Gebruikers die de chatapplicatie van Facebook gebruikten zonder een account te hebben op het platform, merkten dat dat niet langer een mogelijkheid is.

Nog maar sinds enkele dagen heeft Facebook stilletjes en onopgemerkt de mogelijkheid weggenomen om de Facebook Messenger applicatie te gebruiken zonder combinatie met een Facebook-account. Dat maakte het bedrijf zelf ook bekend aan onze Amerikaanse collega’s van VentureBeat. Sinds 2015 bestond de mogelijkheid om een account aan te maken op de chatapplicatie via je telefoonnummer, of met je naam en foto. Volgens Facebook gebruikt het overgrote deel van de gebruikers toch altijd Facebook om in te loggen bij Messenger, dus zal de maatregel enkel het gebruiksgemak van de app vergroten.

De woordvoerder van Facebook zegt dan ook dat het geen grote veranderingen teweeg zal brengen. Als je al een Facebook-account had, dan zal je inderdaad niet opgemerkt hebben dat er iets veranderd is. Toch bleek de overgang niet voor iedereen die nog geen Facebook-account had, even vlot te verlopen. Op het Android-forum van Reddit konden we lezen dat sommige gebruikers bij het inloggen op hun account een foutmelding kregen dat die niet meer toegankelijk was.

Facebook has silently removed the ability to use Messenger with a phone number from Android

Eendracht maakt macht

De beslissing om Messenger weer onlosmakelijk te verbinden met Facebook, is een volgende stap die Facebook neemt in het streven naar uniformiteit over de verschillende applicaties heen. Heel 2019 lang zagen we verschillende vernieuwingen opduiken die Facebook, Whatsapp, Instagram en Messenger dichter naar elkaar toebrachten. Al sinds januari is Facebook bezig met de technische infrastructuur die de chatcomponenten van Whatsapp, Messenger en Instagram ondersteunen, meer met elkaar te integreren. Daarnaast kondigde Zuckerberg begin dit jaar aan dat hij chatberichten die via Instagram en Messenger verstuurd worden, op dezelfde manier wil encrypteren zoals voor Whatsapp wordt gedaan. Dat gaat ook makkelijker als de technologische infrastructuur van de verschillende platformen meer geïntegreerd is.

Uniformiteit creëren tussen verschillende platformen kan ook voor commerciële doeleinden interessant zijn. Advertenties toelaten via Whatsapp is voor Facebook al een interessant verdienmodel gebleken. Volgens Zuckerberg zijn private communicatieplatformen zoals Messenger de toekomst van online communicatie, en worden ze zelfs belangrijker dan open platformen zoals Facebook. Messenger heeft vandaag de dag rond de 1,3 miljard actieve gebruikers. Whatsapp doet met 1,5 miljard gebruikers nog net iets beter.