Piraterij klinkt te sexy

Als het aan antipiraterijorganisaties ligt, dan mag er gerust een ander woord voor piraterij komen. Tijdens een persconferentie liet de voorzitter van de internationale acteursfederatie weten dat ze het woord te avontuurlijk vindt.

De uitspraak werd gedaan tijdens een persconferentie van de film- en muzieksector over een onderzoek naar piraterij. Dat onderzoek claimt dat piraterij 1,2 miljoen Europese banen kan kosten in de komende drie jaar.

Agnete Haaland, voorzitter van de International Actors Federation, zegt dat consumenten zich dan  ook meer bewust moeten voelen van hun downloadgedrag.

“We zouden het woord ‘piraterij’ moeten veranderen”, zegt Haaland volgens Reuters. “Voor mij is piraterij iets avontuurlijks. Het doet je denken aan [acteur] Johnny Depp. We willen allemaal een beetje Johnny Depp zijn, maar we praten hier over criminele activiteiten. We hebben het over het onmogelijk maken om ergens een inkomen uit te halen, door wat jullie doen.”

De ironie wil dat de film- en muziekindustrie de naam zelf jarenlang heeft gebruikt voor mensen die illegaal kopiëren, nog voordat het internet in opmars kwam.

Filmbranche mag niet mopperen
Ars Technica weet de boodschap van de sector ook enigzins te relativeren. Zo verwijst de website naar de speech die Dan Glickman, voorzitter van de Motion Picture Assocation of America, deze week gaf.

Daarin geeft Glickman zelf aan dat de filmsector het in de VS tien procent beter doet ten opzichte van 2005. Wereldwijd is dat zelfs dertig procent.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business