Nieuws

Met wie wil u de wolken in?

Zoals bij elke nieuwe hype is ook cloudcomputing een trend die elke leverancier aanspreekt. Zowat iedereen ziet zich wel een rol spelen in dit nieuwe universum. Dat maakt het moeilijk om het aanbod te vergelijken. Onderstaand overzicht laat u kennismaken met de belangrijkste spelers.

1. De cloudreuzen
Het is nog lang niet duidelijk hoe de cloudcomputingmarkt er binnen enkele jaren uit zal zien. Dat de grote namen Google en Microsoft een rol zullen spelen, lijkt wel zeker, net zoals Amazon. Zij zijn nog steeds de topreferenties als aanbieder van een cloudcomputingplatform.

Heel wat opstartende leveranciers van software-as-a-service (SaaS) bouwen hun toepassing op Amazons EC2 (Elastic Compute Cloud), Googles App Engine of intussen ook Windows Azure.

Maar dat betekent niet dat u ooit zal zaken (moeten) doen met een van deze leveranciers. Intussen stomen heel wat partijen zich per land klaar om een toonaangevende rol te spelen in uw cloudstrategie. We overlopen even de opties.

2. De SaaS-spelers
In eerste instantie zullen de meeste bedrijven zich nog beperken tot geïsoleerde cloudinitiatieven. Vaak vertrekken die vanuit de business zelf, om specifieke behoeften in te vullen die door de IT-organisatie niet snel, flexibel of goedkoop genoeg kunnen worden aangeboden.

De groei van Salesforce.com bewijst dat dit een levensvatbare markt is, als het product maar relevant en betaalbaar genoeg is. Gmail en Hotmail worden vaak als voorbeeld genoemd van andere succesvolle spelers, zij het dan eerder in de consumentenhoek of bij kleinere ondernemingen. Al begint ook dat stilaan te veranderen.

Zo heeft VDAB recent nog een akkoord afgesloten met Google om Gmail bedrijfsbreed in te zetten, met de nodige SLA’s die voor het consumentenproduct niet worden geboden uiteraard.

Ook de gevestigde softwareleveranciers zoeken hun weg in deze nieuwe wereld. Met wisselend succes trouwens. Microsoft, dat met Office en andere toepassingen meer cloudvriendelijke software in huis heeft, en ook al enkele stappen zette op het platformniveau met het Windows Azure, lijkt zijn zitje in de cloud al te hebben veroverd.

Voor bouwers van geavanceerde bedrijfssoftware zoals SAP en Oracle lijkt de weg nog langer. Hun CRM-producten krijgen wel online versies maar die worden niet meteen gretig afgenomen zoals bijvoorbeeld Salesforce.com. ERP in the cloud is al helemaal een moeilijke bevalling.

SAP’s BusinessByDesign is, bijna vier jaar na de lancering, nog steeds niet verder geraakt dan de eerste acht pilootlanden. En bij Oracle valt nog minder SaaS ERP-nieuws te rapen. On demand, dat wel, maar dat wordt dan toch meestal door partners aangeboden.

3. De dienstenleveranciers
Stilaan is voor iedereen duidelijk dat, wanneer men verder gaat dan die geïsoleerde cloudsoftware-initiatieven en opteert voor een strategische koerswijziging richting de wolken, een omvattende en passende cloudomgeving meer tijd en moeite zal kosten dan ons aanvankelijk werd voorgespiegeld.

Natuurlijk betekent cloudcomputing dat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over voldoende servers, opslagmedia of softwarelicenties. Maar eer u dit model hebt bereikt, zal er toch nog heel wat water onder de brug gevloeid zijn.

Het probleemloos laten overvloeien van de eigen werkkracht naar extra verwerkingskracht in de cloud vergt de nodige voorbereiding en integratie. Vandaar dat ook de integratoren en andere dienstenleveranciers ook voor zichzelf een belangrijke rol in het cloudverhaal zien weggelegd. Met inbegrip van de consultants, die bedrijven kunnen helpen om cloudcomputing af te stemmen op de bedrijfsstrategie en –behoeften.

Een bedrijf als CSC heeft bijvoorbeeld een Cloud Adoption Assessment-pakket samengesteld, waarmee bedrijven in zes weken kunnen leren hoe de cloud hen kan helpen hun businessobjectieven te realiseren, en in welke mate ze klaar zijn om deze tocht naar de cloud aan te vatten.

