Nieuws

Is unified communication geschikt voor jouw bedrijf?

Tradioneel wordt unified communication geassocieerd met grote bedrijven, zoals banken of nutsbedrijven. Dat blijkt ook in de marktpenetratie in ons land. Ruim één op vier grote bedrijven maakt actief gebruik van unified communication. Maar bij de (kleine) KMO’s is het concept (zie tabel hieronder) veel minder doorgedrongen.

Ook inzake investeringen staan de grotere bedrijven voorop. Kleine bedrijven beschikken over minder middelen inzake IT-ondersteuning en budgetten. Soms kijken bedrijven nog op tegen de extra investering, maar soms is er ook een psychologische drempel.

Transparantie
Bij UC is het nu eenmaal onvermijdelijk dat medewerkers zich qua beschikbaarheid transparanter moeten opstellen ten opzichte van hun collega"s, en bijvoorbeeld constant hun beschikbaarheid moeten aangeven of meedelen. Toch maken vooral de middelgrote bedrijven (de tussengroep tot 500 werknemers) een inhaalbeweging.

Leveranciers komen op de markt met een aanbod dat meer op de leest van deze groep is geschoeid. Kleinere bedrijven verwachten nu eenmaal toepassingen die makkelijker te implementeren, te beheren en te onderhouden zijn. Bovendien moeten ze makkelijk te integreren zijn met bestaande toepassingen.

“Er is vandaag UC voor elk marktsegment. Voor de KMO’s wordt er in dat kader doorgaans een beroep gedaan op indirecte kanalen”, stelt Baeten.


Bron: Smart Business Strategies, 2011

De benaming ‘groot’ en ‘klein’ in gebruik geldt deels ook voor de individuele gebruikers. Het is niet zo dat bedrijven een communicatieplatform opleggen dat iedereen binnen het bedrijf dan gebruikt. “Meer en meer kan de gebruiker daar zijn eigen weg in kiezen. Oudere mensen kiezen dan bijvoorbeeld voor de meer klassieke media.

De tussengeneratie ontdekt bijvoorbeeld de smartphone, terwijl jongere mensen zich vaak vooral goed voelen bij sociale media”, aldus Baeten. Kortom, ieder heeft zijn eigen UC. Dat geldt ook voor de leveranciers. “We gebruiken dagdagelijks verschillende communicatiemiddelen. Dat gaat van mail, instant messaging en telefoon tot sociale media.

Een echte UC-oplossing zou dus al deze vormen van communicatie moeten samenbrengen in één en dezelfde user interface”, kadert Filip Millet, unified communication manager bij Computacenter. “Het probleem is echter dat er geen enkele leverancier is die al deze communicatievormen in één applicatie aanbiedt.

Dus ofwel moet er tussen de verschillende leveranciers samengewerkt worden. Ofwel kiest u voor één bepaalde partij en volgt u dus diens invulling van UC.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business