Jongeren overschatten mediavaardigheden

Jongeren én ouders denken te weten hoe veilig om te gaan met internet, maar laten te pas en te onpas persoonlijke informatie achter.

Dit blijkt uit het onderzoek Mediawijsheid van Dialogic, uitgevoerd in opdracht van het expertisecentrum Mediawijzer.nl. De onderzoekers legden een enquête voor aan ruim 250 jongeren tussen tien en veertien jaar en aan 250 ouders.

De onderzoeksresultaten tonen aan dat jongeren het vooral belangrijk vinden om snel antwoorden te vinden op internet, met als gevolg dat ze informatie te snel voor waar aannemen. Kritisch beoordelen is er niet bij.

Ook ouders weten hoe ze betrouwbare informatie moeten vinden, maar passen dit niet steeds toe in de praktijk. Ze laten het bijvoorbeeld na om de bron te controleren.

Reclame herkennen
In de enquête geven zowel jongeren als ouders aan reclameboodschappen te herkennen. Wanneer de onderzoekers echter meer details vragen, blijkt dat toch niet altijd zo te zijn. Verder laten ze veel persoonlijke gegevens achter, ondanks dat ze menen te weten hoe ze veilig moeten omgaan met internet.

Kinderen en ouders zijn het niet met elkaar eens als het gaat over opvoeden. 53 procent van de kroost vindt dat ze niet begeleid worden door hun ouders, terwijl 71 procent van de ouders van mening is dat ze hun kinderen wel lesgeven.

Mediawijzer.nl heeft als doel mensen en organisaties te leren hoe ze veilig moeten omgaan met internet. In 2008 werd het opgericht op initiatief van de ministeries van Jeugd en Gezin en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business