Nieuws

Tesla Autopilot 3 weken getest: (r)evolutionair

In totaal hebben we 2.000 km automatisch gereden, zonder enige hulp. Is Autopilot wel zo revolutionair als Tesla wil zeggen?

Op 23 oktober kreeg Tesla de goedkeuring van Europa om de Autopilot update na Amerika ook bij ons te lanceren. Op de redactie zijn we onmiddellijk met de Tesla Model S aan de slag gegaan, om te zien hoe revolutionair die update daadwerkelijk is. Na 2.000 semi-autonome kilometers hebben we genoeg voor een eerste indruk.

De update is een flinke 6,7 GB groot en duurt ongeveer 1,5 uur om te installeren, vergelijkbaar met andere over-the-air software updates voor de Tesla Model S. Na de installatie krijg je uitgebreide (Engelse) release notes te zien wat de nieuwe functies zijn. Die moet je wel doornemen, anders begrijp je niet hoe je de Autopilot-functie moet inschakelen.

Belangrijke kanttekening: deze update is niet gratis. Je betaalt er 2.800 euro wanneer je hem nieuw bestelt, en 3.300 euro wanneer je na aflevering pas beslist. Elke Model S die sinds september 2014 is afgeleverd, heeft de sensoren aan boord om aan de slag te gaan.

Nieuw dashboard

Belangrijk: deze update is niet gratis en kost flink veel geld.

Waar kan je Autopilot activeren? Overal waar er wegmarkeringen zijn, hetzij aan één kant of aan alle twee. In tegenstelling tot bijvoorbeeld BMW en Mercedes, die ook al een vorm van autopilot aan boord hebben, beperkt Tesla je niet tot de autosnelwegen. Bij andere merken moet je telkens het stuur vasthouden, iets wat bij Tesla niet moet. Op het dashboard verschijnt wel de melding dat je dat moet doen tijdens het inschakelen, maar de sensoren in het stuur verplichten het je niet.

Samen met de Autopilot-update is ook het volledige dashboard veranderd van de Model S. Centraal wordt je auto gevisualiseerd op de baan, met of zonder voorliggers. Het geeft een gevoel van vertrouwen dat Tesla alles onder controle heeft, iets wat je wel nodig hebt om Autopilot in te schakelen tijdens de eerste sessies.

Baanvak veranderen

Je bedient de Autopilot met de cruise control hendel achter het stuur. Van zodra op je display een stuur-icoontje verschijnt, kan je tweemaal aan de hendel trekken om Autopilot in te schakelen. Vanop dat moment rijdt en stuurt de auto volledig autonoom op de ingestelde snelheid die jij gekozen hebt. Wil je sneller of trager rijden? Dan moet je de hendel naar boven of naar beneden trekken. Hopelijk past hij binnenkort zijn snelheid ook automatisch aan, want verkeersborden kan elke Model S lezen. Mogelijk wordt die functie uitgerold in een toekomstige update.

Naast autonoom rijden kan Autopilot ook van baanvak veranderen. Van zodra je de richtingaanwijzer aantikt, verandert hij van baanvak. Je moet daarvoor wel contact hebben met je stuur, anders doet hij het niet. Simpele instructies, maar is het ook wat waard in de praktijk?

Middenbermen

Allereerst kunnen we weldegelijk zeggen dat Autopilot verbazingwekkend goed werkt. Het icoontje verschijnt telkens snel op het scherm, wat voor ons ondertussen synoniem staat voor ontspannen rijden. Gewestwegen en autosnelwegen zijn een pak prettiger om te verslinden, maar in alle andere situaties heb je nog niet veel aan autopilot. Hij herkent (nog) geen verkeerslichten, dus moet je er toch wel je aandacht bij houden en telkens uitschakelen wanneer het op rood springt.

Waar faalt Autopilot ook 80% van de gevallen? Bij dekselse plotse middenbermen om bijvoorbeeld te voorsorteren of om de snelheid te drukken. De plotse links-rechts handeling die je daarvoor moet doen, zit niet ingebakken in de software. Soms doet hij het wel, maar dan is dat zo hoekig en onnatuurlijk, dat het geen vertrouwen schenkt. Vergeet niet dat deze auto geen speelgoed is en toch wel een klein fortuin kost.

