Nieuws

Waarom Facebook een eigen browser nodig heeft

Facebook kan volgens sommigen niet langer op Microsoft rekenen om Google Chrome te controleren. Het moet terugvechten met een eigen browser.

Ergens in het komende jaar wordt Google Chrome de populairste browser en onttroont het Internet Explorer na meer dan een decennium. Dat zou Facebook enorm zenuwachtig moeten maken, vinden kenners.

In juli 2008 beheerde IE zo’n 68,5% van de browsermarkt, volgens Statcounter. Toen was er van Chrome amper sprake. Nu bezit Microsofts browser nog maar 34,8% marktaandeel, terwijl Chrome 30,9% voor zijn rekening neemt. Het is dus maar een kwestie van tijd eer Googles webverkenner de leiding neemt.

[related_article id=”158901″]

Waarom Facebook een eigen browser nodig heeft (foto: CNet)
foto: CNet

Maar waarom zou Facebook wat geven om het lot van de browsermarkt? Facebook is een sociaal netwerk, geen desktopsoftwarebedrijf. Wat kan de browseroorlog hen wat schelen?

Het antwoord zit hem in Googles plannen voor Plus, de ‘sociale ruggengraat’ van het bedrijf. Het is geen geheim dat Google en Facebook een digitale oorlog voeren en dat Google wel wat bezoekers van Facebook wil afsnoepen. Niets minder dan ‘controle over het web’ (en miljarden in advertentiedollars) staat op het spel.

ChromeMeIt
Als Chrome de bovenhand neemt, kan Google beslissen dat de browser de tegenhanger van RockMeIt wordt – je weet wel, die sociale browser met facebookintegratie. Chrome zou een browser kunnen worden die Google+ centraal stelt. Het bedrijf bracht overigens al extensies uit die het sociale netwerk in Googles browser integreren.

Facebook mag da wel koning van het web zijn, maar de browser is nog steeds de poort naar de informatie. Facebook kan niet toestaan dat Google bepaalt hoe 30,9% van zijn gebruikers de website bezoeken, zeker niet wanneer bondgenoot (en investeerder) Microsoft blijft wankelen in de browseroorlog.

Facebook zou IE van Facebookintegratie kunnen voorzien, maar dat zou weinig indruk maken op Google. De enige manier is dus een eigen browser en het enorme aantal leden dat het nieuws verspreidt.

Het volgende gevecht over webdominantie wordt gestreden op browserniveau. De enige vraag is of Facebook zich op tijd zal weren.

Met medewerking van Ben Parr, CNet.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business