Samsungs waanzinnige marketingbudget
Samsungs waanzinnige marketingbudget
Samsung sloot net een megadeal ter waarde van 5 miljoen dollar af met de Amerikaanse rapper Jay-Z. In ruil voor dat fikse bedrag zullen 1 miljoen Galaxy S4-gebruikers Jay-Z’s nieuwe album, Magna Carta Holy Grail, vlak voor het op 4 juli verschijnt, gratis kunnen downloaden.
Veel meer dan Apple spendeert Samsung ongeziene bedragen voor de marketing van zijn mobiele toestellen. En dat lijkt ook te renderen, want Apple en Samsung zijn de enige bedrijven die er flink geld aan hun smartphones en tablets verdienen.
11,5 miljard
Hoeveel Samsung in 2013 aan marketing zal spenderen, is koffiedik kijken, maar wat we wel weten, is wat het Zuid-Koreaanse in 2012 uitgaf. Althans volgens de berekeningen van mobiele marktexpert Horace Dediu.
Dediu schat de marketinguitgaven van Samsung vorig jaar op ongeveer 11,5 miljard dollar. Een jaar eerder was dat nog iets meer dan 8 miljard. Ter vergelijking: Microsoft gaf vorig jaar net geen 2 miljard dollar aan reclame uit.
U ziet de vergelijking in de grafiek (zie hoger) van Business Insider, die de budgetten van de diverse IT-bedrijven vergelijkt.