Nieuws

Niet iedereen gelooft in cyberaanvallen

Volgens een onderzoek van beveiligingsbedrijf Kaspersky Lab gelooft 13 procent van de internetgebruikers niet dat cyberaanvallen echt zijn.

Antivirusspecialist Kaspersky voerde een onderzoek naar de perceptie van internetdreidingen uit met B2B International, en de resultaten zijn op z’n zachtst gezegd onrustwekkend.

Volgens de cijfers gelooft 13 procent van de bevraagden gewoonweg niet in cyberaanvallen; zij vinden dat de dreiging sterk wordt overdreven door beveiligingsbedrijven. Daardoor vinden ze het ook niet nodig zichzelf te beschermen.

[related_article id=”161920″]

Ook de gebruikers die wel geloven dat cyberaanvallen bestaan en schadelijk zijn, denken vaak dat zij geen doelwit zijn voor die dreiging. Slechts 22 procent van de respondenten gelooft dat zij een potentieel doelwit zijn voor online criminelen. Ongeveer een derde van de gebruikers (32 procent) is daarentegen niet bang dat zijn online accounts gevaar lopen – of is zich in het geheel niet bewust van die mogelijkheid. Ten slotte is zo’n 20 procent van de bevraagden niet op de hoogte van het feit dat er risico’s verbonden zijn aan het gebruik van openbare netwerken, omdat die makkelijker kunnen worden onderschept door cybercriminelen. Dit terwijl meer dan de helft er wel gebruik van maakt.

Deze cijfers zijn onrustwekkend, zegt Martijn van Lom. "Mensen die denken dat ze veilig zijn omdat cybercriminelen hen met rust zullen laten en niet in hen geïnteresseerd zijn, begrijpen simpelweg niet hoe online dreigingen in elkaar zitten.” Dit gebrek aan kennis zorgt ervoor dat ze zichzelf niet adequaat beveiligen en het slachtoffer kunnen worden van malware, ingezet kunnen worden in een botnet, of dat hun gegevens wel degelijk gestolen kunnen worden. Wat bewustmaking van de zeer reële dreiging van cybercriminaliteit en de impact ervan op elke gewone computergebruiker betreft, hebben we dus nog een lange weg te gaan.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business