ASUS ZenFone 7 Pro review

Geen notch
Snapdragon 865+
Camera-mechanisme zit soms wat losjes
Geen 120Hz of meer
Vingerafdrukscanner aan de zijkant
Aanbevolen prijs: €799
De ASUS Zenfone 7 Pro neemt het concept van zijn voorganger en doet het op alle vlakken beter, van betere specificaties en batterijduur tot de toevoeging van een derde lens op de unieke flip camera, zonder twijfel de reden om deze smartphone boven een ander vlaggenschip te verkiezen.

Begrijp ons niet verkeerd, de ASUS Zenfone 7 Pro heeft veel aantrekkelijke aspecten, maar de camera maakt het apparaat pas echt uniek. Zo kan je betere selfies maken, want je krijgt toegang tot de volledige kracht van de camera, waaronder de nachtmodus, en dat zorgt voor een wereld van verschil.

ASUS ZenFone 7 Pro

Specificaties

Voor de rest zijn de specificaties van de ASUS Zenfone 7 Pro vergelijkbaar met andere vlaggenschepen: Hij komt met Android 10 in de vorm van ZenUI 7, heeft een 6,67-inch Full HD+ AMOLED-display (zonder notch uiteraard), een batterij van 5.000mAh, Snapdragon 865 Plus chipset, 8GB RAM en 256GB opslag. Wie van wat dichterbij kijkt, zal echter merken dat er enkele elementen zijn meegenomen uit de ASUS ROG Phone line-up, zoals het LPDDR5 RAM, 30W snelladen en natuurlijk Game Genie dat je tijdens het gamen toegang geeft tot enkele belangrijke instellingen.

Wat de prijs van 799 euro betreft zit het naar onze mening goed. Zo krijg je met de 865 Plus chipset meteen de laatste nieuwe processor, iets wat de gelijk geprijsde OnePlus 8 bijvoorbeeld niet heeft. In ruil daarvoor krijg je dan wel maar 8GB RAM in plaats van 12GB. Wel hadden we liever een verversingssnelheid van 120Hz gezien, wat ondertussen de nieuwe standaard lijkt te worden (en ook al aanwezig was bij de ROG Phone II). Zo had de ZenFone 7 Pro zich ook makkelijker kunnen onderscheiden van de ZenFone 7, want buiten een betere chipset en meer opslag zijn de verschillen beperkt en dan is het al eens aantrekkelijk om 100 euro uit te sparen.

Ontwerp

Wat zijn ontwerp betreft zijn er veel overeenkomsten met de ZenFone 6 Pro te vinden, maar toch ook enkele belangrijke verschillen. Zo zit de vingerafdrukscanner niet langer aan de achterkant van de telefoon en zit deze nu in de aan/uit-knop verwerkt. We zijn nog altijd voorstander van de vingerafdrukscanner onder het scherm, maar dit lijkt alvast een stap in de goede richting. De sensor reageert voldoende snel en is duidelijk beter dan het exemplaar dat we in de Sony Xperia 1 II konden ontdekken. We merkten wel dat we de knop vaak al eens per ongeluk aanraakten. Gelukkig kan je in de instellingen ervoor kiezen om enkel te scannen als je de toets indrukt en dat bleek in ons geval aangenamer te werken. De telefoon unlocken via gezichtsherkenning is ook een optie, maar daarvoor is het mechanisme van de camera net iets te traag.

Diezelfde camera maakt ook dat de ZenFone 7 Pro wat dikker is dan de gemiddelde smartphone. Gelukkig zijn de randen aan de achterkant lichtjes afgerond, waardoor je hem wel nog goed kan vastnemen. Dat is ook nodig, want met zijn 230 gram is de ZenFone 7 Pro gevoelig zwaarder dan de meeste van zijn collega’s. Dat stoort niet meteen, want het geeft de telefoon een stevig gevoel, maar na een half uurtje door sociale media te scrollen ga je het wel voelen in je pink.

ASUS ZenFone 7 Pro

Onderaan vinden we een USB-C-poort en de enige speaker van de ZenFone 7 Pro. Deze produceert verrassend goed geluid waar we heel blij met waren. Hetzelfde kan gezegd worden over de geluidseffecten die je hoort bij het unlocken van je telefoon én de deuntjes die je kan instellen om te spelen tijdens het roteren van de camera. ASUS heeft hier duidelijk over nagedacht. Een hoofdtelefoonaansluiting ontbreekt, maar daar geven we eigenlijk nog weinig om als we eerlijk mogen zijn. Tot slot vinden we onderaan ook nog een LED die de laadstatus aangeeft als rood, geel of groen. Super, want dit missen we toch wel in andere smartphones.

Prima display, maar geen 120Hz

Wat het 6,67-inch AMOLED-display betreft, valt het op hoe goed een scherm zonder notch er kan uitzien, zeker als dat samengaat met geen al te dikke schermranden. Het Full HD Plus-scherm heeft een resolutie van 2400 x 1080 en is prima voor het kijken van content op Netflix of YouTube, zeker in combinatie met de eerder vermelde speaker.

