Business, Nieuws

Belgian Tech Survey 2023: marktaandelen en tevredenheid van hardware

De Belgian Tech Survey geeft een compleet overzicht van het gebruik van technologie in Belgische bedrijven. In dit artikel lijsten we de resultaten op van alle ICT en technologie die binnen de categorie hardware vallen.

Onder hardware verstaan we alle fysieke onderdelen of componenten van een informatiesysteem. Hardware is het tegenovergestelde van software: hardware kan je aanraken, software niet. Van smartphones tot servers en van printers tot firewalls, je vindt het hieronder.

[ez-toc]

Smartphones – Samsung zet de toon

Apple en Samsung zijn steevast aanvoerders op de smartphonemarkt. Recent onderzoek van marktbureau Canalys wees al uit dat Apple en Samsung op respectievelijk plaats twee en een staan op de consumentenmarkt. Op de zakelijke markt nemen ze dezelfde posities in. Daarbij weten ze zelfs vergelijkbare marktaandelen te vergaren, met 19% van de markt voor Apple en 21% voor Samsung. OnePlus ziet zijn marktaandeel licht stijgen, van 5,52 naar 6 procent. Voor Huawei betekent die stijging dat het niet langer alleenheerser is op plek drie. Die moet het nu dus delen met het eveneens Chinese OnePlus. Markant blijft wel dat Huawei, ondanks sancties uit het Westen, zijn marktaandeel vast weet te houden.

Dat is wel anders voor Xiaomi, die zijn rol in de professionele markt ziet slinken. Verleden jaar was de fabrikant nog goed voor een marktaandeel van 4,82%. Dat is nu gedaald tot 4,1%. Die daling lijkt ten goede te komen aan Google. Zij stijgen nu van 4,46 naar 5%. Mogelijk zet deze stijging de komende tijd verder door, nu de fabrikant zijn telefoons in België uitbrengt.

Wat de tevredenheidsscore betreft is de situatie eigenlijk ongewijzigd. Net als in 2022 beslaan Apple, OnePlus en Samsung de top drie. Wel pakt Apple (8,25) de kroon terug van Samsung (8,11). OnePlus ziet de tevredenheid iets toenemen, van 7,7 naar 7,75 in 2023.

Laptops – HP behoudt aanvoerderstrui

HP blijkt ook dit jaar koploper op de laptopmarkt. Ze verliezen wel in voorsprong op zijn naaste concurrenten. Waar het marktaandeel verleden jaar nog 21,37% bedroeg, is dat nu gedaald naar 19%. Met name Dell (van 12,51 naar 14%), Apple (van 9,52 naar 10%) en Acer (van 8,42 naar 9%) profiteren van de situatie. ASUS gaat dit daarentegen gebukt onder een ongekende daling: het Taiwanese merk ziet zijn aandeel teruglopen van 7,09 naar 5%. Ook Microsofts Surface-lijn lijkt minder in trek: de softwaregigant levert een heel procentpunt in, tot 4,3%.

Hoewel de verschuivingen soms minimaal zijn, is duidelijk dat Dell bij steeds meer bedrijven de laptopbehoeften vervult. In 2022 kreeg het bedrijf er al twee procentpunt bij.

Behoeften die het naar het schijnt met tevredenheid vervult. Dell begeeft zich met een 7,93 wel net buiten de top drie van tevredenheidsscores. Samen met HP en MSI vult Apple die top drie in. Dat MSI zich in die top drie bevindt, is enigszins verrassend – het marktaandeel van de fabrikant blijft namelijk steken op 3,1%. Dat bewijst maar weer eens dat je niet de grootste speler hoeft te zijn om een markt te ‘leiden’. Lenovo, dat zich qua marktaandeel in de top drie schaart, staat wat betreft tevredenheidsscore op plaats zes met een 7,77.

Desktops – HP ook hier de sterkste

Voor de desktopmarkt kan je gerust een ‘CTRL C + CTRL V’ doen. HP (22%), Dell (17%), Apple (10%) en Lenovo (10%) maken ook hier de dienst uit. Waar Dell nog marktaandeel won bij de laptops, ziet het dat juist verdampen bij desktops – met een daling van twee procentpunt ten opzichte van 2022. Voor Apple en Lenovo is wederom een gedeelde derde plaats weggelegd; deze plaats komt voor beide ook met een licht gestegen marktaandeel, met één procentpunt. Acer (8%) gaat intussen in de achtervolging en trekt weg bij de kleinere spelers.

