Review: Little Deviants

We kunnen ons niet ontdoen van het gevoel dat Little Deviants eerder een soort van techdemo is dan een echt spel. Een rasechte launchgame voor de PS Vita dus.

[related_article id=”160734″] Wat kan de PS Vita allemaal?

Little Deviants is zelfs geobsedeerd door de vele bedieningsmogelijkheden van de PS Vita. Alle sensors, het touchscreen en het touchpad, alles wordt gebruikt in dit spel. Je hebt op geen enkel ogenblik nood aan de twee analoge sticks – nu we er eindelijk twee hebben. Little Deviants is een selectie van minigames die het tamelijk flauwe verhaal vertelt van allerlei blubberachtige wezens. Er zijn in totaal zestien verschillende speltypes, verspreid over dertig verschillende levels.

Het flexibele bedieningsschema bevat bekende elementen, zoals de bewegingssensors van de PS Vita, om de wezens doorheen een doolhof te rollen. Het touchscreen wordt gebruikt voor de directe acties, zoals het vuren van een kanon, maar de grootste vernieuwing zit hem in het touchpad achteraan. Hiermee kun je bijvoorbeeld de wezens katapulteren van de ene kant naar de andere. De andere keer zul je hen moeten begeleiden door met je vinger de grond omhoog te werken waardoor je wezen bergafwaarts begint te rollen. Je eerste speelminuten vragen om veel gewenning, maar daarna ben je er sneller mee weg dan je verwacht. Little Deviants gebruikt de bedieningsmogelijkheden van de PS Vita optimaal en bevat zelfs enkele levels waar je de PS Vita verticaal moet houden. Het combineren van het touchpad en touchscreen op hetzelfde moment, het roepen in de microfoon, als er een spel is dat alles gebruikt dat de PS Vita in huis heeft, dan is het Little Deviants wel. Helaas heb je al snel alle levels uitgespeeld, en dan blijft er enkel nog de motivatie om beter te doen dan de scores van je vrienden online. Dat blijft even leuk.