Blog

It's the ERP, stupid!

Het is te duur voor wat het doet. Maar wat veel erger is: het doet niet wat het moet. Zo beoordelen veel bedrijven anno 2012 het rendement van hun investeringen in business intelligence of kortweg BI. En in dat negatieve oordeel worden zij alleen maar bevestigd door de industrieanalisten.

Zo verwacht Gartner dat minder dan drie op de tien BI-initiatieven tegen 2014 perfect zullen aansluiten op de bedrijfsstrategie en -objectieven. Dat laatste, ook bekend als "Business-IT alignment", is meteen de belangrijkste uitdaging voor elke organisatie die BI werkelijk wil laten renderen.

Om die uitdaging het hoofd te bieden, moeten eerst een aantal foute veronderstellingen de wereld uit. Dat BI een apart project zou zijn, bijvoorbeeld, waar je pas werk van maakt als je ERP-systeem goed en wel is opgeleverd.

Een typische denkfout die je de meeste bedrijven niet eens kunt kwalijk nemen: jarenlang heeft men hen immers voorgehouden dat zij de BI-specialist pas op het einde van hun ERP-traject erbij moesten halen, om de rapporteringsnoden op te vangen. Terwijl de ervaring net leert dat je al bij de analyse aan het begin van dat traject met die noden rekening moet houden.

BI en ERP: twee handen op één buik
Business Intelligence stelt ondernemingen in staat de juiste strategische en operationele beslissingen te nemen op het juiste moment. Dat is de fundamentele belofte achter elke goede BI-aanpak. BI moet ook net die informatie ontginnen die relevant is én in lijn met de doelstellingen van uw bedrijf.

Maar over welke informatie gaat het dan? Welke data zijn relevant voor wie? En geeft iedereen wel dezelfde definitie aan een bepaalde KPI of ‘Key Performance Indicator’? De ervaring leert ons van niet.

De proef op de som: vraag aan vijf mensen in een bedrijf wat ze verstaan onder ‘marge’, en de kans is reëel dat er vijf verschillende antwoorden volgen.

Dat is meteen ook de reden waarom heel wat BI-oplossingen niet het gewenste resultaat opleveren. Een BI-project kan pas slagen als het steunt op goede fundamenten. En die fundamenten kan je pas leggen als je weet waar je met je bedrijf naartoe wil, wat je KPI’s zijn, en waar ze ondubbelzinnig en eenduidig voor staan. Voor iedereen.

Dat zijn allemaal vragen die je je moet stellen, niet bij de aanvang van een BI-project, maar veel eerder: bij het opzetten van het ERP-systeem en de businessprocessen. Dat is waar de fundamenten worden gelegd waarop een succesvolle BI-oplossing steunt.

Anders gezegd: als de ERP-infrastructuur weldoordacht is ingericht, is het halve BI-werk al gedaan.

Gezocht: actief meewerkend management
De chronologische opsplitsing van ERP en BI heeft in het verleden menig BI-project genekt. Zo"n gescheiden benadering veronderstelt dat BI weinig meer is dan een "softwaretool" die alle bedrijfsgegevens automatisch in correcte en relevante beleidsinformatie zal omzetten.

Terwijl die standaardrapportering misschien gegevens vergt die niet automatisch voorhanden zijn binnen je bedrijf. Of niet in de gepaste vorm. Of dat je bedrijf die gegevens gewoon anders definieert.

Als de fundamenten niet deugen, zit je met een ERP-systeem dat weliswaar operationele ondersteuning en procesautomatisering biedt, maar niet de rapporten produceert waar het management op een strategisch niveau iets aan heeft. Ook niet als je er nadien de meest geavanceerde BI-oplossing op loslaat.

Vandaar het belang van een voldoende betrokken en actief meedenkend en -werkend management, en dat doorheen de hele implementatiecyclus. Als een BI-oplossing het management moet helpen de strategie te bepalen, is het toch evident dat datzelfde management een sturende en verhelderende rol speelt in zo’n project?

Waarmee we opnieuw bij het belang van een grondige analyse zijn aanbeland, ook voor BI. En die doe je best samen met je ERP-analyse, niet los ervan. Zo vermijd je dure BI-implementaties waarbij je achteraf de fundamenten van je rapportering, namelijk je ERP-gegevens, moet gaan herzien.

Een dergelijke aanpak is slim, eenvoudig en vooral: niet duur. Heb je daarna nood aan meer? Dan kan je nog altijd bekijken welke bijkomende BI-technologie of oplossingen je nodig hebt om aan die extra behoeften te voldoen.

Over de auteurs
Stijn Geeroms is Product Marketing Manager bij Edan Business Solutions. Hij zorgt ervoor dat de ERP-oplossingen die Edan in de markt zet, maximaal aansluiten bij de noden en behoeften van elke klant.

Muriel Reyserhove is Content Marketing Expert bij Edan Business Solutions. Zij vertaalt ingewikkelde IT-concepten in een voor iedereen toegankelijke taal. (@mreyserhove)

BIblogbusinessbusiness intelligenceedanedan business solutionserpgeeromsitprofessionalopinieprocesreyershove

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen