‘Optionele instrumenten Boeing 737 MAX hadden ongelukken kunnen voorkomen’

Boeing bevindt zich in een moeilijke tijd. Alle Boeing 737 MAX-toestellen staan aan de grond. Het wordt ongemakkelijker nu blijkt dat optionele onderdelen de ongelukken hadden kunnen voorkomen.

In 2011 was het voor fabrikanten voor het eerst mogelijk om de Boeing 737 MAX-toestellen bij Boeing te ‘pre-orderen’. Sindsdien kwamen er meer dan 5.000 orders binnen voor het toestel. De eerste leveringen gingen van start in 2017. Alle geleverde toestellen zijn sinds kort werkloos geworden. Tot tweemaal toe stortte een Boeing 737 MAX neer, binnen vijf maanden. Onderzoeken over de ongelukken zijn nog altijd niet afgerond; toch besloot Boeing samen met de FAA om wereldwijd 737 MAX-toestellen aan de grond te houden. Niet omdat het toestel onveilig zou zijn, maar om het publiek gerust te stellen. Een rapport van The New York Times stelt dat de ongelukken voorkomen konden worden met optionele onderdelen.

Angle of Attack-sensoren

Twee onderdelen hadden het ongeluk kunnen voorkomen, zo stelt de krant. Het gaat om instrumenten die de ‘Angle of Attack-sensoren’ uitlezen. Angle of Attack staat voor de hoek waarin de neus zich tijdens de vlucht bevindt. Deze sensoren kunnen de hoek automatisch aanpassen, mocht deze op een gevaarlijk niveau terechtkomen gedurende de vlucht. Onderzoekers stellen nu dat er mogelijk foutieve data naar het systeem gestuurd is. Met die foutieve data zou het vliegtuig vervolgens de hoek van de neus naar beneden bijstellen, al was dat bij de ramptoestellen mogelijk niet nodig. Boeing gaf airlines de mogelijkheid om piloten een seintje te geven als het systeem was ingeschakeld, maar dat was optioneel.

737 MAX

De ‘Angle of Attack Indicator’ is een optioneel onderdeel bij het aanschaffen van de Boeing 737 MAX. In het geval van de ongelukken had geen van beide airlines de indicator aangeschaft. Boeing zal deze functie nog altijd als optioneel behouden. Voor alle toekomstig geleverde Boeing 737 MAX-toestellen levert de vliegtuigbouwer wel een zogenoemde ‘Disagree Light’ mee. In het geval twee sensoren van het vliegtuig verschillende informatie verkrijgen kunnen de piloten daarop handelen door de foutieve sensor uit te schakelen. Ook kunnen ze handmatig het vliegtuig besturen mocht dat nodig zijn. Boeing zal in de komende weken een softwareupdate uitrollen om het toestel snel weer de lucht in te krijgen.

Grote order verloren

De twee recente ongelukken van de Boeing 737 MAX 8 hebben het vertrouwen van airlines in het toestel behoorlijk geschaad. Garuda Indonesia heeft aangegeven af te zien van zijn order voor het toestel. Het bedrijf had een order voor 49 Boeing 737 MAX 8-toestellen staan bij Boeing met een waarde van 4 miljard euro. Boeing heeft volgens de woordvoerder van Garuda nog niet gereageerd op het annuleren van de order. Wel heeft Boeing op 22 maart een paginavullende advertentie geplaatst in verschillende kranten, ook in Nederland. Daarin biedt Boeing zijn excuses voor de twee ongelukken en geeft het steunbetuiging aan de nabestaanden van de slachtoffers. Of Boeing de ongelukken had kunnen voorkomen is onbekend.