Nieuws

Waar let je op bij een datacentercontract?

Een datacenter zelf bouwen en uitbaten vergt heel wat specifieke expertise. De meerderheid van de organisaties zal dan ook kiezen voor een extern datacenter.

Een datacenter zelf bouwen en uitbaten vergt heel wat specifieke expertise. De meerderheid van de organisaties zal dan ook kiezen voor een extern datacenter.

Wat is het kantelpunt, en vooral: waar moet u op letten als u een engagement van meerdere jaren aangaat met een extern datacenter?

Eerst nog even de argumenten pro en contra uitbesteden samenvatten. Die vallen overigens voor de overgrote meerderheid in het voordeel van uitbesteden uit. Want om zelf een datacenter uit te baten en te bouwen hebt u bijzonder veel specifieke expertise nodig.

Die expertise begint al bij het virtualiseren en consolideren van het serverpark, wat kennis van de beschikbare hardware vergt maar ook van virtualisatiesoftware zoals VMware. Maar één bezoek aan een datacenter zal u al overtuigen van de vele andere kennisdomeinen die hierbij komen kijken: bouwontwerp, UPS en dieselgeneratoren, brandblussers met of zonder schadelijke stoffen, …  de lijst lijkt wel eindeloos.

Wie voor al die kennisdomeinen een specialist in huis nodig heeft, zal die kennis al over heel veel serverruimte moeten kunnen spreiden voor die rendeert. Tot voor kort gold een oppervlakte van ongeveer drieduizend vierkante meter als kantelpunt.

Dat zal met de huidige technologie al wel wat verlaagd zijn naar tweeduizend vierkante meter. Aan de onderzijde zou het omslagpunt zelfs al vanaf zes servers kunnen worden bereikt, rekende Jan-Joris van der Lei, ceo van datacenter LCP, ons ooit voor.

Contra uitbesteding zijn er eigenlijk maar twee klinkende argumenten.

  • U bent echt te groot of te klein voor een datacenter (u hebt slechts één server of vele duizenden)
  • U wil niet te afhankelijk worden van uw datacenterleverancier. Dit argument geldt vooral als die leverancier ook uw dienstenleverancier is, die onder meer ook toepassingen voor u ontwikkelt. Als er dan onvrede is over de software of diensten, zit u mogelijk nog steeds met handen en voeten gebonden aan die partij.

Mede daarom is het belangrijk dat u voldoende tijd besteedt aan de voorbereiding en afhandeling van het contract dat u met uw datacenter leverancier afsluit. We bundelen hierbij enkele tips van datacenter experts.

1. Alles heeft zijn prijs

“Hoe meer eisen u stelt aan het datacenter wat betreft beschikbaarheid, hoe hoger natuurlijk het kostenplaatje”, waarschuwt Frank Staut, mede-oprichter van beveiligingsspecialist SecureLink, “dus u doet er goed aan om vooraf goed na te denken over de absolute minimumvereisten.

Sommige bedrijven kunnen leven met vier uur downtime, andere kunnen zich zelfs geen seconde downtime veroorloven. Maar die oefening moet steeds worden gemaakt want de financiële impact kan enorm zijn.”

2. Let op de verborgen kosten

Afhankelijk van waar u uw datacenter(s) voor nodig hebt, kunnen er ook extra kosten verschijnen waar u op het eerste gezicht niet aan denkt. Een glasvezelverbinding, bijvoorbeeld, kan een stevig kostenplaatje opleveren, zeker wanneer u ze nodig hebt voor synchronisatie en replicatie van bestanden.

“Dan zal 100 Mbps wellicht niet volstaan”, rekent Frank Staut voor, “maar dan loont het ook de moeite om de afstand te berekenen die de verbinding moet afleggen, omdat kostenplaatje enigszins in te dijken.” Dan wordt ook een datacenter met twee verschillende gebouwen op een boogscheut van elkaar een aantrekkelijke optie. Hoe dan ook  loont het de moeite om dit expliciet te bespreken voor u een contract tekent.

3. Vermijd verrassingen

Het lijkt hetzelfde als het vorige advies, maar hier hebben we het over een ander soort verrassing. Vaak hebben klant en leverancier immers wel een overeenkomst over een maandelijkse prijs maar zijn incidentbehandeling en andere extra’s niet inbegrepen. U kunt dus best gaan voor een maandelijkse vaste kostprijs waar zulke eventuele nodige ingrepen in worden inbegrepen.

Ook wat de SLA’s betreft, kunt u voor verrassingen komen te staan, waarschuwt Aspex team manager Tim Vanbroekhoven: “Heel wat bedrijven staren zich vandaag blind op 99,9% uptime en stellen zich hierbij geen verdere vragen. Nochtans is dit in 9 op de 10 gevallen enkel van toepassing op het pla tform waarop de applicatie draait en zit je met een probleem wanneer er op applicatieniveau zelf iets fout loopt.

4. Moduleer de SLA’s

De relatie tussen het beloofde dienstenniveau in SLA’s en de kostprijs van het contract groeit exponentieel: een kleine kwaliteitsverhoging kan voor een fikse hogere prijs zorgen. Zorg er dus voor dat u de SLA’s modulair maakt, en zo veel mogelijk onderscheid kunt maken tussen toepassingen en gegevens die een tijdje onbeschikbaar mogen zijn, en degene die absoluut de hele tijd beschikbaar moeten blijven.

5. Bespreek het afscheid

Het is altijd vervelend om hieraan te moeten denken wanneer u een contract afsluit met een leverancier en dus een verbintenis aangaat voor hopelijk vele jaren, maar toch loont het de moeite om dit onderwerp van bij de start op tafel te leggen. Dit bespaart u mogelijk een hoop ellende want als u dit moet bespreken wanneer het echt nodig is, zal de verstandhouding wellicht verder zoek zijn. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business