Terwijl Dell aan marktaandeel inboet, is de tevredenheidsscore juist flink gestegen. Het merk zet zowel Apple als HP aan de zijlijn met een score van 8,26. HP (8,02) blijft Apple (7,96) net voor. De indeling van de top drie ziet er dus weer iets anders uit, maar de deelnemers zijn nog hetzelfde. Voor andere merken geldt dat de scores goeddeels ongewijzigd zijn.

Tablets – Apple verliest voorsprong

Apple’s voorsprong van 10 procentpunt is verleden tijd. De technologiegigant levert bijna vier procentpunt in (van 31,86 naar 28%) en ziet Samsung (25%) in de achteruitkijkspiegel. Hoewel Apple’s iPad-serie dus ongekend populair blijft, weet Samsung met nieuwe Galaxy Tab-versies steeds meer zakelijke klanten te lokken. De Zuid-Koreanen concurreren met hun Tab S9+/Ultra ook rechtstreeks met Samsungs topklasse tablets. Wat mogelijk ook meespeelt is dat de prijzen van Apple-tablets, met name van het instapmodel, de laatste jaren flink zijn gestegen.

Achter de hoofdspelers valt op dat HP (van 6,31 naar 8%) en ASUS (van 3,94 naar 6%) terrein winnen. Lenovo moet juist bijna drie procentpunt inleveren, van 8,86 naar 6%. Vast staat wel dat ze geen gevaar vormen voor de hoofdspelers, Apple en Samsung. Een interessante nieuwkomer is OnePlus, dat meteen op een marktaandeel van 3,8% kan rekenen. Dat aandeel heeft het merk snel weten te bewerkstelligen; het begon immers pas dit jaar met de verkoop van tablets.

Qua merktevredenheid komt OnePlus met een 7 nog niet in de buurt van de topspelers. Apple (8,39), Samsung (7,89) en HP (7,56) voeren hier de markt aan. Ook hier neemt HP de plaats van Lenovo (7,06) in. Lenovo heeft op dat vlak duidelijk wat werk te verzetten. Buiten de top 3 staan Medion, Acer en ASUS nog boven Lenovo v.w.b. tevredenheidsscore.

Servers – tijd voor nieuwkomers

Op de servermarkt lijkt steeds iets meer ruimte voor nieuwkomers. Acer (van 4,36 naar 5%), Apple (van 4,85 naar 6%) en Lenovo (van 5,17 naar 6%) schuiven elk iets naar voren in wat doorgaans een zeer stabiele markt is. De top drie laat zich overigens nog altijd kenmerken door die stabiliteit: ook in 2023 wordt die ingenomen door Dell (16%), HPE (14%) en Cisco (11%). Het marktaandeel dat HPE verleden jaar verloor, wordt daarmee niet hersteld. Wel is de afstand van Dell tot HPE verkleind, gezien Dell iets meer dan twee procentpunt moet inleveren. Op afstand volgt Cisco (11%). HPE hoeft zich voorlopig echter geen zorgen te maken over zijn positie: het merk wint ditmaal slechts één procentpunt.

Waar nieuwkomers de ruimte krijgen, hebben spelers als Fujitsu (van 5,98 naar 5%), Oracle (Sun) (van 5,98% naar 5%) het lastiger. Huismerken en kleinere spelers leveren ook in – van 13,25 naar 12%. We nemen dit jaar vooral kleine verschuivingen waar. Dat lijkt erop te wijzen dat de markt, voorlopig althans, is gestabiliseerd.

Bij de tevredenheidsscores is het op de servermarkt meestal ‘een gevecht in de marges’. Voor Dell (7,76) pakt dit nu iets anders uit: zij verliezen 0,7 punt én hun eerste plaats. HPE (8,32) neemt die plek nu in met een vergelijkbare score als Dell verleden jaar kreeg. IBM, dat aandeelgewijs de vierde plaats pakt, staat qua tevredenheid op plaats drie met een 7,72. De afstand tot Cisco (7,58) is zoals gewoonlijk vrij klein.

