Belgian Tech Survey (2023-2024)
Hoe staat het met zakelijke technologie in België?
Welkom bij de resultaten van de Belgian Tech Survey 2023-2024 (voorheen bekend als het ICT-Jaarboek). De Belgian Tech Survey is meer dan ooit hét naslagwerk bij uitstek voor de decision makers en iedereen wie – op welk niveau ook – binnen zijn organisatie met IT en technologie bezig is. In dit onderzoek richten we onze blik op de huidige technologische ontwikkelingen bij bedrijven en de invloed die dit mogelijk kan hebben op onze maatschappij. We kijken even naar de tumultueuze gebeurtenissen van de voorbije jaren en hoe ze onze manieren van werken hebben veranderd. We bespreken kort de opvallendste trends binnen het landschap om te begrijpen hoe alles evolueert en waar we mogelijk naartoe gaan. Naast een presentatie van de resultaten van ons eigen onderzoek spreken we ook even met mensen uit toonaangevende bedrijven om te horen hoe zij de voorbije jaren hebben beleefd en wat de toekomst volgens hen in petto heeft.
Onderzoek en methodologie
Het onderzoek voor de Belgian Tech Survey is gebaseerd op het onderzoek dat voorheen werd gedaan voor het ICT-Jaarboek. Net zoals de voorbije jaren werden beslissingsnemers en zakelijke gebruikers bevraagd door middel van online enquête. Met dit onderzoek willen we een volledig beeld schetsen van de stand van zaken van technologie binnen Belgische bedrijven, en wat de toekomst in petto heeft. Je leest hier hoe het onderzoek is afgenomen en welke keuzes er zijn gemaakt.
Marktaandelen en tevredenheid
In dit deel van het onderzoek kijken we naar de marktaandelen van merken in België. Wie heeft een hoog of juist een laag marktaandeel en hoe is dat de afgelopen jaren veranderd? We kijken daarnaast naar de klanttevredenheid van de merken. Meestal zien we dat merken met een hoge klanttevredenheid ook een groot marktaandeel hebben, maar soms zien we ook een lage klanttevredenheid en hoog marktaandeel. Dat kan een voorbode zijn van een wissel van de wacht qua marktaandeel. We splitsen deze categorie op in 3 segmenten: hardware, software en services
Marktaandelen en tevredenheid: hardware
Hier lijsten we de marktaandelen en klanttevredenheid binnen hardware op. Onder hardware verstaan we alle fysieke onderdelen of componenten van een informatiesysteem. Hardware is het tegenovergestelde van software: hardware kan je aanraken, software niet. Van smartphones tot servers en van printers tot firewalls, je vindt het hieronder.
Marktaandelen en tevredenheid: software
Hier lijsten we de marktaandelen en klanttevredenheid binnen software op. Onder software verstaan we alle programma’s en applicaties die ervoor zorgen dat een informatiesysteem naar behoren werkt. Dit zijn niet-materiële componenten, in tegenstelling tot hardware. Software kan je dus niet aanraken, maar is wel nodig om een informatiesysteem taken te laten uitvoeren. Van besturingssystemen tot antivirustoepassingen en van Document Management Systemen tot accountingtoepassingen, je vindt het hier.
Marktaandelen en tevredenheid: services
Hier lijsten we de marktaandelen en klanttevredenheid binnen services op. Onder services verstaan we alle diensten die te maken hebben met het leveren, beheren, onderhouden en verbeteren van de IT binnen een organisatie. Services kunnen zowel intern als extern worden geleverd. Van telecomdiensten tot cloud opslag en van hosting tot databasemanagementsystemen, je vindt het hieronder.
Planning, investeringen en trends
In dit deel lijsten we de resultaten op van de belangrijkste plannen, investeringen en trends binnen Belgische bedrijven. We kijken naar hoe de budgetten zich hebben ontwikkeld ten opzichte van eerdere jaren en waar die budgetten naartoe gaan in de vorm van investeringen en plannen. Verder kijken we naar de belangrijkste prioriteiten en trends op vlak van technologie in België. Tot slot zoomen we in op één van de belangrijkste pijlers van dit jaar: security.
Interviews
Om de resultaten extra duiding te geven zijn we in gesprek gegaan met diverse experts uit de technologiesector. We gaan op deze manier dieper in op de materie en kijken verder dan de cijfers. Het geeft ons ook de mogelijkheid om de cijfers te linken aan maatschappelijk trends en om te kijken naar hoe het er écht aan toe gaat op de Belgische werkvloer.