TechPoll: zie jij heil in de toekomst van VR?
Google’s AR en VR-projecten kwamen enkele jaren geleden op het hakblok te liggen. De zoekgigant besloot zowel zijn Cardboard als Glass-projecten te beëindigen. Hoewel exacte cijfers niet openbaar zijn, is wel duidelijk dat de AR en VR-producten nooit écht hardlopers zijn geweest.
HTC Vive vs. Meta Quest
Voor consumenten wordt het VR-segment daarnaast nog enkel bediend door Vive (HTC), en Meta. Waar Vive zich richt op gamers die een meer spectaculaire VR-ervaring verwachten, kiest Meta een meer toegankelijke benadering – zowel qua techniek als prijskaartje. Een Vive Pro VR-bril kost je op het moment van schrijven ongeveer 1.150 euro, terwijl de nieuwste Quest 3 voor 499 euro over de digitale toonbank gaat.
Met een Vive-headset ben je dan nog niet klaar. Om de headset aan te sturen heb je immers een krachtige PC nodig, waar je ook zomaar 1.000 tot 1.500 euro aan kwijt bent. Kortom: toegankelijk is zo’n headset niet bepaald. Quest-headsets zijn daarentegen standalone-apparaten. Je hebt dus geen extra computer nodig om hem aan te sturen. Alle hardware, inclusief stroomvoorziening, vind je in de VR-headset.
Toegankelijkheid is alles
Uiteraard levert dat enige beperkingen op. Zo ben je beperkt tot het Meta-ecosysteem en ontbrak het de Quest 2 aan camera’s voor MR-ervaringen en dieptescans. Met de Quest 3 lost Meta dat op met de inclusie van kleurencamera’s én een dieptesensor. Daarnaast lijkt die beperking van Meta’s ecosysteem zich ook steeds verder op te lossen. Niet omdat je ook extern kan winkelen, maar juist door de populariteit van de VR-headsets.
Alle 500 games die werden uitgebracht voor de Quest 2, werken ook meteen op de Quest 3. Verder meent Meta dat de headset voor een AAA-vlaggenschip-ervaring gaat zorgen. Welke games naar de Quest 3-headset gaan komen is onduidelijk, maar overduidelijk is dat Quest er een toekomst in ziet.
TechPoll: jouw visie op VR
VR is vast en zeker niet mijn ding. Steeds als ik zo’n headset opzet begint mijn hoofd te tollen. Voor velen is het daarentegen een nieuwe game-ervaring. Met MR vindt dat bovendien plaats waar jij je bevindt; in je eigen omgeving dus. MR biedt bovendien niet alleen mogelijkheden voor gaming; een ander doel kan bijvoorbeeld zijn om je huiskamer anders in te richten, of een nieuwe woonwijk voor je te zien, nog voor deze er staat.
Hoe sta jij tegenover VR? Laat het ons zeker weten in de TechPoll.
Zie jij heil in de toekomst van VR?
- Nee (55%, 127 Votes)
- Ja (21%, 49 Votes)
- Ja, ik heb ook een VR-bril (10%, 22 Votes)
- Ja, ik wil een VR-bril kopen (8%, 18 Votes)
- Nee, ik heb wel een VR-bril (6%, 13 Votes)
Aantal stemmen: 229