Storage – Synology blijft aan kop

De opslagmarkt met een directe- of internetverbinding (NAS, SAN, DAS) wordt ook dit jaar door Synology (14%) aangevoerd. Ze worden daarbij op de voet gevolgd door Dell/EMC (10%) en HP (12%). Die merken hebben ditmaal stuivertje gewisseld: Dell/EMC leverde 1,37 procentpunt in, terwijl HP juist 1,5 procentpunt erbij zag komen.

Western Digital (8%) begeeft zich weeral net buiten de top drie, met Seagate (7%) op de hielen. In de lagere regionen toont Netapp nog de grootste verschuiving, van 4,81 naar 6 procent. Echt opmerkelijke verschuivingen zijn niet te vinden.

Een lichte stijging in de tevredenheidsscore van Dell (van 7,6 naar 7,96) daargelaten, geldt dat ook voor de tevredenheidsscores. Synology staat nog altijd aan kop, terwijl HP’s score rond de 7,6 blijft hangen. IBM kruipt de top drie binnen met een 7,75 en duwt HP daarmee wel naar de vierde plaats.

Printers – Canon terug bergopwaarts

Voor printers kijken gebruikers – hetzij voor thuis- of kantoorgebruik – in iets meer dan een kwart van de gevallen naar HP (26%). Ze blijven daarmee onverminderd populair. Achter HP zijn enkele grotere verschuivingen te zien, met Canon dat zijn marktaandeel van 12,61 naar 15% vergroot. Groei die ten koste gaat van Epson (van 8,2 naar 7%) en Xerox (van 7,96 naar 6%). Brother, dat door velen wordt gezien als hét merk van zakelijke printers, levert eveneens in. Het merk blijft – met een aandeel van 11% – wel goed voor de derde plek.

Op plaats vier vind je dit jaar Ricoh (9%), met een winst van enkele procenten. Daarmee neemt het de positie van Epson over, dat overigens op plek vijf eindigt. Grote verschuivingen door de opmars van thuiswerken, lijken uit te blijven. Niettemin omdat mensen weer steeds vaker weer hun weg naar kantoor vinden. Een thuisprinter aanschaffen lijkt hierdoor wat overbodig. Als ze een printer zouden aanschaffen, is het bovendien goed mogelijk dat ze een gekend merk – van de kantoorprinter – voor thuis aanschaffen.

Brothers stagnatie van zijn marktaandeel, toont zich nu ook in de tevredenheidsscore. Daar ziet het zijn score dalen van 8,0 naar 7,66. Dat is overigens nog wel afdoende voor een plek in de top 3. HP (7,97) en Canon (8,18) claimen eveneens een plek in de topregionen. Xerox grijpt naast de derde plek; het verschil met Brother (0,09) is echter minutieus klein.

Firewalls en UTM-apparaten – huismerken worden gekort

De markt van netwerkbeveiliging wordt de laatste jaren gedomineerd door huis- en kleinere merken én Cisco. Die dominantie werd verleden jaar al teruggeschroefd, toen Cisco van 18,57 naar 14,85% daalde. Voor 2023 is die daling wel een stuk beperkter: Cisco blijft steken op 14%. Thuis- en kleinere merken doen het ook minder goed: het segment levert 4,64 procentpunt in.

Fortinet wordt ook stilletjes van de kaart geveegd, en zakt van 12,45 naar 8%. Ook Check Point is bezig aan een zwaar jaar en levert enkele procenten in. Palo Alto Networks is de enige partij die direct profiteert van de gewijzigde verdeling: zij zien hun marktaandeel stijgen naar 9 procent – van 6,96 in 2022. Zyxel wint ongeveer één procentpunt (6%).

De markt van beveiligingsapparatuur lijkt het voorbije jaar flink te zijn opgeschrokt. Met name grote spelers zien hun marktinvloed teruglopen. Kleine spelers weten daarentegen meer klanten te overtuigen. Aan de kant van tevredenheidsscores lijkt de situatie nochtans bijna ongewijzigd. Fortinet (7,79) en Cisco (7,69) begeven zich allebei in de top drie. Barracuda (7,68) neemt plek drie over van Watchguard, dat zijn score ziet dalen naar 7,12 (van 7,3 in 2022). Overigens gaat het steeds om kleine verschillen; Palo Alto Networks volgt bijvoorbeeld met 0,04 op Barracuda, terwijl het voltallige cijferbereik minder dan één geheel punt verschilt.

Overzicht van de Belgian Tech Survey

Klik hieronder op de links om direct naar de resultaten van dit onderzoek te gaan.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business