Zoals we al aanhaalden, hadden we graag 120Hz gezien, maar het is er uiteindelijk 90 geworden. Dit zorgt ervoor dat alles er extra vlot uitziet tijdens het scrollen en ook tijdens het gamen kan je zo’n hoge verversingssnelheid zeker appreciëren. Verder is er ook nog de optie om automatisch te wisselen tussen 90 en 60Hz om zo batterij te besparen.

ASUS ZenFone 7 Pro

Niet dat dat echt nodig is, want de batterij van 5.000mAh gaat minstens een dag mee en haalt afhankelijk van je verbruik zelfs twee dagen. Dankzij de 30W-oplader is je smartphone binnen een half uur voor de helft opgeladen en kan je er weer een hele tijd tegenaan. In de menu’s vind je bovendien verschillende instellingen die je kunnen helpen bij het onderhouden van je batterij. Zo kan je kiezen voor traag opladen (handig voor ‘s nachts) of niet volledig op te laden (te kiezen tussen 80, 90 of 100 procent), wat de levensduur van je batterij ten goede komt. Een nuttige functie als je op een gemiddelde dag zo’n 20-30 procent batterij over hebt.

3 camera’s (of zijn het er 6?)

De drie camera’s van de ASUS ZenFone 7 Pro zijn natuurlijk waar het allemaal om draait, letterlijk dan, want de camera-module is het meest beweeglijke element van de hele telefoon. Het mechanisme daarvan is dan ook enorm belangrijk. Om het te beschermen werd er valdetectie ingebouwd, iets dat we ook al zagen bij de OnePlus 7T Pro. Deze werkt prima zolang de camera natuurlijk voldoende tijd krijgt om volledig te sluiten voor hij de grond raakt.

camera's

Het mechanisme is duidelijk hoorbaar wanneer het in actie treed, maar echt storend is het nooit, tenzij je natuurlijk een selfie wil nemen in een stille ruimte. Je voelt ook alles bewegen wanneer je de telefoon vasthoudt, maar ook dat is niet storender dan de trilling van een notificatie. Het blijft echter wel een delicaat mechanisme en omdat het om een camera-eiland met drie lenzen gaat, is de module aardig groot. Hierdoor kan er door een onoplettendheid al eens een vinger tussen komen zitten. Het maakt het scharnier ook zeer aantrekkelijk voor stof, veel meer dan een pop-up selfiecamera. Tijdens een testperiode van enkele weken is het natuurlijk moeilijk om op lange termijn te oordelen, maar houdt er rekening mee dat de camera-module wat extra aandacht en onderhoud vraagt.

Iets dat ons opviel, is dat de camera zich soms niet volledig sluit. Het gaat hier dan over minder dan een millimeter speling, maar het gevolg is dat je de camera-module los hoort zitten als je ergens bovenaan op het scherm tikt. De camera even uitklappen via de camera-app loste het probleem wel steeds op. Hetzelfde merk je in grotere mate als je de smartphone even schudt. Doe je dat nog harder, dan gaat de camera zelfs enkele centimeters open. Al zal dit natuurlijk niet vaak voorvallen bij dagdagelijks gebruik.

Wat de camera’s zelf betreft heb je de keuze tussen een 64MP f/1.8 hoofdcamera, een 12MP ultra-wide camera met beeldhoek van 113 graden en een 3x telefoto met een maximale digitale zoom van 12x. De hoofdcamera en breedhoek hebben duidelijk hun voordelen bij het nemen van een selfie, maar aan de telefoto ga je natuurlijk weinig hebben. Wat wel voor een leuke extra zorgt zijn de extra fotomodi zoals tracking en de panorama-optie, die automatisch zes foto’s maakt in verschillende posities. Het eindresultaat is zo een stabielere foto dan wanneer je zelf van links naar rechts moet bewegen.

Selfie ASUS Zenfone Pro 7
Selfies met de nachtmodus zien er prima uit!

Verder zijn we zeer tevreden over de verschillende camera’s, al kan het kleurenmanagement misschien nog net iets beter. Wanneer we via de galerij de filter ‘Punch’ toepasten, zag het er net dat beetje kleurrijker uit. Oordeel vooral zelf op basis van boven- en onderstaande foto’s. Video kan bovendien opgenomen worden in 8K tegen 30 fps of 4K 60 fps met de ultra-wide lens.

ASUS Zenfone Pro 7
Foto zonder filter vs met ‘punch’ filter.

Update: Onderstaande video namen we op in 4K 60FPS op de Zenfone 7 Pro.

ASUS ZenFone 7 Pro: eindoordeel

Hoewel we persoonlijk niet al te veel selfies maken, waren we toch onder de indruk van de ASUS ZenFone 7 Pro en dat vooral door de mogelijkheid om tot 8K video op te nemen in de selfiestand. Dit proces is normaal een heel gedoe met je smartphone, maar de ZenFone 7 Pro maakt snel een kwalitatieve vlog opnemen kinderspel. Door de flipcamera weegt de smartphone met zijn 230 gram wel net iets meer dan gemiddeld, maar dat kunnen we vergeven wanneer we kijken naar de uitstekende specificaties en de prima audio die de ZenFone 7 Pro aflevert.

Interesse in de ZenFone 7 Pro? Vind de beste prijs bij Fnac.