Business

Waarom duurzame bedrijven een streepje voor hebben in tijden van economische onzekerheid

duurzame bedrijven
© iStock
Duurzaamheid is de voorbije jaren geëvolueerd van een buzzword naar een essentieel onderdeel van elke bedrijfsstrategie. Zowel klanten als investeerders en andere stakeholders vragen bedrijven om meer in te zetten op verantwoorde en duurzame praktijken. Zo’n duurzame aanpak is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor de winstgevendheid van een organisatie. En dat is in tijden van economische onzekerheid en geopolitieke spanningen belangrijker dan ooit.

Dat duurzaamheid overal hoog op de agenda staat, bewijzen de vele initiatieven van multinationals die de trend aanvoeren. Zo wil IKEA tegen 2030 de helft van alle niet-hernieuwbare producten uit gerecycleerd materiaal vervaardigen. De meubelgigant wil meubels graag een tweede leven geven door ze op te frissen, door te verkopen en te recycleren. PepsiCo lanceerde z’n ‘Performance with Purpose’-initiatief en wil op die manier bijdragen tot een gezondere toekomst. En ook de plannen van Amazon om tegen 2040 klimaatneutraal te worden, tonen aan dat er een shift naar duurzaamheid aan de gang is.

Traject van lange adem

De huidige focus op duurzaamheid is er niet van vandaag op morgen gekomen. Eerst en vooral heeft regelgeving vanuit de overheid zeker een cruciale rol gespeeld. Zo stimuleert Europa duurzame transformatie met de Green Deal, die de EU tegen 2050 klimaatneutraal moet maken. Om lidstaten en bedrijven te ondersteunen, heeft Europa bovendien het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) in het leven geroepen. Dat moet een eerlijke prijs garanderen voor carbon-intensieve goederen bij de import naar de EU, maar ook milieuvriendelijkere productie in niet EU-landen in de hand werken en zogenaamde ‘carbon leakage’ vermijden. Dat laatste verwijst naar situaties waarbij bedrijven hun activiteiten naar het buitenland verhuizen om de kosten en regels rond de CO2-uitstoot te omzeilen.

Ook investeerders dragen hun steentje bij door bedrijven aan te moedigen over hun ESG-initiatieven te rapporteren. Daardoor zijn organisaties verplicht om te tonen hoe ze duurzaamheid in hun dagelijks werk integreren en de niet-financiële impact van hun activiteiten in kaart te brengen. Hiervoor maken bedrijven steeds vaker gebruik van nieuwe groene financiële tools.

En tot slot moeten bedrijfsleiders ook onder publieke druk meer en meer op net zero-praktijken focussen. Uit verschillende marktonderzoeken blijkt immers dat duurzame consumentengoederen sneller groeien dan niet-duurzame varianten.

4 aandachtspunten voor bedrijven

Intussen is wel duidelijk dat duurzaamheid ook de komende jaren het bedrijfslandschap zal blijven domineren. Organisaties moeten dan ook een beter begrip krijgen van de impact van duurzaamheid op hun bedrijfsactiviteiten. De volgende vier perspectieven kunnen daarbij helpen:

1. Risicobeheer en compliance

De klimaatcrisis dwingt bedrijven om steeds krachtdadiger op te treden, zodat ze de risico’s onder controle houden en hun continuïteit op lange termijn kunnen garanderen. Compliance en regels zijn daarbij belangrijke factoren. Wie er verstandig mee omgaat, kan opportuniteiten vinden om te experimenteren met nieuwe technologieën, materialen en processen. Uiteindelijk zal dat leiden tot creatieve, innovatieve en duurzame oplossingen waarmee bedrijven meer waarde creëren en leveren, nieuwe businessmodellen uitvinden en hun winst opdrijven.

2. Omzetgroei

en duurzame aanpak kan ook rechtstreeks impact hebben op de omzet van een organisatie. Bedrijven die hun producten en diensten duurzaam maken, kunnen immers nieuwe markten aanboren en zelfs een toeslag op de prijs vragen. Vooral jongere generaties hechten vandaag veel belang aan duurzame praktijken en levenswijzen. Ze zijn dan ook bereid om een meerprijs te betalen voor merken die duurzame producten aanbieden.

3. Meer winst, minder kosten

In tijden van economische onzekerheid en geopolitieke spanningen moeten bedrijven voortdurend nadenken over manieren om slimmer om te gaan met hun kosten. Steeds meer organisaties beseffen daarom dat maatregelen in het kader van efficiënt energie-, afval- en waterbeheer uiteindelijk ook hun winstgevendheid zal verhogen.

4. Goed voor merk en reputatie

Tot slot hebben duurzame praktijken ook een gunstige invloed op de reputatie en visibiliteit van een merk. Medewerkers zoeken steeds vaker een werkgever die een zinvolle impact op de samenleving heeft en actief bijdraagt tot een beter milieu. Duurzaamheid kan dus een grote troef zijn in de war for talent en bedrijven helpen om de beste mensen aan te trekken én aan boord te houden.

Meer dan een term

De bovenstaande invalshoeken maken duidelijk dat duurzaamheid intussen veel meer inhoudt dan de fancy term die het ooit was. Een doeltreffende strategie zal een win-win opleveren voor milieu en bedrijven. Maar dat kan enkel als je weet waar je vandaag staat en op welke manier je kunt verbeteren.

Daarom is het belangrijk dat organisaties data over hun voetafdruk verzamelen en met analytics en AI aan de slag gaan. In de komende jaren zal ook steeds meer nadruk op rapportering worden gelegd. Met de juiste technologie zijn bedrijven klaar voor de toekomst en kunnen ze met duurzaamheid hun omzet aanzienlijk verbeteren. En daar mag geen niemand blind voor zijn.


Dit artikel is een ingezonden persbericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Artikel geschreven door Brecht Seifi – Technical Accountmanager bij SAS België.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business