Meta stopt grote Chinese spamcampagne

De Chinese overheid liet 7.700 spamaccounts los op Facebook en Instagram om de publieke opinie te beïnvloeden. ‘Spamouflage’ werd de campagne gedoopt door Meta. Het socialmediabedrijf noemt het de “grootste en meest productieve beïnvloedingsoperatie die we ooit gezien hebben”.
Meta zegt er ook meteen bij dat de campagne “niet succesvol” is geweest. Zo lijkt het dat het de bedoeling was om China in een mooi daglicht te stellen en tegelijkertijd het Westen af te breken. Moederbedrijf Meta heeft de spamaccounts intussen allemaal verwijderd, klinkt het.
Spamcampagne op 50 platformen
Meta was overigens niet de enige Westerse techreus die geplaagd werd. Maar liefst 50 platformen werden getroffen door de spamcampagne, waaronder ook X (voorheen Twitter) en YouTube. Ook op TikTok gingen de Chinezen hun gang. Hoewel ontwikkelaar ByteDance enige inmenging van Peking altijd ontkend heeft, is het niet duidelijk hoe de spamaccounts daar werden aangepakt.
Volgens Meta staat het wel vast dat alle spamaccounts een gezamenlijk doel dienden: massale beïnvloeding om de reputatie van China te verbeteren en die van het Westen aan te tasten. De spamaccounts gingen verbaal in de aanval tegen critici van de Chinese regering en vielen tegelijkertijd het buitenlandbeleid aan van Westerse landen.
Gebruikers op alle socialmediaplatformen werden niet meteen warm van de berichten. Meer zelfs: ze stelden zich kritisch op en gingen vaak in tegen de valse beweringen. Het moederbedrijf van Facebook zegt te weten dat de campagne rechtstreeks te linken is aan personen die verbonden zijn aan de Chinese veiligheidsdiensten.