Nieuws

Mag jij twitteren op het werk?

Even Facebook checken? Dat is niet naar de zin van de helft van de Belgische werkgevers, leert onderzoek bij 2.820 Europese werknemers.

Wie nog geen online profiel heeft of niet meekwettert op Twitter, mag zich stilaan tot de minderheid rekenen. Ook de werkvloer ontsnapt niet aan het succes van netwerksites, al zijn werkgevers daar niet altijd even tevreden mee.

Wie tijdens de werkuren nieuwtjes post, doet immers niet waar hij voor betaald wordt: zijn job. De helft van de Belgische bedrijven geeft zijn werknemers dan ook geen toegang tot sociale netwerken, of verbiedt er berichten op te posten. Dat stelt IT-servicesbedrijf Unisys vast bij 2.820 Europese werknemers, onder wie 142 Belgen.

Niet evident
Want ook al lijkt gebruik van nieuwe media evident, dat is het niet. Een op de twee werknemers is het verboden berichten te posten op blogs. Evenveel mogen onder geen beding instant messages sturen naar mensen buiten de bedrijfsmuren.

“Anderzijds maken bedrijven wel steeds meer gebruik van YouTube, Facebook enzovoort om zich te presenteren. En er zijn ook professionele blogs”, weet Filip Roels. “Iemand die een iPhone van het werk krijgt, kan je bovendien moeilijk weerhouden om daarmee te twitteren.”

Een kwart van de Belgen tussen de 18 en 34 jaar zegt het belangrijk te vinden om persoonlijke tools, zoals een digitale camera of smartphone, aan hun bedrijfscomputer te kunnen koppelen. Meer dan de helft rekent erop dat hij dergelijke toestellen ook professioneel kan en mag gebruiken.

Niettemin laat de helft van de Belgische bedrijven niet toe dat medewerkers via hun smartphone bedrijfsapplicaties opstarten.

> Wat is voor werkgevers de grootste hinderpaal?

> Facebook en Twitter verbieden op kantoor, een verloren strijd?

> Internetcontrole: wat een werkgever niet mag!

> Twilliciteren: tjilpen voor een job

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business