In zes stappen naar een succesvol digitaal bedrijf
Wie ‘digital business’ hoort, denkt onwillekeurig aan IT. Hoewel informatie en technologie zeker helpen om een digitaal bedrijf op te bouwen, is dat maar een deel van een complex plaatje. Het gaat om hoe digitale technologie omzet creëert, competitieve voordelen oplevert en waarde aanmaakt. Gartner heeft zes cruciale stappen geïdentificeerd om een succesvol digitaal bedrijf uit te bouwen:
1. Creëer de juiste mentaliteit
Technologie is niet zomaar een enabler die toegepast op wat de business wil doen; het is ook een bron van innovatie en opportuniteiten voor wat de business zou kunnen doen. Dit vereist een proactievere houding.
2. Plaats de juiste leiders op de juiste plaats
Drie types digitale leiders zijn opgedoken die goed geplaatst zijn voor een digitaal bedrijf: de digitale strateeg, de digitale marketingleider en de digitale business unit leader. Dat zijn niet noodzakelijk titels, maar rollen. Een titel die vaak gegeven wordt, is chief digital officer (CDO). Sommige CIO’s spelen al de rol van digitale strateeg. Eén persoon kan ook meerdere rollen spelen en de personen met die rollen kunnen daarnaast ook andere verantwoordelijkheden hebben.
3. Lanceer een digitaal business center of excellence
Creëer een digitaal business center of excellence om advies te leveren bij het bepalen van een digitale strategie en het uitvoeren daarvan. Onderzoek uw sterktes, zwakheden en opportuniteiten, identificeer nieuwe technologieën en kijk hoe ze u mogelijk bedreigen.
4. Formuleer een digitale strategie
Daarna formuleert u een digitale strategie, zodat u weet hoe u moet reageren op bedreigingen én opportuniteiten.
5. Zoek en ontwikkel digitale vaardigheden
Een digitaal bedrijf heeft zijn wortels in digitale technologie, maar gaat uiteindelijk over de business. Volgens Gartners 2014 CIO Agenda enquête zegt 42% van de ondervraagde CIO’s dat hun IT-organisatie niet de juiste vaardigheden heeft om de opkomende uitdagingen aan te gaan.
6. Creëer nieuwe mogelijkheden
Met het huidige tekort aan de benodigde vaardigheden moeten organisaties uitzoeken welke disciplines ze nodig hebben om hun digitale initiatieven uit te werken. Dat kan met bootcamps en andere programma’s, maar ook met informele netwerken.