Tencent start met strengere leeftijdscontrole van gamers
“Ben je x jaar of ouder?” gevolgd door een wit vakje dat je gewoon moet aanklikken. Bijna alle online videogames hebben een dergelijke stap in de downloadprocedure staan. Nu is het nogal makkelijk voor kinderen onder die leeftijd om gewoon dat vakje aan te vinken, aangezien er geen enkele andere vorm van leeftijdscontrole is. In China brengt gamingbedrijf Tencent daar echter een paar veranderingen aan.
Officiële registratie
Simpelweg een vakje aanvinken, is niet meer voldoende voor Tencent. Het bedrijf ontving namelijk klachten dat studenten hun huiswerk (en sociale leven) links lieten liggen door een game genaamd Arena of Valor. Het bedrijf had voor deze mobiele game echter al een werkend systeem waardoor kinderen jonger dan twaalf niet meer dan een uur per dag konden gamen en ook niet na negen uur ’s avonds. Dertien- tot achttienjarigen konden daarnaast twee uur per dag gamen, waarna de game geblokkeerd werd.
Er was echter nog geen harde controle op de leeftijd van de gamers in kwestie, maar daar komt nu verandering in. Tencent gaat namelijk een officiële registratieprocedure integreren in tien van zijn games, waaronder dus Arena of Valor, maar ook PlayerUnknown’s Battlegrounds en League of Legends. Deze controle treedt bovendien in werking vanaf volgend jaar en is (voorlopig) nog beperkt tot China.
Het systeem zelf werkt eigenlijk heel makkelijk. Wanneer een game geïnstalleerd wordt en gebruikers voor het eerst willen inloggen, wordt hen gevraagd om hun Chinese ID-kaartnummers in te voeren. Vervolgens worden deze gegevens nagekeken met behulp van een link naar de officiële database van China. Dit systeem zorgt er echter niet voor dat kinderen niet even snel de ID-kaart van hun ouders kunnen nemen om met een van hun nummers in te loggen.
Onfeilbaar is het systeem dus niet, maar het is alvast een stap in de goede richting. Een groot deel van de Chinese jeugd blijkt namelijk verslaafd te raken aan videogames. En aangezien Tencent het grootste technologiebedrijf van China is, voelt het zich deels verantwoordelijk voor dit probleem en probeert het in te grijpen waar mogelijk. Toch kan Tencent zichzelf hiermee een mes in de rug steken, aangezien het zijn opbrengsten voornamelijk uit de gamingsector haalt. En gezien de daling van 40% van de Tencent-aandelen in het voorbije jaar is meer winst zeker welkom.