Vertrouwen

Enkelen onder jullie zullen adaptive cruise control wel kennen waar de auto de voorligger volgt en automatisch remt wanneer die ook vaart mindert. Daarvoor moet je vertrouwen opbouwen om het toe te laten, en de Autopilot-functie is exact hetzelfde. Rijd je dikwijls hetzelfde traject? Dan zal je al snel leren waar je 100% kan vertrouwen op de functie en waar je weet dat je aandachtig moet zijn. Soms vraagt de functie ook dat je de handen op het stuur moet houden voor enkele seconden, omdat hij even twijfelt. Doe je dat niet tijdig genoeg, dan brengt hij de auto tot stilstand uit voorzorg.

Van zodra je een klein beetje ‘trekt’ aan het stuur, schakelt Autopilot zichzelf automatisch uit en blijft enkel de adaptive cruise control werken. In de meeste gevallen is dat goed, maar wanneer bijvoorbeeld een fietser net voor je neus op de baan komt fietsen, is het best vervelend dat de cruise control wel blijft werken. Het geeft de indruk dat je de auto niet onder controle hebt, zodat je snel op de rem moet trappen om het uit te schakelen. Of je duwt de cruise control-hendel achteruit, dan schakelt alles rond Autopilot ineens uit.

Stomme fileratjes

Van baanvak veranderen leek initieel bijzonder interessant op autosnelwegen om lange afstanden automatisch te rijden, maar de functie werkt nog niet zo goed. Het kan soms tot vijf seconden duren voordat hij naar links stuurt om in te halen wanneer je op de richtingaanwijzer duwt, en dikwijls accelereert hij ook niet in dat manoeuvre. Het voelt allemaal wat houterig aan, zodat je al snel het middelste baanvak kiest om vlot te rijden. Niet echt sociaal, maar het rijdt wel bijzonder relaxt.

Autopilot is verschrikkelijk wanneer de vele fileratjes vlak voor jou van baanvak veranderen.

Autopilot lijkt een droom voor de vele files, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Je kan de functie bij lage snelheid inschakelen, maar hij houdt toch altijd een beetje afstand ten opzichte van zijn voorligger. Dat is comfortabel, tenzij je in België woont en er continu zo’n fileratje in elk gaatje duikt. Resultaat: je auto remt ietwat bruusk omdat er weer eentje tussen vliegt. Zelfs wanneer je Autopilot agressief instelt (afstand tot de voorligger is instelbaar in 7 stappen), kan er soms nog eentje tussen glippen.

Zotte mensen

Er verschijnen sinds de introductie van Autopilot verschillende filmpjes online van mensen die de gekste dingen meemaken. Zeker die gekke Nederlander die op zijn achterbank gaat zitten wanneer de functie is ingeschakeld mogen ze prompt zijn rijbewijs voor 10 jaar intrekken. Alle eigenaars moeten toch beseffen hoeveel zo’n auto gekost heeft?

Ook in scherpe bochten moet je niet uitzoeken hoe Autopilot gaat reageren. Iedereen moet goed beseffen dat het om een (goed geteste) bètafunctie gaat die vooral op rechte wegen met zachte bochten tot 45 graden uitstekend zijn werk doet. Hij analyseert enkel de lijnen op de weg, en als die ineens haaks draaien kan hij dat niet goed genoeg op voorhand inschatten en daarvoor snelheid minderen.  Je moet het risico niet opzoeken en vooral het logische verstand gebruiken.

[related_article id=”173448″]

Verrassend genoeg werkt de Autopilot-update in Nederland beter dan in België. Daar zijn de bestuurders algemeen gezien minder agressief en heb je minder bumperklevers die je verplichten om uit de weg te gaan.  Ook filerijden is daar gemoedelijker.

Nieuwe Apple

Elon Musk heeft goed gekeken naar Apple en claimt met deze functie dat hij opnieuw het warm water heeft uitgevonden. Autopilot bestaat al jaren bij andere luxemerken, maar Tesla haalt er gewoon de hulpwieltjes af zodat het een meer volwassen product wordt. Ze hebben ook een slimme marketingnaam gekozen, maar helaas schept die naam ook verwachtingen die het merk op dit ogenblik nog niet kan inlossen.

De Tesla Autopilot-functie is niet baanbrekend, maar het is een belangrijke nieuwe stap richting autonoom rijden in de toekomst. De huidige Model S heeft nooit genoeg sensoren aan boord om dat volledig te kunnen, maar het kan het leven van de bestuurder die veel op de baan is significant aangenamer maken. Zolang je niet als een clown jezelf gaat scheren of je nagels gaat lakken aan 120 km/u komt alles goed.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business