Nieuws

België omarmt voorspellend onderhoud sneller dan buurlanden

Belgische bedrijven zetten sneller dan hun buitenlandse concurrenten in op voorspellend onderhoud, waarbij sensoren in hardware een defect proberen te voorspellen voor het zich voordoet.

 
Ons land loopt voor op Nederland en Duitsland wat het enthousiasme voor ‘predictive maintenande’ of voorspellend onderhoud betreft. Dat rapporteert Datanews op gezag van een studie van PwC en Mainnovation. Bij voorspellend onderhoud proberen sensoren een defect in hardware te voorspellen, zodat technici een toestel kunnen nakijken voor er zich effectief een probleem voordoet. Predictive onderhoud heeft vooral potentieel in industriële sectoren met de nodige machines. Het systeem maakt gebruik van dezelfde sensoren waarmee machines in realtime worden gemonitord, maar probeert met slimme algoritmes te voorspellen wanneer iets op het punt staat op verkeerd te lopen.
 
Het onderzoek keek naar 280 bedrijven in België, Nederland en Duitsland. In België spraken PwC en Mainovation  78 bedrijven aan, waarvan maar liefst 18 (23 procent) preventief onderhoud al omarmen. In Duitsland strandt dat aantal op twee procent, Nederland blijft steken op zes procent. De omvang van de studie toont duidelijk aan dat de praktijk niet is weggelegd voor eender welk bedrijf. Vooral grote industriële spelers inzetten op de nieuwe technologie. Bij ons is Infrabel bijvoorbeeld een koploper. Logisch: het is een veel beter idee om een sein of wissel te onderhouden op een moment dat dat het treinverkeer niet verstoort, dan te wachten tot er zich effectief een probleem stelt.
 
Het gros van de ondervraagden blijft over de landsgrenzen heen vertrouwen op de klassieke inspecties, die natuurlijk een stuk minder efficiënt zijn. Technisch personeel moet zo immers tijd investeren in een installatie die misschien nog perfect werkt, terwijl een andere installatie slechts dagen verwijderd kan zijn van een defect dat impact heeft op de productie. Uptime is dan ook de grootste motivatie om de relatief nieuwe servicetechnologie te implementeren.
 

Printers

Voorspellend onderhoud is echter niet uitsluitend haalbaar voor de industriële sector. We zien het concept langzaam doorsijpelen naar andere sectoren. Een koploper is de printerwereld, die al geruime tijd bezig is aan een evolutie naar een servicemarkt. Grote bedrijven maar ook KMO’s kopen printers steeds meer as a service. De partner waarmee ze in zee gaan kunnen toestellen in theorie monitoren dankzij de sensoren die er op zitten. Zo kan er iemand langs komen om inkt of een toner te vervangen wanneer die bijna opgebruikt is, in plaats van op vooraf afgesproken tijdstippen waarbij een toestel vaak een tijdje onbruikbaar is.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business