Al beseft CSC best dat dit niet voor iedereen weggelegd is: het vergt zes weken intensieve samenwerking tussen CSC en het bedrijf, en ook financieel is de investering niet gering, met een bedrag van 60.000 euro.

Daarom heeft CSC ook een ‘light’-versie ontwikkeld, die ongeveer een week duurt, met een uiteraard minder diepgravende analyse en rapportering, maar die een bedrijf wel sneller op weg helpt.

Net als andere dienstenleveranciers zoals Cegeka en Realdolmen heeft CSC werk gemaakt van zijn datacentercapaciteiten. CSC blijft wereldwijd datacenters bij plaatsen, terwijl meer lokale dienstverleners liever gebruikmaken van hun eigen servers binnen bestaande lokale datacenters, of zelf hiervoor uitbreiding zoeken in de cloud .

Het ziet er dus naar uit dat we ook op het vlak van de dienstverleners een steeds groter verschil zullen waarnemen tussen nationale en internationale clouds. Cegeka en RealDolmen zullen zich dan ook meer richten tot de middelgrote ondernemingen, terwijl CSC vooral mikt op grote bedrijven, vaak multinationals.

Wat ze wel nog gemeenschappelijk hebben, is de ambitie om een totaalaanbod voor de cloud te kunnen voorschotelen aan de klant: van consultatie over integratie en applicatieontwikkeling tot en met hosting van de hele infrastructuur.

4. De hosting- en telecomleveranciers
Voor de hosting partners en telecomleveranciers ligt vaak een dubbele rol weggelegd. Enerzijds zullen zij de klant rechtstreeks benaderen met een cloudaanbod, meestal met een basispakket aan diensten zoals mail en agendabeheer. Anderzijds zullen ze de voorkeurpartner worden van heel wat dienstenleveranciers zoals de bedrijven hierboven, die het niet als hun kerntaak zien om te investeren in een datacenter en in connectiviteit.

Voor hen betekent integratie iets anders dan voor de dienstenleveranciers hierboven. Hier ligt de nadruk niet zozeer op het integreren van wat binnen de bedrijfsmuren draait met wat in de cloud wordt gezet. Veeleer draait het om het integreren van verschillende diensten in de cloud, die al dan niet door de hosting- en telecomleverancier zelf worden geboden, om die probleemloos op een intuïtieve manier aan de eindklant te serveren.

Zowel hosting- als telecombedrijven hebben een streepje voor op de traditionele ICT-spelers zoals IBM, HP, Dell en Oracle. Zij zijn al jaren, soms zelfs decennia, gewend om hun producten als diensten aan te bieden. Geen telefoonlijn maar communicatie, geen servers maar beschikbaarheid.

Dat lijkt een detail maar dat is het allerminst. De aarzeling waarmee de meeste hard- en softwareleveranciers zich in de cloudarena begeven, illustreert hoe moeilijk het is om deze stap te zetten.

Maar ook de telecom-, internet- en hostingleveranciers hebben nog wel een weg af te leggen. Belgacom bijvoorbeeld biedt nog steeds voor het merendeel diensten die gefactureerd worden per maand, maar beseft terdege dat in de cloud andere regels zullen gelden.

Niet alleen een maandelijks bedrag voor een afgesproken hoeveelheid diensten moet mogelijk zijn, maar ook een facturatie per gebruikte eenheid en per opgeslagen terabyte, en alles daartussenin. Ook dat zal enige tijd vergen voor deze bedrijven klaarstaan om de diensten aan te bieden zoals de klant het wil en niet alleen zoals het henzelf het beste uitkomt.

5. De infrastructuurbouwers
Tot slot is er nog de groep van de typische server- en storageleveranciers. Ook zij zoeken hun plekje tussen de wolken. Sommige van deze spelers – HP en IBM bijvoorbeeld – hebben naast hun hardwareafdeling een service-afdeling, die hen bijna per definitie ook naar de cloud doet kijken. Zij profileren zichzelf graag als ideale partner omdat zij beide aspecten van het cloudverhaal beheersen.

Maar alle infrastructuurbouwers zullen zich vooral laten gelden in de markt van de private cloud, waar de eindklant nog steeds zelf de aankopen doet, en de ICT-afdeling zijn diensten naar de eindgebruiker als een clouddienst aanbiedt.

En als hofleverancier van hosting-, telecom- en de andere spelers, met voorop de grote cloudjongens zoals Google, Amazon en Microsoft. Want ook in deze ‘goldrush’ is het uiteindelijk meestal toch de verkoper van houwelen en jeansbroeken die het meeste binnenrijft.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business