Business

Eindejaarskoopjes: financieel technologieplatform Adyen waarschuwt voor groeiende AI-fraude

AI Fraude
©Adyen
Black Friday, Cyber Monday, Kerst… Zowat één Belg op de drie stelt aankopen uit tot de koopjesperiodes, zo blijkt uit het Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen. Ook bij cybercriminelen staan deze feestdagen met stip genoteerd in de agenda. Vandaag waarschuwt Adyen voor een nieuw, krachtig wapen in het arsenaal van de online fraudeurs: Artificiële Intelligentie.

Perfecte vervalsing met AI

Door de stijgende prijzen zijn consumenten vaker op zoek naar de beste koopjes. Vier shoppers op de tien geven bijvoorbeeld aan vandaag langer online te surfen naar de beste deal. Cybercriminelen spelen hierop in en bieden consumenten via slimme phishingtechnieken kortingen aan die te mooi zijn om waar te zijn. De laatste maanden ziet het onderzoeksteam van Adyen steeds meer gevallen van fraude waarbij gebruik wordt gemaakt van AI.  

Waar de frauduleuze teksten vroeger redelijk eenvoudig te herkennen waren aan de vele schrijffouten en slecht opgemaakte e-mails, slaagt een AI-chatbot er tegenwoordig makkelijk in om foutloze teksten te produceren en mensen na te bootsen. Voor de gemiddelde consument wordt het zo nog lastiger het frauduleuze van het legitieme te onderscheiden. Daarom waarschuwt Fouad Tbib, Team Lead Risk bij Adyen, de consumenten vandaag om extra alert te zijn. De combinatie van de economische situatie met de hoogst gesofisticeerde technologie kan zorgen voor de perfecte storm.

218 euro verlies voor de consument

De gevolgen van online oplichting zijn helaas verstrekkend. Het afgelopen jaar werd bijna één Belg op de vijf het slachtoffer van een vorm van betaalfraude. Gemiddeld verloor hij hierbij zo’n 218 euro. Zo’n zes shoppers op de tien geven dan ook aan dat online shoppen minder aantrekkelijk is geworden door de vele fraudeurs.

Cyberhygiëne

Ondanks deze groeiende bewustwording van de online gevaren, houdt de Belg vast aan zijn gewoontes. Uit het onderzoek van Adyen blijkt dat slechts één consument op de drie er voorstander van is dat een webwinkel zijn identiteit controleert, bijvoorbeeld aan de hand van tweefactorauthenticatie.

Tbib vult aan: “Nu de eindejaarsinkopen weer zijn begonnen, is dit ook het juiste moment om mensen bewust te maken van dit onderwerp. Tegelijkertijd is het bestrijden van fraude een gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel retailers, banken en de betaalproviders moeten over de juiste tools beschikken om de consument te beschermen tegen de geavanceerde vormen van betaalfraude.”

Uiteraard speelt de consument zelf ook een belangrijke rol en daarom deelt Tbib de volgende tips:

  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo;
  • Geef nooit je credentials aan onbekenden;
  • Als het om een groot aankoopbedrag gaat, betaal dan met een kredietkaart. Je bent dan verzekerd;
  • Doe je research en kijk naar reviews, de website-URL, de betaalwijze etc.;
  • Meld elke vorm van misbruik meteen bij https://safeonweb.be/.

Download hier het Retail Report met extra onderzoeksresultaten.


Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business