PvdA en CDA meest besproken op internet

In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen wordt op internet het meest gesproken over de PvdA en het CDA, zo blijkt uit een online merkenanalyse van Social Embassy.

Social Embassy is een bedrijf dat advies geeft over het gebruik van sociale media voor bedrijfsdoeleinden. Het inventariseert ook de online positionering van de politieke partijen. Dit resulteert in een merkendiagram dat inzicht geeft over gebruik van de naam van een partij in online berichten.

100.000 berichten bekeken
Op basis van de hoeveelheid online conversaties (buzz) van een merk en het sentiment van de buzz (positief versus negatief), worden merken ingedeeld als hero, potential of zero.

Voor dit diagram werden zo’n honderdduizend online berichten geregistreerd tussen week 14 en week 18 van 2010. Het aantal berichten nam explosief toe naar aanleiding van de verkiezingsprogramma’s en de discussie rond de financiële positie van Griekenland.

In de eerste week van april stond de teller op 4.500 berichten. Halverwege die maand steeg dit al naar 25.000 stuks.

In de berichten worden PvdA en CDA het vaakst genoemd. Het sentiment rond D66 is het positiefst, maar de VVD ontwikkelt zich gedurende de periode het beste.

Op nieuwssites staan de meeste conversaties. Ook Twitter speelt in toenemende mate een belangrijke rol bij het verspreiden van opinies en nieuws.

Gebruik sociale media
Wat het gebruik van sociale media betreft – dat wil zeggen Facebook, Hyves, Twitter en YouTube – zijn SP, GroenLinks en PvdA de actiefste partijen. Dat blijkt uit de social activity index van SocialMedia8, een internationaal marketingbureau. De index is opgemaakt uit het aantal volgers en fans in combinatie met hoelang het profiel op een sociaalnetwerksite al bestaat.

Individueel zijn de lijsttrekkers van rechtse partijen het actiefst. Aan kop staat Rita Verdonk van TON, gevolgd door Paul de Krom van de VVD en Geert Wilders van de PVV.

Geen interactie
De profielen worden netjes onderhouden, maar van strategisch gebruik is er niet echt sprake. SocialMedia8-oprichter Igor Beuker licht toe:

“Op dit moment zetten Nederlandse politici sociale netwerken vooral in om hun boodschap af te vuren op potentiële nieuwe kiezers. Sociale netwerken worden nog maar mondjesmaat ingezet om te luisteren naar kiezers of om sociale interactie rondom belangrijke thema’s tot stand te brengen. In dit opzicht kunnen onze politici nog veel leren van de mentaliteit van Obama rond sociale media.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business