Tips

25 schrijftips voor een hogere plaats in Google (1)

Een goede online tekst slaat niet alleen aan bij je lezers, maar ook bij zoekmachines. We geven enkele tips.

seo

SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.

Vandaag deel 1 met de eerste vijf tips.

1. Leer je bezoekers kennen

Google probeert bij de zoekresultaten de webpagina’s te tonen die het interessantste zijn voor bezoekers. Daar slaagt de zoekmachine steeds beter in.

Waar je vroeger de zoekmachine nog voor de gek kon houden met technische SEO-trucs, kijkt de zoekmachine steeds meer naar tijd op de pagina, bouncerate (bezoekers die de pagina direct verlaten) en populariteit via social media.

Het is dus belangrijker dan ooit om goede teksten te schrijven die echt aanslaan bij je lezers. Leer ze dus kennen – bijvoorbeeld via Google Analytics –  en maak de content waar ze naar op zoek zijn.

2. Bepaal op welke zoekwoorden je nu al scoort

De tweede SEO-schrijftip sluit aan op de eerste. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden, maar het is makkelijker om te kijken wat nu al werkt. Via de gratis dienst Google Webmaster Tools zie je onder andere via welke zoekwoorden je bezoekers aantrekt, hoe hoog je staat in Google en welk percentage gebruikers op jouw resultaat klikt.

Sta je hoog bij een bepaalde zoekterm, maar klikt niemand door? Dan ligt dat waarschijnlijk aan je titel of meta-omschrijving, die niet pakkend genoeg is. Een andere mogelijkheid is dat de intentie van de zoeker niet overeenkomt met jouw pagina. Misschien kun je het aanpassen?

3. Controleer of je al een pagina voor de zoekwoorden hebt geschreven

Een simpele schrijftip, maar daarom niet minder krachtig. Wil je een tekst optimaliseren voor een bepaalde zoekwoordcombinatie –  bijvoorbeeld ‘seo schrijftip’ –  controleer dan eerst of je dat al niet hebt gedaan. Mogelijk merkt Google een bestaande pagina ook al aan voor de term.

Controleren in Google is makkelijk: zoek op je zoekwoord of zoekzin en vervolgens je bedrijfsnaam. Als het goed is verschijnt er een pagina van je website hoog bij de zoekresultaten en aan de titel en meta-omschrijving kun je vaak al zien of hij (bewust) geoptimaliseerd is. Bestaat de pagina nog niet? Dan kun je aan de slag.

4. Gebruik een SEO-vriendelijk CMS

Een van de frustrerendste dingen bij het updaten van een website is een gebruiksonvriendelijk en traag CMS. De techniek moet meewerken en niet tégen je.

Zelf gebruik ik WordPress en voor het schrijven van blogberichten het offline blogprogramma BlogJet. Hiermee schrijf ik teksten in een Word-achtige omgeving en voeg ik eenvoudig afbeeldingen toe. Is het bericht klaar, dan zet ik hem met een druk op de knop live en plaatjes uploadt het programma automatisch. Het gebrek aan afleiding bevalt mij uitstekend.

Of je nu WordPress gebruikt of een ander CMS, zorg er voor dat je CMS lekker werkt. Het scheelt veel ergernissen en je blijft gemotiveerd om berichten te schrijven en te plaatsen.

5. Onderzoek welke onderwerpen populair zijn

SEO-schrijven is schrijven op basis van zoekwoorden. Met een dienst als de gratis Google Keyword Planner kun je deze keywords vinden, maar ze vertellen slecht de helft van het verhaal. Mensen tikken ze namelijk in met een bepaalde intentie en bepaalde onderwerpen zijn populairder dan anderen.

Kijk bij je zoekwoordenonderzoek niet alleen naar hoe vaak mensen op een bepaalde zoekwoordcombinatie zoeken, maar ook wanneer en zoek naar gerelateerde termen. Kijk daarnaast bij Google Trends en Twitter Trends, hou Facebook in de gaten, gebruik tools als Topsy en kijk op gerelateerde grote websites wat hun best gelezen artikelen zijn. Research hoeft echt geen uren te duren en het verschil tussen nauwelijks en uitstekend gelezen is vaak klein.

Morgen volgt een nieuwe lading tips. Wilt u alles te weten komen over zoekmachineoptimalisatie, dan kan u deelnemen aan onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vindt u op www.businessmeetsit.be.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business