Nieuws

Hoe actief zijn de partijen online?

Met de verkiezingen voor de deur, draait de campagnemolen op volle toeren. Niet alleen in de straat of op evenementen maar ook op Twitter, Facebook en YouTube vliegen de slogans in het rond.

Communiceren via sociale media is vooral snel, goedkoop en maakt een dialoog met de achterban mogelijk. We vragen aan acht Vlaamse partijen hoe ze met deze relatief nieuwe kanalen omgaan.

Facebook
Buiten een eigen website beschikken alle partijen over een centrale Facebookpagina waar ze op hun website naartoe linken. Vlaams Belang is met meer dan vijfduizend fans veruit de populairste partij op Facebook. Groen volgt op de tweede plaats met ruim drieduizend fans.

Open VLD heeft bij de vorige verkiezingen een eigen netwerksite laten ontwikkelen: OpenZone.be. Dat is een soort Facebook voor partijleden en geïnteresseerden.

De liberaal-democraten haalden de mosterd bij de CD&V, dat in 2007 al met WikiWij voor de dag kwam. Via die virtuele ontmoetingsplaats voerde het toen actief campagne. Wegens de vervroegde stembusgang is daar nu geen tijd meer voor.

Ongeloofwaardig
Alle partijen maakten al vóór de verkiezingen actief gebruik van sociale netwerken. Nu nog snel een account aanmaken raden ze af wegens ongeloofwaardig. Bij de sp.a noemen ze dit zelfs oneerlijk. Lijst Dedecker vraagt haar leden enkel een profiel aan te maken als ze dat ook daadwerkelijk kunnen onderhouden.

Ook Twitter behoort tegenwoordig tot de vaste communicatie-instrumenten. Alleen Lijst Dedecker is niet actief op de microblogsite aanwezig. LDD heeft er wel een eigen pagina, maar die kent op het moment van schrijven geen tweets en slechts 96 volgers.

Naast de centraal gestuurde partijcommunicatie voeren veel politici in eigen naam campagne op Twitter. Dat wordt trouwens aangeraden, al verschilt de inpraak van het partijbestuur hierin van partij tot partij. De keuze van het platform wordt evenwel aan de politici zelf overgelaten.

Richtlijnen
Door Twitter kunnen ook dingen fout lopen, dat bewezen onder anderen Vincent Van Quickenborne en Yves Leterme. Daarom vaardigen verschillende partijen richtlijnen uit over het gebruik van sociale media.

CD&V doet dat echter niet, omdat er naar eigen zeggen geen rekening mee wordt gehouden. Ook de PVDA+ geeft haar kandidaten geen richtlijnen mee. Wat ze op Twitter of Facebook schrijven is voor eigen rekening, klinkt het daar. N-VA is dezelfde mening toebedeeld.

De andere partijen pakken het wat voorzichtiger aan. Sp.a bijvoorbeeld vraagt haar leden altijd eerlijk te antwoorden en actief aan discussies deel te nemen. Zowel Open VLD als het Vlaams Belang heeft een huisstijl, waarvan ze verwachten dat hun leden zich eraan houden.

De liberaal-democraten gaven hun leden al vóór de campagne een workshop over sociale media. Ook Groen organiseert oefensessies voor haar politici en medewerkers.

Geen online reclame
Dat de partijen buiten hun eigen kanalen om niet actief op het net te bespeuren zijn, is te wijten aan het verbod op online reclame tijdens de sperperiode. Vlaams Belang zegt die regelgeving te betreuren en wil daar na de verkiezingen verandering in brengen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business