Nieuws

Albert Heijn lanceert intelligent boodschappenlijstje

Supermarkt Albert Heijn wil klanten tijd laten besparen met een slim boodschappenlijstje: op basis van je eerdere aankopen vult het lijstje zichzelf aan met relevante producten.

Supermarktketen Albert Heijn stelt het slimme boodschappenlijstje sinds kort ter beschikking op ah.nl voor klanten met een geregistreerde bonus-kaart. Ze kunnen online hun lijstje samenstellen. Eens de artificiële intelligentie achter het programma een zicht heeft op wat ze geregeld kopen, zal het een deel van de lijst automatisch aanvullen.

Tijdsbesparing

“Voor veel klanten is online boodschappen doen een uitkomst,” stelt de supermarkt in zijn aankondiging. “Alleen het maken van een online boodschappenlijstje kan soms een klus zijn, zeker als je bedenkt dat de gemiddelde online bestelling uit 70 producten bestaat.” Om dat proces te vereenvoudigen, gaat Albert Heijn van start met zijn slimme boodschappenlijst. Klanten kunnen uiteraard zelf ook nog producten er terug uithalen en toevoegen aan de automatisch samengestelde lijst.

De functie heeft al een testfase doorlopen waarbij 2.000 klanten ermee aan de slag konden; de supermarkt breidt de toegang tot het slimme lijstje nu uit naar 65.000 klanten die zich online hebben geregistreerd met hun bonus-kaart. In 2018 hoopt het bedrijf de functie aan te bieden aan iedereen met een geregistreerde kaart en op al zijn platformen: in de winkel, in de app en online.

AR en chatbot

Albert Heijn experimenteert met vele nieuwe technologieën. Naast artificiële intelligentie maakt het ook gebruik van Augmented Reality in zijn productscanner-app: die geeft een digitale voorstelling van waar een product vandaan komt en welke Allerhande-recepten bij het artikel passen. Allerhande-liefhebbers kunnen sinds kort eveneens chatten met de receptengids via een speciale chatbot in Facebooks berichtenservice Messenger.

Spraakgestuurd

Supermarkten beconcurreren elkaar tegenwoordig niet alleen in aanbod en prijszetting, ook het ter beschikking stellen van digitale functies lijkt een nieuw terrein te worden waarop winkels zich kunnen onderscheiden. Begin deze week pakte de Nederlandse concurrent Jumbo nog uit met een boodschappenlijstje dat gebruik maakt van spraaktechnologie. Jumbo-klanten kunnen hierdoor hun lijstje inspreken in de winkel-app.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business