation audiobeleving. Let wel op je onderburen: de Era 300 houdt wat graag van bas.

€489,45
Op voorraad
12 new from €487,00