Deze 4 trends zullen verder bepalen hoe wij betalen in 2024
Dit artikel werd geschreven door Julien Marlier, Country Manager Adyen Benelux en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Vandaag de dag evolueren zowel de technologie als de verwachtingen van de shopper razendsnel. Retailers volgen de laatste consumententrends bijgevolg op de voet.
Ook dit jaar staan er grote veranderingen op til, mede beïnvloed door nieuwe wetgeving, mede onder impuls van technologische ontwikkelingen. Deze trends gaan een belangrijke impact hebben op hoe wij dit jaar onze aankopen doen. Een overzicht.
Afscheid van oude betaalterminals
Betaalterminals moeten voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Eén van deze normen is de Payment Card Industry PIN Transaction Security (PCI-PTS) standaard. Deze standaard bevat een aantal veiligheidsvoorschriften die de kaarthouder en zijn PIN-gegevens moeten beschermen tegen datalekken en fraude.
In België hebben betaalterminals vaak al een paar jaar op de teller. Voor veel van deze terminals zal het PCI-PTS certificaat binnenkort aflopen. De apparatuur vervangen kost helaas veel tijd. Sommige bedrijven zullen dat op heel korte termijn moeten bewerkstelligen. Veel retailers gebruiken deze verandering alvast om de consument anders en beter te bedienen, bijvoorbeeld aan de hand van slimme kiosken, Unified Commerce of handige betaallinks.
Ciao Maestro
2024 betekent niet alleen het einde van oude betaalterminals. Ook van het merk Maestro zullen we dit jaar afscheid moeten nemen. Sinds vorige zomer zijn banken en andere kaartverleners de bekende Maestrokaarten namelijk beginnen uitfaseren. In de plaats komen er nu Debit Mastercards en Visa Debitcards, die (online) veel polyvalenter zijn dan hun meesterlijke evenknieën. Winkels zijn gewaarschuwd en bereiden zich nu dus al best voor op de kaartenswitch.
Welkom wallets
Terwijl er in het buitenland haast niet meer wordt omgekeken wanneer iemand met zijn smartwatch betaalt, is dat in België vaak nog nieuw. Volgens recent onderzoek van Adyen gebruikt slechts één Belg op de vijf een mobiele wallet. Toch zal het ook bij ons niet lang meer duren eer nieuwe technologieën zoals de digitale wallets of Apple Pay het hoofd boven het maaiveld uitsteken.
Tijdens de Covidperiode maakte contactloos betalen een gigantische sprong voorwaarts. Toch is het systeem niet feilloos. Mensen moeten hun pincode vaak nog handmatig invoeren. Wallets tillen contactloos betalen naar een hoger niveau omdat de klant de pincode op de eigen telefoon ingeeft of zelfs FaceID kan gebruiken om de betaling goed te keuren.
Een technologie waar we voor de Belgische markt bij Adyen enorm naar uitkijken is Tap to Pay op iPhone, die in andere Europese landen al heel succesvol is gebleken. Hiermee kunnen winkels contactloos betalingen accepteren op een iPhone zonder extra betaalterminals of hardware.
Weerkerende koning klant
HelloFresh, Bloomon, Kinepolis, Spotify … We evolueren steeds meer naar een abonnementsmodel. Ook voor betalingen heeft dat een grote invloed. Klanten moeten namelijk frictieloos kunnen intekenen op terugkerende, automatische betalingen. Gebruiksgemak en vrijheid staan hierbij centraal.
Voor retailers is een abonnementsformule daarnaast ideaal om klantrelaties op langere tijd te bouwen. Voetbalclub RSC Anderlecht lanceerde bijvoorbeeld recent nog een abonnementsformule met maandelijkse aflossing, een unicum in België. De club zag meteen een toename van het aantal inschrijvingen.
Grote veranderingen staan het Belgische betaallandschap dit jaar op te wachten. Nieuwe technologieën, zoals Tap to Pay of wallets, zullen verouderde systemen geleidelijk aan naar de achtergrond drukken. Retailers die het veranderende betaallandschap als een opportuniteit zien, zullen steeds een stapje voor zijn. Wie vandaag luistert naar de consument, bepaalt mee de trends van morgen.
Dit artikel werd geschreven door Julien Marlier, Country Manager Adyen Benelux en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.